تفسیر خبر چهارشنبه ۹ خرداد

امشب آقايان نويد جمشيدي در تهران و جمشيد اسدي در پاريس ميهمان من و شما در تفسير خبرخواهند بود تا بپردازيم به : اعتصاب كاميون داران و رانندگان كاميون در ايران، خروج ارز از ايران توسط مسئولان حكومت، شركت هاي اروپائي و روسي نيز از ايران خارج مي شوند و چند موضوع اقتصادي ديگر.

اعتصاب کامیون داران و واکنش رژیم به این اعتصابات تفسیر شما چیست؟

آقای جمشیدی: موضوع اعتصاب سراسری کامیوندارن در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است، که امروز وارد نهمین روز خود شده است، نکته بسیار جالب اینکه کامیون داران بسیار سخت کوش و مصمم هستند و همین مصمم بودن در اعتصاب آنها مشهود است،.شروع این اعتصابات هم ظاهری صنفی و اقتصادی دارد و هرچقدر جلوتر میرود به موضوعات سیاسی و مخالفت با رژیم کشیده میشود.

آقای اسدی: بدون شک این مربوط میشود به سیاست های رانتی جمهوری اسلامی، کامیونداران قدرت خریدشان کم شده است در صورتی که درآمد شان ثابت مانده است،چرا؟؟
برای اینکه دولت در مجلس بگوید ما تورم را کنترل کردیم بر عکس دولت احمدی نژاد،!!!

مسئله بعدی هزینه سوخت، لوازو یدکی ولاستیک که چند برابر شده است و قدرت خریدی که وابسته است به درآمد، مشکل از این هم بالا تر است، که نشانگر رانتی بودن اقتصاد این حکومت است. رانندگان کامیون یک ویژگی خاص دیگری هم که دارند اینها کارآفرین هستند وهمچنین خود کارفرماهستند، و حقوق بگیر کسی هم نیستند ،این میتواند از بیکاری بکاهد، اما در جاهایی بار را تحویل میدهند که رانت بگیر هستند و رانندگان به این مراکز وابسته هستند. یعنی قیمت بار را آنها مشخص می کنند. یعنی کارشان در گرو این رانت خوارها است. و این حکومت هیچ راه حلی برای این موضوع ندارد،.
چون بودجه ای در اختیار ندارد.

آقای جمشیدی: الان در دولت و رژیم همه موضوعات تبدیل به یک بحران میشود، البته اینها در حال برنامه ریزی هستند و اطاق فکر های جداگانه دارند .اینها در طی این سی و اندی سال هیچ برنامه ای نداشتند و تنها راهی که بلدند سرکوب زندان و دستگیری است،. این بحرانها طی این سالها وجود داشته ، و دلیل عمده سرباز کردن آنها در این زمان اینست که مردم متوجه شده اند اینها راه حلی برای حل این معضلات ندارند و مقصر اصلی رژیم است، از دو روز دیگر شرکت اتوبوس رانی هم میخواهد به این اعتصابات بپیوندد، و رژیم هیچ برنامه ای ندارد اینقدر سرگرم درگیری های درونی خودشان هستند که وقت برای حل این مشکلات ندارند. اینها در درون خودشان نمیتوانند مذاکره کنند چه برسد به اینکه با اعتصاب کننده ها مذاکره نمایند.

کامیون داران اعتصاب میکنند چرا اجناس گران میشود و در زندگی مردم چه اثری دارد؟؟

آقای اسدی: این کامیونداران هستند که مواد اولیه و لوازم مورد نیاز کارخانه ها و مردم را جابجا میکنند، وقتی آنها کار نکنند همه چیز نا یاب و گران میشود، این که می گویم راه حل در این نظام نیست قصد بدی ندارم ، این نظامی است که بجز بر مبنای رانت نمیتواند برنامه ای داشته باشد. وقتی شما حق ویژه در اقتصاد قائل میشوید این اقتصاد در پایان ثروت تولید نمیکند، نفت در اقتصاد تزریق میشد اما در حال حاضر نفت درآمدی ندارد و به همین دلیل دولت ورود میکند ولی نمیتواند به مشکل کامیونداران پایان دهد چون درآمد ندارد، کم کم امید مردم ریخته است و فهمیده اند که از دست احمدی نژاد و روحانی کاری ساخته نیست، اقتصاد ایران اقتصاد پویایی نیست.

آیااین مشکل مربوط به دولت هاست ویا اشکال در ساختار اقتصادی حکومت اسلامی است؟؟
آقای جمشیدی: بطور واضح قطعا مشکل اساسی کل ساختار این رژیم است و نکته ای در مورد دولتها بگویم دولتها بر اقتصاد افراد خاص تاثیر گذارند نه براقتصاد مردم، و دلیل عمده جنگ بین جناح های حکومت مسئله اقتصاد است. دولت در بحران اقتصادی مردم نه میخواهد و نه میتواند دخالت کند. اما ساختار اقتصادی در اختیار دولت نیست.

این اقتصاد که از اقتصاد توحیدی آغاز شد وخمینی اقتصاد را مال خر میدانست اگر بخواهید این ساختار اقتصادی را تعریف کنید چه میگویید؟؟ مافیایی است بلبشویی است؟؟ چیست؟؟

آقای اسدی: اولا من با واژه مافیایی صد در صد مخالفم ، بخاطر اینکه علمی نیست، اقتصاد مافیایی نشان از یک اقتصاد پویا و پایدار میدهد که بعضی با این اقتصاد پایدار موافق نیستند و مجبور هستند بشکل تبهکارانه ای کار کنند، اما در ایران اقتصاد تبهکارانه نیست. وقتی بنا بر آمار خودشان ۷۰ درصد از اقتصاد مملکت در دست حکومت است که این را به اشتباه میگویند دولتی، دولتی تعریف دقیقترش آنچه بودجه دولتی میگیرد را اقتصاد دولتی مینامیم، و در بعضی مواقع واژه گمراه تری را استفاده میکنند بنام شرکت های دولتی که صد در صد اشتباه است. یعنی سپاه پاسداران که جزو دولت روحانی نیست ولی کل اقتصاد مملکت در دستش است، اینها کجا کار تبهکاری میکنند؟ ۷۰ تا ۹۰ در صد اسکله های کشور در دست سپاه است این چوب کبریت نیست که در جیب مخفی شود، بندر است و قرار است کشتی در آنجا بار گیری کند این اقتصاد این کشور است.

در بخش بعدی به چشم انداز آینده تحریمها خواهیم پرداخت و به تبادل نظر با میهمانان گرامی برنامه خواهیم پرداخت. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو