تفسیر خبر جمعه ۲۸ اردیبهشت تکرار

در این شماره از برنامه نگاهی خواهیم داشت به :

نا آرامي در كازرون ، بحران ارز و آينده اقتصاد ايران .
نگاهي نيز خواهيم داشت به نتيجه انتخابات عراق و اوضاع جاري در سوريه

میهمانان برنامه :دکتر علیرضا نوریزاده و دکتر مهرداد براتی

اتش گشودن نیروهای حکومتی بر روی مردم صلح جوی کازرون را چگونه تفسیر میکنید؟

دکتر نوری زاده : من تصور میکنم یک جور عجیب غریبی داستان سوریه حداقل شروع جنبش مردم قبل از اینکه مسلح بشوند در ایران شاهدش هستیم.
در آنجا هم مردم درعا به اعتراض به فرماندار و عملکرد رئیس اطلاعات شهر یک تظاهرات مسالمت آمیز رو بر پا کردند نزدیک به یک هفته در خیابان بودند و رژیم شروع کرد به کشتن و این کشتن و کشتن بزودی باعث شد که در شهر های دیگر مردم بیایند و ابعاد کشتار بالا گرفت و بعد از ۶ ماه مردم گزیری نداشتند جز اینکه مسلح بشوند. ترکیه و دولت قطر هم آماده بودند برای پول ریختن و آدم فرستادن به آنجا تا جایی که دیدیم سوریه به چه روزی افتاد. رژیم جمهوری اسلامی یک مسئله ساده را آنچه که قبلا تجربه کرده، که مردم حساس هستند. شما میخواهید یک بخش شهر را جدا بکنید و به یک شهر دیگر تبدیل بکنید این باید زمینه سازی بشود حتی اگر ضرورت دارد. از نظر کشاورزی و سوق الجیشی و جغرافیایی و از نظر سیاسی شما باید توجیه کنید مردم را که چرا من باید این بخش را جدا کنم. دقت کنید به مسئله کازرون وقتی مردم فریاد میزنند فرماندار بی لیاقت نمی خواهیم. کاملا آشکار است که فعلا مسئله اعتراض در حد قضایای محلی است اما رژیم با آدم کشتن یک خواست مدنی مردم را به خون آغشته میکند و حالا باید نتایجش را هم ببیند. مردم ایران بدنبال شب سوم و شب هفتم و چهلم عزیزشان می روند. خود اینها جالب است که تجربه اش را هم دارند. و در جریان انقلاب چه سوء استفاده ای از این هفته و چهلم نمودند. ولی الان مردم استفاده میکنند تا به این رژیم حالی کنند که چه میخواهند و چقدر فاصله بین رژیم و مردم زیادتر شده است.

تفسیر شما آقای براتی چیست؟
خوب این است که این مملکت بویژه حکومتش دردسر کم دارد که خودش دستی دستی به مشکلاتش اضافه میکند.
مشکل بیکاری و بهایی و فقیرو غنی رو که داشتیم الان بدلائلی که برای مردم مشهود نیست میخواهند یک تقسیم شهرستانی جدید بکنند. از قدیم منابع دولتی به مرکز شهرستان می رفته است و حال دولت به چه دلیل میخواهد بخشهای را بهم پیوند بدهد و یک ترکیب جدیدی بسازد. این چه ربطی به منابع دولتی دارد؟ مردم بهتر میدانند. اما حتما دلیل اعتراضشان یک دلیل مشخص معیشتی است اینها نماینده ای به مجلس فرستاده اند که قرار بوده به درد اینها برسد و به خواست هایشان توجه کند الان این نماینده در مجلس کار دیگر میکند و حرف دیگر میزند.
این اعتراض معمولی که چندی پیش شروع شده امروز با شعارهای دیگری و درخواستهای دیگری دنبال میگردد. در این سردرگمی حکومت که نمیداند به کدام بحران بپردازد نه از فرماندار و نه از استاندار خبری است. و هیچکس جوابگو نیست . این در شرایطی است که به بیش از نیمی از مناطق کشور در محیط های روستایی بحران بی آبی بیداد میکند و با تانکر آب به آنجا میبرند. و الان جمع شدن این مسائل مثل کازرون مربوط به تقسیم آب زاینده رود و کارون مربوط میشود.
مردم مشکل سنی و شیعه ندارند وفقط این حکومت به آن میپردازد.

واقعا این حکومت توانایی سرکوب مردم را دارد.

دکتر نوریزاده : در ایران رژیمی است که مردم را از همه چیز محروم کرده است و مردم هیچ دلخوشی از این موضوع ندارند. راه مسافرتشان را بسته،راه زندگیشان رابسته، راه تفریحشان را بسته ، مردم ناراضی هستند و تحریم های در راه ترامپ کمر اقتصاد ایران را میشکند ودر زمانی که رئیس بانک مرکزی تحت تحریم آمریکا قرار میگیرد چون به تروریستها کمک مالی نموده است. چه انتظار دیگری دارید. الان یک فهرست ۳۰ نفره بهمراه ۷ شرکت بزرگ ایرانی در دستشان است که قرار است تحریم بشوند و روز به روز ایران را فلج میکنند.

حالا توی این همه مصیبت نماینده کازرون که زمینهای پدرش توی یک قسمت دیگری است و قرار است آن قسمت جدا بشود و آباد بشود می آید لایحه ای به مجلس میبرد و یک عده از فرماندهان سپاه هم حمایتش میکنند. با مردم نباید شوخی کرد. رژیم های سرکوبگر فکر میکنند تمام میشود، میزنند و میکشند و دهانها را میبندند. نه این رشد پیدا خواهد کرد. شما ببینید روزی نیست در ایران که تظاهراتی نباشد. تجمعات کارگری که درود میفرستیم به کارگران که باید دستان مبارزشان را بوسید هر روز در همه جای ایران علیه جرثومه های فساد ادامه دارد.
این مردم بهر حال سکوت نمیکنند. و جمهوری اسلامی با سرکوب به هدف نخواهد رسید و سرنگونیش را جلو می اندازد.

تحریم های در راه چه اثری بر سفره مردم ایران خواهد داشت و بالا رفتن ارز در ایران را ناشی از چه میدانید؟
آقای براتی: اصلا برنامه اتمی و صنعت اتمی و غنی سازی اوراانیوم از اول فقط ضرر کامل برای ما بهمراه داشته است. هیچ دلیلی برای کشوری که نخواهد سلاح اتمی بسازد وجود ندارد و اورانیومی بخواهد تولید کند که صدها برابر قیمتش بالاتر از سطح خرید آن در بازار جهانی است اصلا قابل مقایسه نیست. و همین شک و تردیدی هم که پیدا شد بر علیه ایران این بود که چرااین مخارجی که با تمام مشکلاتی که همراهش بود و چندین هزار میلیارد دلار خرج کردند و در پایان ماجرا باید همه اینها را در انبار بگذارند و تمام تشکیلاتشان را تعطیل کنند .
الان ما در شرایط دیگری هستیم و اروپاییان اینکه جلو اقدامات آقای ترامپ می ایستند دلیل دیگری هم دارد و آن اینست که آقای ترامپ به آنها مثل یک مستعمره سیاسی نگاه میکند میخواهد فرمان بدهد و آنها گوش کنند اینها فکر میکنند که شعار سیاسی جهانی عوض شده و دیگر امکان تک قطبی و دو قطبی بودن در جهان نیست و دوران چند قطبی است و اروپاییان فرمانبردار نمیخواهند باشند. یک مسئله هم هست که فکر میکنند که آقای ترامپ جدا از مسئله جمهوری اسلامی این تحریمها را به کشور های دیگر هم بست بدهد. و جمهوری اسلامی مجبور است به سر میز مذاکرات برگردد ویا اقدامات خود را در سوریه و بلندی های جولان تشدید کند یا در عراق که پس از انتخابات خواهان خروج ایران شده اند شاید بخواهد دست به آشوب بزند .

دکتر نوری زاده: این حرکات دولت برای مردم خنده دار شده است .جمهور اسلامی میخواهد ایر باس بخرد اما قسمتی از قطعات آن از آمریکا تامین میشود مشخص است که این انجام نمیشود . یا با توتال قرارداد بسته . توتال مسائل مشترک مهمتری با آمریکا دارد، خوب، نمی آید که آنها را بگذارد و به ایران پایبند بماند. ما نمونه را در مورد بانکهای اروپایی دیدیم و واقعا پدر بانکهای اروپایی را درآورد. و جریمه های سنگینی بابت دور زدن تحریمها پرداخت کردند و دیگر این عمل را تکرار نخواهند کرد.

اگر یک رژیم عاقلی در ایران بود . به چه دلیل در یمن با هزاران کارشناس و نیرو حضور دارد. رژیم جمهری اسلامی چه از جان مردم سوریه و لبنان میخواهد. و همچنین در عراق چه میکنند. رژیم با این برنامه ای که دارد بسوی فلج اقتصادی در ایران پیش میرود.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو