تفسیر خبر چهارشنبه ۲ خرداد

در اين شماره از برنامه تفسير خبر همراه با ميهمانان گرامي برنامه آقایان حسن اعتمادی و محمد رضا حیدری پی می گیریم
پیامد های سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایران؟؟؟

آیا آمریکا در پی تغییر نظام در ایران است؟؟

در سالگرد دوم خرداد آیا مردم به اصلاح نظام امید دارند؟؟

ابتدا تفسیر شما را از سخنان وزیر امور خارجه آمریکا و واکنش مقامات ایرانی را جویا می شویم:

آقای حسن اعتمادی: سخنان آقای پمپئو و شرایط مطرح شده خواست ملت ایران و کشور های اروپایی و همسایه ایران است. چون خواسته های مطرح شده هدفش حفظ امنیت و ثبات در منطقه است. و اگر جمهوری اسلامی آن را بپذیرد دوره جدیدی از روابط بین ایران و آمریکا آغاز خواهد شد و آمریکا میتواند در تمام زمینه ها به ایران کمک کند تا اقتصاد و بازار ایران فعال شود.

بنظر من اگر ما به این نکات مهم توجه نکنیم و بی اعتنا از کنار آن رد شویم و بگذریم یک خطای بزرگ تاریخی انجام داده این. یعنی اگر حکومت اسلامی دونفر آدم عاقل داشت این پیشنهاد را قبول میکرد و تلاش میکرد تا مسئولان حکومتی را تشویق به پذیرش نمایند.
و برای نجات ایران از شرایط خطرناکی که هر روز داریم به آن نزدیک میشویم چاره جویی کنند.
آنچه آقای پمپئو گفت یک سخنرانی تاریخی بود و بنظر من بسیار درخشان بود و امیدوارم که هم نیروهای اپوزیسیون و هم عاقلان درون رژیم به آن توجه کنند.

آیادر حال حاضر مشکل ما نبود افراد عاقل درون حکومت است؟؟ یا اینکه اینها خود را هم ردیف آمریکا میدانند و خود را ابر قدرت منطقه حساب میکنند.؟؟؟

آقای حیدری: فرصت های زیادی در زمان های مختلفی پیش آمده که میتوانست جمهوری اسلامی از آن استفاده کند و بعنوان یک عضو فعال جامعه جهانی پذیرفته شود. و نقش سازنده خود را در منطقه داشته باشد. اما همواره جمهوری اسلامی با توجه به استراتژی صدور انقلاب به کشور های دیگر و بحران سازی هایی که تا بحال انجام داده اند تا کنون توانسته اند اینچنین خود را معرفی کنند که در داخل منطقه خاورمیانه آنها هستند که تصمیم گیرنده هستند. چنانچه اصلا توصیه های وزیر امور خارجه آمریکا را در دستور کار خود قرار نداده اند و ظریف این سخنان را توهم اعلام نمود.
آنها بدنبال خواست خامنه ای هستند تا با اروپاییان و چین و روسیه به توافق برسند و در توافق باقی بمانند و وقت بخرند تا در آمریکا اتفاقاتی بیفتد و در انتخابات آینده دموکراتها دست بالا را داشته باشند بلکه وضع تغییر کند بهمین خاطر سخنان پمپئو را جدی نمیگیرند و دنبال خرید وقت هستند و متاسفانه این فشار ها را مردم باید تحمل کنند.

آقای اعتمادی: اگر دو نفر آدم عاقل در این حکومت بود طی چهل سال گذشته چنین شرایطی در پیش روی حکومت نبود.مثلا روحانی در باره آقای پمپئو میگوید این شخص یک جاسوس بوده و حق دخالت در امور کشور ها را ندارد. نگاه کنید رئیس جمهور یک کشور وزیر امور خارجه یک کشور دیگر را جاسوس خطاب میکند. این نوع برخورد از طرف عالی ترین مقام این حکومت که هم دکتر است و هم از اول شکل گیری حکومت در سطوح بالای حکومت بوده است و خود رئیس شورای امنیت ملی کشورش هم هست باعث میگردد که فکر کنیم حتی دو آدم عاقل هم در این حکومت وجود ندارد. اینها برای حفظ منافع کشور باید وارد یک بازی سیاسی جدید شوند تا مملکت را از این وضعیت بحرانی بوجود آمده نجات دهند و کشور را در آستانه جنگ قرار ندهند.

در زمان خمینی او حرف اول و آخر را میزد ولی در حال حاضر معلوم نیست چه کسی حرف آخر را میزند نظر شما چیست؟؟؟

آقای حیدری: اگر بگویم در ایران کسی حرف آخر را نمیزنند درست نیست چون من در این سیستم کار کرده ام و آقای خامنه و بیت ایشان هنوز آن صلابت خود را حفظ نموده اند و حرف آخر را میزنند.
این نیرو های فشار و یا کسانی که به سفارت خانه ها حمله میکنند سر رشته اشان در بیت رهبری است.
اما به این نکته توجه کنید که منافع حکومت با منافع مردم در یک راستا نیست.هر گاه شرایط به سمتی رود که نظام به خطر می افتد، بیت مجبور به نرمش میشود.
در زمان جنگ زمانی که حکومت خود را در تنگنا دید خمینی جام زهر را نوشید. در ارتباط با توافق هسته ای هم اینها احساس خطر کردند و شخص خانه ای این توافق را پذیرفت ولی به اسم دولت نوشتند که اگر مشکلی شد بگویند ما نبودم.
الان هم من فکر میکنم با توجه به شرایطی که دارد پیش می آید اگر حکومت احساس خطر کند این شرایط را میپذیرد و نرمش دیگری هم انجام میدهد. آمریکایی ها بدنبال این هستند که در داخل ایران جنبش هایی بوجود بیاورند و مردم به صحنه بیایند و فشار مضاعف به حکومت برای قبول این شرایط فراهم شود.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید ، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو