تفسیر خبر جمعه ۴ خرداد تکرار

با توجه به اعتصاب کامیون داران و اعتراضات در شهر های ايران و ادامه اعتراضات در شهر کازرون شما اوضاع را در چه مرحله‌ای می‌بینید.؟
دکتر نوری زاده: اجازه بدهید یکی دوروز پیش سالروز آزادی خرمشهر بود.شهری که اون حماسه عظیم مقاومت رو در تاریخ رقم زد .و مردم جشن گرفتند، و رژیم بی لیاقت بعد از بیست و هشت سال هنوز خرمشهر را نساخته اما برای حسن نصرالله جانشان بعد از اون جنگی که خودش عاملش بود و اعتراف کرد که اگر میدانستم اسراییل واکنشش این است هرگز سرباز اسراییل را گروگان نمی گرفتم. درعرض یک سال تمام جنوب لبنان را ساختند. بچه های خرمشهر و سنندج بچه های زن صیغه ای هستند. که آنگونه با آنها رفتار میکنند.
اما اینکه ما در چه شرایطی هستیم؟؟ در هیچ جای دنیا غیر از آنهایی که گرفتار جنگ داخلی هستند. اینچنین چیزی که ما در ایران میبینیم وجود ندارد. شما ببینید در همین شهر کازرون شهر کلانی هم نیست مردمش حماسه خلق کردند و این رژیم بی لیاقت نتوانست که خواست مردم رو قبول کند. و این پروژه تقسیم شهر رو که امام جمعه دامادش را میخواهد امام جمعه یک شهر دیگر بکند ، و این بازی های بسیارزشتی که این هیئت حاکمه بین خودشان دارند. این اعتصاب کامیون دارن، ۲۵۰ هزار کامیون در ایران وجود دارد که اکثرشان متعلق به خود کامیون داران است یک صنعت ملی در کشور است چرا باید به اینجا برسند. کسانی که مالشان را برده اند کاسپین ،شاندیز، طوس و شرکت های مافیای سپاه که پول مردم را گرفته اند و متواری شده اند. از کارگران شهرداری اهواز گرفته تا کشاورزان فلاورجان و زنان و مردان رشت که توسط رژیم غارت شده اند. حال یک رژیمی که در حال فروپاشی است. منتهی این رژیم لیاقت این را ندارد که مردم بگویند اینها هم مثل بن علی بودند و بجای کشتار گذاشتند رفتند. خدا رحمت کند محمد رضا شاه را، از سلطنت و همه چیز ،گذشت. اما حاضر نشد آدم بکشد.در مورد اینها خواهند نوشت ملتشان را کشتند و سرنوشت قذافی را پیدا کردند. این رژیم ترسوست و حاضر است برای بقای خودش تمام امتیاز ها را به امریکا بدهد. یک معامله با روسها کردند و میخواهند آقا مجتبی را بجای پدر بنشانند. اما دیدید روسها چیکار کردند به محض توافق با آمریکا میگوید اینها باید از سوریه بروند. نه دوست دارند و شریک دارند. ببینید رژیم بی آبروست هم در بین مردم هم در دنیا.و رفتن اینها دور نیست.
آقای چالنگی: حکومت و بعضی از کارشناسان میگوید ایران در صورت رفتن رژیم سوریه خواهد شد تفسیر شما چیست

دکتر شعله سعدی: نظیر اینها را آقای زیبا کلام هم که از برنامه شما پخش شد بیان کرد. من این حرف را اصلا قبول ندارم. زیرا عده ای نگران آن هستند که در ایران شرایطی مثل عراق و سوریه رخداد بشود. اینست که نه شرایط عراق و نه شرایط سوریه را میشناسند و نه شرایط ایران را. ایرانی فرهنگ ایرانی، میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است. سمبلش است در حالی که آن همسایه های ما سمبلشان شمشیر است. شما بغداد هم که میخواهید بروید دروازه ورودیش یک شمشیر است. در عربستان حتی رقص انها رقص شمشیر است. در یمن هم شمشیر زیر شالش است. این آقای بشار اسد روزی دویست، سیصد تا آدم کشته در این شش هفت سال گذشته. مگر ما میتونیم این فرهنگ تمدن آفرین رو فراموش کنیم. و در عراق و سوریه جنگ شیعه سنی راه افتاد، ماهیت نزاع در آنجا ماهیت شیعه و سنی است. زیرا قبل از اینکه در عراق یک دولت قدرتمندی شکل بگیرد امریکایی ها نیروهای شان را زود هنگام از عراق خارج کردند و مالکی سنی ها را به حاشیه راند و آنها مظلوم جلوه کردند و در عراق داعش سر برآورد بعنوان مدافعین اهل سنت. لذا جنگ در عراق جنگ شیعه و سنی بوده همینطور هم در سوریه همچنین بوده است. در مملکت ما مگر اهل سنت ادعای حکومت دارند ؟ مگر اهل سنت ما تابع فرهنگ ایرانی نیستند. اصل ایرانی اصیل در کردستان بوده است. لذا من نمیدونم چرا چنینین مطالبی را القاء میکنند ضمن اینکه چندین بار تجربه شده است. در زمان سابق ارتش ایران شهرت داشت به دیسیپلین و وفا داری به شاه، همین ارتش شاه رو رها کرد. مگر در زمان انقلاب چند نفر را کشتند.؟ مردم ما مردم وحشی نیستند که بخواهند شورش داخلی و جنگ داخلی راه بیاندازند. و کسانی که این حرفها را القاء میکنند توهین به فرهنگ ملی ما میکنند. لذا من اصلا نگرانی ندارم و ایرانی همیشه ایرانی خواهد بود و ایران در تمامیت ارضی خودش حفظ خواهد شد.

دکتر نوری زاده: شما سوریه و فرهنگ سوریه را میشناسید اینچنین مردمی را یک فرد دیکتاتور خون آشام به این روز کشاند با خشونت و کشتار مردم. در درعا مردم هر روز میامدند و شعار میداند بدون خشونت اما بشار آنها را کشت و کشت تا انها هم مجبور به دفاع شدند سوء استفاده از خشونت نظام باعث چنین اتفاقی میگردد. و مردم برای دفاع از خودشان مجبور به خشونت میشوند.این رژیمی که تربیت شدگانش در عراق سر کار هستند حاضر نیستند که قرارداد زمان محمد رضا شاه را به رسمیت بشناسند.!! خشونت رژیم عامل خشونت مردم میشود و در هر مرحله باید رژیم رو وادار بکنیم که استفاده از ابزار خشونت رو محدود کند. من مطمئن هستم همه این بچه های سپاه و بسیج آدمکش نیستند. و در مقابل ارتش را داریم که در کنار ملت می ایستد.
آقای چالنگی :نظر شما در مورد حکومت چیست؟

دکتر شعله سعدی: حکومت در حال حاضر با چندین بحران و چندین جنبش گریبان گیر است. از بحران مشروعیت گرفته تا بحران عدم همبستگی کارگزاران سیاست تا بحران ناکارآمدی تا بحران فساد گسترده و نهادینه شده تا بحران اقتصادی و مادی و شرایط منطقه ای و بحران برجام که ایران رو با خروج آمریکا آچمز نموده است و همزمان چند جنبش در ایران از جمله جنبش زنان و دختران خیابان انقلاب و جنبش کارگری در حال اجرا است.
من یکسال پیش برای آقای خامنه ای نامه نوشتم. و گفتم مملکتت خوب اداره نمیشود که عذر خواهی میکنی آگر خوب اداره شود که احتیاج به عذر خواهی ندارید. و دو دلیل عمده دارد یکی ضعف سیستم دو کارگزاران ضعیف و فاسد. و مملکت دست کسی مثل احمد جنتی افتاده که شاخص ترین چهره اصلاح طلب در مجلس دکتر عارف که صدا از سنگ در آمده از ایشان در نیامده است و تنها ژن خوبش را به فرزندش انتقال داده. مثلا همین دیروز این آقای حیدری گفته که مجلس در راس امور نیست !!! معلومه که نیست!!! به ایشان نوشتم باید دیپلمات باشید و سیاستمدار، انقلابی باش ولی از دیپلمات های متخصص استفاده کنید.
معلومه که کلا همان پس معرکه است.
ببینید بیست سال است که اصلاح طلبان امتحان خود را پس داده اند و در حال حاضر بخش مهم اشکالات از همین اصلاح طلبان است. اینها به حکومت چسبیده اند و از آن ارتزاق میکنند. اینها همان چپ های زمان خمینی هستند که هزاران آتش باریدن اند.
در بخش پایانی نظر میهمانان گرامی را در ارتباط با سخنان خامنه ای و تضمین خواستن او از اروپائیان برای خرید نفت را جویا خواهیم شد. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو