ظریف: اختلافات 5+1 مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات

محمد جواد ظریف اختلافات داخلی ١+٥ را مانع عمده رسیدن به نتیجه و طولانی شدن مذاکرات دانست.

روز جمعه، ۱ آذر سومین روز از مذاکرات هسته ای ایران با نشست دوجانبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه ۱+۵ آغاز شد اما پس از مدتی، دو طرف به منظور مشورت با هیات‌های نمایندگی خود، مذاکرات را متوقف و ادامه آن را به بعد موکول کردند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، این گفتگوی دوجانبه را “مفید” توصیف کرده و گفته است که خانم اشتون سپس “برای کسب نظرات” روسای هیات های اعزامی گروه ۱+۵ با آنان ملاقات کرده است.

پیشتر، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفته بود که “در دور گذشته، مانع عمده برای رسیدن به نتیجه، اختلافات داخلی در بین اعضای ١+٥ بود.” وی درعین حال افزود که “حتما هنوز هم طبیعی است که وقتی شش کشور با دیدگاه‌های مختلف و با مواضع و منافع متفاوت وارد مذاکره می‌شوند، الزاما دیدگاه‌هایشان یکسان نباشد.”

مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته‌اند که بخشی از خواست های مندرج در مصوبات شورای حکام آژانس بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل، به خصوص الزام ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، با حقوق کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی – ان پی تی – مغایرت دارد.

در مقابل، شورای حکام و شورای امنیت با این استدلال که جمهوری اسلامی برای چندین سال، بدون اطلاع‌رسانی و نظارت آژانس بین‌المللی به فعالیت‌های اتمی پرداخته و مرتکب نقض تعهدات خود در چارچوب معاهده ان‌‌پی‌تی شده است، تاکید داشته‌اند که لازم است تا کسب اطمینان جهانی از صلح آمیز بودن ماهیت این برنامه‌ها، جنبه‌هایی از آنها، به خصوص غنی سازی اورانیوم، متوقف شود.

غنی‌سازی اورانیوم یکی از مهمترین موارد اختلاف نظر و عامل ناکامی مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥، به نمایندگی از جامعه جهانی بوده است.

علاوه بر محتوای کلی پیش‌نویس توافق نامه، جمله بندی آن نیز مورد بحث بوده است. برخی ناظران گفته‌اند انعکاس گسترده رسانه‌ای و موضعگیری‌های سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی طی ده سال گذشته باعث حساسیت افکار عمومی مردم نه تنها در ایران بلکه در کشورهای غربی نسبت به این موضوع شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در مذاکرات کارشکنی‌هایی توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و کشورهای دیگر همچون فرانسه با افتخار سیاست‌های رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند و می‌خواهند به هر شکل مذاکرات به نتیجه نرسد.

عوض حیدرپور با اشاره به روند مذاکرات ایران با 1+5، و با تاکید براینکه گروه 1+5 باید بداند غنی‌سازی هرگز در داخل کشور تعلیق نخواهد شد و مراکز هسته ای ایران نیز تعطیل نمی‌شود، افزود آ نها نتوانستند از این اقدام ایران بهره لازم را ببرند و مسئولیت این بداخلاقی برعهده غرب، 1+5، فرانسه و آمریکا است.