تفسیر خبر جمعه ۱۱ خرداد

امشب در تفسير خبر٩.٣٠ تهران: مي پردازيم به ادامه اعتصاب كاميون داران در ايران، افطاري شيخ پرزيدنت و هنرمنداني كه در مراسم ختم ناصر ملك مطيعي شركت نكردند.
آخرين تحولات در سوريه و اينكه آيا روسيه با فاصله گرفتن از جمهوري اسلامي در سوريه به آمريكا نزديك مي شود؟
و مذاكرات كيم يونگ شول فرستاده رهبر كره شمالی با پرزيدنت ترامپ در واشنگتن.
ميهمانان : آقايان عليرضا نوري زاده و مهران براتي

ابتدا به دیدن فیلمی از یکی از بیمارستان ها ی ایران خواهیم نشست.

با تشکر از حضوردکتر نوری زاده در حال که اتومبیل ایشان به سرقت رفته است و درگیر پیگیری آن موضوع بودند. جناب نوری زاده با توجه به اینکه الان ما اعتصاب کامیون داران را داریم و از طرفی وضعیت کشاورزان به جای هر اقدامی ما می بینیم شیوه بگیر و ببند است، در مورد کشاورزان ، چرا چنین است چرا این حکومت پس از چهل سال حقوق اولیه این مردم را رعایت نمی کند، و راه حلی برای این موضوعات ندارد؟؟

دکتر نوری زاده : چالنگی عزیزم وطنمان را دزدیدند اتومبیل فدای سر هموطنانم باد.شما فکر کنید در اهواز شما آن منطقه را میشناسید اصلا جای برنج کاری نیست،شما میدانید برنج احتیاج به آب دیم دارد و باران مفصل میخواهد ،اما یک عده از کشاورزان بیچاره که نخلستانهایشان را نابود کرده بودن گفتند بیایید برنج بکارید ،برنج کاشتند و برنج خوبی هم درامد حال میگویند آب نیست، اینها مانده اند چیکار کنند، و هروز عده ای از اینها جمع میشوند و خواستار رسیدگی هستند ،چون رژیم نادان است به این اعتراضات بعد نژادی هم میدهد، و چون عربها، بیشتر رفتن برنج کاشتن این فضا ایجاد میشود که عربها مورد ظلم واقع شده اند و اینها در تمام نقاط ایران با ظلم به اقوام ایرانی میل و رغبت و عشق آنها را به ایران کمرنگ کنند.

این رژیم اگر دو یا سه سال دگر بماند ایران را تکه پاره خواهد نمود. این رژیم بی لیاقت نگاه کنید در برابر اقوام چیکار میکند، در برابر مذاهب چیکار میکند، و آن رفتارشان با کامیون داران. یکی از حرکتهایی که پینوشه را زمین زد کامیون داران بودند، درود بر کامیون داران و رانندگان تاکسی از بعضی شهرها به آنها پیوسته اند، واگر این تداوم پیدا کند فاتحه رژیم خوانده است، و این رژیم پایدار نخواهد بود، درود بر کامیونداران ، کارگران، کشاورزان و مالباختگان که لحظه ای رژیم را آسوده نگذاشتند، و ترامپ هم بالای سرشان ایستاده و اسراییل هم که گردن میزند تازگی وزیر دفاعش به روسیه رفته ببینیم چه خواهد شد موقع بازگشت.

آیا ایران نمیتوانست که از تکنولوژی کشاورزی استفاده کند و یا از اروپا بخرد، و یا به ایران نمیدادند.

دکتر مهران براتی:در ایران کارشناسان افتصادی و کشاورزی یا ایران را ترک کرده اند و یا اینکه اگر در ایران مانده اند اصلا به بازی گرفته نشده اند.مشاغل را به کسانی دادند که هیچ نوع اطلاعی از آن کار نداشتند. و این موضوع در بخش کشاورزی بیشتر به چشم میخورد ، چه کشور بی آبی میآید و محصولات کشاورزی میکارد که احتیاج به آب فراوان دارد، میرود و آن محصولاتی را میکارد که اب کمتری احتیاج دارند را میکارد و محصولاتی که آب فراوان احتیاج دارند را وارد میکند. این را ما در زمینه های صنعتی هم میبینیم. در نظام اداری و کشورداری هم همینطور است، در این نظام شما فقط باید تعهد ایدیولوژیک داشته باشید تخصص جای ندارد. این سیاست عمومی بوده است و من فکر میکنم این ریشه اساسی تمام معضلات در کشور است.
شما صحبت از یکپارچه گی اقوام مختلف ایرانی کردید ،اما من آنچه دیده ام اینست که

تعدادی ازاین گروه ها ی کوچک تجزیه طلب در آذربایجان و خوزستان به این اقوام حمله میکنند و مورد آزار قرار میدهند،تفسیر شما چیست؟؟

دکتر نوری زاده: امروز من با کاک عبدالله مهتدی صحبت کردم و از او سئوال کردم که آیا شما تجزیه طلب هستید؟ به ایشان برخورد،و برگشت گفت چه کسی بیشتر از ما وحدت طلب است. ما اگر حرفی میزنیم برای پایدار بودن این وحدت است و این سرزمین یکپارچه بماند، ولی این رژیم است که مردم را به جدایی میکشاند، شما به آذر بایجان اشاره کردید،مشروطه برای ماهست ستار خان و باقر خان دو نمادی هستند که همیشه برای ما میمانند، آیا اینها تجزیه طلب بودند، اینها که پرچم آذر بایجان جنوبی را بالا میبرند، و الهام علی اوف نانی هم در سفره اینها می اندازد، ولی میلیونه آذری با خونشان این سرزمین را حفظ کرده اند ،میلیون ها عرب ایرانی در برابر صدام چه کردند در حالی که خزستان را به آنها پیشنهاد داده بوداما رفتند و جنگیدند و بیرونشان کردند.
بلوچهای ما در شرایطی که خیلی راحت بود برایشان با بلوچهای پاکستان یکی شوند مانده اند و استقامت میکنند، با این زجر هایی که جمهوری اسلامی به آنها میدهد ،چیکار کردند اینها با اقوام ایرانی، بختیاری ها، ترکمن ها ،وضع آشفته ای دارند و این از این بابت است که نظام هویت ندارد و می گوید حکومت من حکومت امام زمان است.امام زمان را هم یک دکان کرده اند ،جن گیری رواج پیدا کرده است و رهبر هر هفته در جماران با امام زمان دیدار میکند ، اصلا کسی بفکر وحدت ملی نیست.
این رژیم با این خط کشی ها و پر رنگ کردن آنها عامل اصلی جدایی اقوام می باشد نود درصد مردم هم شیعه نیستند و این شیعه حکومتی را دکانی بیش نمیدانند این طایفه بدعتهایی آورده است که دروغ است ،و فریبی بیش نیست ، خمس و سهم امام در اسلام وجود ندارد، در ایران هزار سازمان و تشکیلات شیعه برپاست، و درود به اقوام ایرانی که ایستاده اند و به تعدادی اندک تجزیه طلب کسی وقعی نمی گذارد.

دکتر براتی: چند کلمه ای راجع به هموطنان کرد و آذری بگویم، آنهایی که با فرهنگ و زبان ایران آشنایی دارند می دانند که از قدیمی ترین ایرانیان در ایران که در این منطقه سکنا گزیده اند کردها بوده اند نزدیکیشان به زبان و فرهنگ پارسی اگر کسی در ایران باشد که تحت عنوان قوم ادعای آب و خاک داشته باشد بنظر من کرد ها در مرحله اول هستند،
این جداییهای که بوجود آمده را برای اینکه سرپوش رویش بگذارند بنام اقوام مینامند ما اقوامی در ایران به آن معنا که بخواهند جدا باشند نداریم ، قوم کرد ایرانی والاصل تر از هر ایرانی هستند، و جدایی طلب نیستند، بنظر من این فکر که همه ما به عنوان شهروند حق و حقوق داریم ، نه به عنوان ترک ، کرد، بلوچ و غیره . ما برعکس کشورهایی مانند ترکیه و عراق قومهای مختلف نداریم و ما نباید از آنها بعنوان اقوام اقلیت نام ببریم، و باید از حقوق شهروندی که تا بحال به آنها داده نشده صحبت کنیم و به آنها بدهیم.

در ادامه با میهمانان گرامی در ارتباط با برخورد با هنرمندان و آخرین تحولات سوریه به تبادل نظر خواهیم نشست با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو