تفسیر خبر سه شنبه ٨ خرداد

امشب در تفسير خبر/ ايران فردا/٩.٣٠ تهران:
مردم و درگذشت ناصر ملك مطيعي ،آيا حكومت نگران آينده ي خود شده است؟
آيا حكومت ايران اصلاح پذيرست؟
سفره مردم ايران و كمك به بشار اسد.
ميهمانان :آقايان رضا تقي زاده و صادق زيبا كلام

به عنوان ناظر سیاسی تشیع جنازه شخصی مثل ناصر ملک مطیعی و یا فردین و حضورخودجوش جمعیتی عظیم در این مراسم و شعار های داده میشود چه حرفی برای گفتن دارد و تفسیر شما از این حرکت مردم چیست؟؟

آقای تقی زاده: چون ناصر ملک مطیعی متعلق به سینمای پیش از انقلاب ایران بوده است ومردم از سر خشم به دنبال تشیع راه می افتند و آن را تبدیل به یک تظاهرات میکنند و مورد دیگری هم در مورد یک خواننده ای بود که دو سال قبل بدلیل سرطان جانش را از دست داد همین تظاهرات در خیابانها دیده میشد.شاید به این علت که جامعه نیازمند تمرینات بیشتری برای گره زده صداهایشان هستند که حرفی بزنند و شعاری بدهند که حکومت نمی پسندد.

آقای زیبا کلام: واقعا یک دلیل وجود ندارد برای اینکه چه میشود که امواج احساسات به بیرون میریزد وقتیکه تشیع جنازه مرحوم ناصر ملک مطیعی هست یا پاشایی که چند سال قبل اتفاق افتاد، مال قبل از انقلاب نبود و هنرمندی بود که مال بعد از انقلاب بود و جفای خاصی هم حکومت به او نکرده بود، بخشی از این برمیگردد به که متاسفانه در نظام جمهوری اسلامی ابراز عواطف و احساسات مقداری زیادی کنترل شده و محدود هستش، یعنی چی یعنی تلوزیون فقط یک سری از عواطف و احساسات را به نمایش میگذارد، و اینها در تشیع جنازه پاشایی سرریز میشود یا در تشیع جنازه فردین خودش را نشان میدهد اینها در استادیم آزادی خودش را نشان میدهد،و یا در تشیع جنازه ملک مطیعی خودش رو نشان میدهد ،بخشی از آن اینست که جامعه ما یک جامعه کاملا بسته است، و حکومت اجازه نمیدهد که عواطف و احساسات و شادی ها و غم های مردم که حکومت خیلی باهاشون موافق نیست یا نگرانشون هست بروز پیدا نکند، بزبانی دیگر مثل خیابان یکطرفه ای است جمهوری اسلامی که اجازه میدهد اینها به ظهور برسند.

در جاهایی حکومت بطور اجتناب ناپذیر کاری از دستش بر نمی آید، ونکته سوم یک جور دوگانگی بوجود آمده است بین حکومت و بخش های گسترده ای از مردم که آن چیزی که حکومت میگوید خوب است مردم از آن طرفداری نمیکنند مثلا حب و بغضی با حسن نصرالله ندارند ولی چون حکومت از او طرفداری میکند مردم از او طرفداری نمیکنند، چون حکومت جمهوری اسلامی معتقد هست که بشار اسد آدم خوبی است مردم برعکس حکومت فکر میکنند در کل سمبل ها و قهرمانان حکومتی برای مردم سمبل نیستند و آنها را قبول ندارند و مردم قهرمانهای خودشان و سمبلهای خودشان را دارند یواش یواش پیدا میکنند،.

چون حکومت طرفداری میکند از حسن نصرالله مردم نسبت به آن واکنش نشان میدهند و یا چون از سفره آنها بر میدارد وبه حزب الله میدهد این واکنش را نشان میدهند؟؟

آقای تقی زاده: من معتقدم مشکل مردم با حکومت بیشتر از اینهاست. مردم خودشون رو در مقابل حکومت میبینند و خواسه ها و مطالباتشان بی جواب مانده است و هر چه وضعیت حکومت سخت تر میشود سختگیری ها بیشتر میگردد، و چون آنها مستقیما امکان اظهار نظر ندارند و نمایندگانشان هم نمایندگان آنها نیستند، رسانه ها هم به آزادی نمی توانند خواسته های آنها را منعکس بکنند بدنبال راه و وسیله و فرصتی میگردند تا با آن بطور غیر مستقیم تقابل و تضاد خودشان را با حکومت نشان بدهند،.

آقای زیبا کلام: من بهیچ وجه منظورم این نبود که مردم ایران از پول آنها و سرمایه آنها و مالیاتی که دارند پرداخت میکنند خوشحال هستند که سرمایه اشان در سوریه و لبنان خرج میشود. به هیچ وجه ،مردم در فضای مجازی میگویند با این سرعتی که جمهوری اسلامی لبنان را آباد میکند اگر در بم و یا سر پل ذهاب و مناطق مورد نیاز انجام داده بود خیلی بهتر میشد مردم میگویند مردم لبنان عزیز تر از مردم ایران برای حکومت هستند. و میگویند پولی که برای آموزش و پرورش و راهها و ساخت بیمارستانها است را چرا به بشار میدهید و در سوریه هزینه میکنید.؟؟

حکومت ایران میگوید ما هم پیمان با روسیه هستیم ولی هم اکنون توافقهایی با تلاویو در حال انعقاد هست در مورد خروج نیروهای ایران از سوریه تفسیر شما را میشنویم؟؟

آقای تقی زاده: تحولی که دکتر زیبا کلام به آن اشاره کردند تحولی است که نشانه های آن را در جامعه ایران خیلی زیادتر میبینیم. در ارتباط با روسیه این به زیان جمهوری اسلامی و همینطور به زیان روسیه است ایران به هیچوجه شریک راهبردی روسیه محسوب نمی شده است و بعنوان شریک منطقه ای هم نمیتواند در کنار مسکو قرار بگیرد. ایران ویلون دوم رو بعد از روسیه میزنه و بعنوان کارت در دستهای رهبران کرملین قرار دارد. ایران ناگزیر به خروج از جنوب سوریه است.

بعد از حدود چهل سال همچنان بگیرو ببندها و باز داشت ها ادامه دارد کسانی که بدنیا آمده بعد از انقلاب هستند، امروز محمد نوری زاد و خانم مهرابی فعالین حقوق بشر در ایران دستگیر و به زندان فرستاده شدند.

آقای زیبا کلام: من بازداشت نشده بودم و دادگاه قاضی صلواتی مرا به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد و به این حکم من اعتراض کردم و در حال بررسی است. ومتاسفم از شنیدن خبر بازداشت آقای نوریزاد هرچند ایشان عادت به بازداشت و زندان دارند ، راه دیگری برای حکومت باقی نمانده استو چاره ای جز زندان کردن من و نوریزادها ندارد. حکومت ایران یک حکومت ایدئولوژیک است حسب این حکومت بعضی چیزها درست اس و بعضی چیزها نادرست، مثل هند و ژاپن و نروژ نیست، شما اگر چیزی را برخلاف آنها گفتید یعنی برخلاف حق گفته اید و خلاف حضرت باریتعالی است بنابرین شما فقط با حکومت مخالفت نکرده اید بلکه شما با بخشی از اون چیزی که حکومت مقدس میداند مخالفت کرده اید چون حکومت جمهوری اسلامی ایران یک حکومت معمولی سیاسی نیست و حکومت نمایندگی یک ایدیولوژی و تفکر را دارد.

ایا حکومت هنوز یک حکومت ایدیولوژیک هست ، هنوز همانند اول انقلاب بگیر وببند هست ، آیا اینها از ترس حکومت ناشی میشود و یا برای بقای خودش مجبور به این کار است ؟؟
آقای تقی زاده: حکومت جمهوری اسلامی بالاترین دگماتیزم حکومتی را در دنیا دارد و قانون را قانون الهی میداند، چطور میشود با قوانین الهی مخالفت کردچون این قانون مردمی نیست، این بد ترین شکل حکومت است، اجازه بدهید در اینجا از فرصت استفاده کنم و در مورد انتقادهایی که در یک جامعه عقیدتی نوعی از مخالفت مشروط را دارند با مجموعه حاکمیت مثل دکتر زیبا کلام وآقای نوریزاد ، عده ای هستند که میگویند این افراد نقش سوپاپ را بازی میکنند و انها با صلاح دید حکومت این مصاحبه ها و گفتگوها را انجام میدهند. اما بگذارید این نظر شخصی خودم است و انتقادها ممکن است شامل من هم بشود، برای این توجیهی که الان مطرح میکنم،اگر آقای زیبا کلام در مورد جایگاه فعلی رضا شاه اظهار نظر با شهامتی میکنند، در زمانی که در داخل کشور هنوز انهایی که جزو سامانه شاهنشاهی هستند جرائت ابراز وجود ندارند و در لاک خودشان قرار دارند، ابراز نظر نمیکنند فرصت مغتنمی بود وقتی دکتر زیبا کلام از نظر من با شهامت مواضعی در باب رضا شاه اتخاذ کردو گفت او نه تنها طرفدار مدرنیته بوده و ایران را از تجدد صدر مشروطیت عبور داده و خواسته های مشروطیت را حس لمسی بخشیده است و آنها را محقق کرده است مثل کشیده راه آهن و درست کردن دانشگاه و….،خارج از کشور تازه به این صرافت افتادند و جایگاه او را بیشتر پیدا کردند. رضا شاه در داخل کشور تبدیل به شخصیتی غیر قابل اهانت شده است. و اگر شما این صحبت های دکتر زیبا کلام را نشانه کاهش فشار بر حکومت میدانید لاکن من این را نشانه پیوند بین خارج و داخل میدانم.

در ادامه برنامه به دیدن دو ویدیو کلیپ خواهیم نشست و نظر میهمانان گرامی را جویا خواهیم شد.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید ، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو