تفسیر خبر جمعه ۲۱ اردیبهشت

امشب در تفسير خبر/ ايران فردا /٩.٣٠ تهران: پي آمدهاي خروج آمريكا از توافق هسته اي با حكومت ايران.

آيا آنگونه که مسئولان حكومت ايران می گویند تحريم هاي تازه اثري بر اقتصاد ايران نخواهد داشت؟

آيا آنگونه كه حكومت ايران تبليغ مي كند فرو پاشي حكومت فقيه به فروپاشي ايران منجر خواهد شد؟

چرا حكومت فقيه ايران را به جنگ با اسرائيل مي كشاند؟

آيا تمام راه هاي حل مسائل خاورميانه به مسكو ختم مي شود؟

ميهمانان :آقايان عليرضا نوري زاده و صادق زيبا كلام

پرزیدنت ترامپ همانطور که در مبارزات انتخاباتیش اعلام کرد از برجام خارج شد و بودند کسانی در ایران که از اول با این توافق موافق نبودند و آنرا زیانبار میدانستند تفسیر شما جناب نوری زاده در این باره چیست؟

دکتر نوریزاده:
ببینید جناب چالنگی در طول سالهای حکومت جمهوری اسلامی
آنانی که اسم خودشان را تند رو و دلواپس می گذارند، همیشه یار تو دلی تندروها در آمریکا و اسراییل بوده اند. در دوران احمدی نژاد اسراییل کم نیآورد و برای اینکه قانون شکنی های خودش را توجیه کند استناد به حرفهای احمدی نژاد میکرد. اما الان تو این شرایط خاص به اعتقاد من قضیه فرق میکند.
اصل اینست که آقای خامنه ای با این قرار داد موافقت نداشت. اما از آن نرمش قهرمانانه و جام زهر را زیر عبا سر کشیدن ایشان پیروی کرد چاره ای نداشت، کشور ورشکسته بود و آقای روحانی با برگه برجام وقرارداد اتمی روی کار آمد. خود آقای خامنه ای هم که اظهار موافقت کرد در برابر سعید خان جلیلی عزیزش و بعدا ابراهیم رئیسی، دلیلش این بود که ایشان معتقد بود آقای روحانی میتواند از این بحران راعبور کند آنوقت میشود توی سر روحانی زد همانطور که باخاتمی کنار آمدند. سفرای اروپایی برگشتند و قتل های زنجیره ای شروع شد. الان باید نگاه کنیم که در چه شرایطی هستیم در تاریخ ما یکی از دلائل بقای ایرانیان جنگجو بودن آنهاست اما اگر میدیدند که طوفانی عظیم میآید سرشان را خم میکردد. الان موقع قلدری و پرچم آمریکا رو در مجلس با آن وضعیت حقارت آمیز آتش زدن نیست الان موقع دیپلماسی است . الان زمان اینست که جمهوری اسلامی ببیند میخواهد ایران را به نابودی بکشاند. آیا میخواهد بهانه دست اسراییل بدهد که چون بیست تا موشک به ما زدند ما صدو چهل تا میزنیم. چهل دو مرکز سپاه را در عرض دو ساعت نابود کرد. حالا اینها چطور میخواهند اسراییل را نابود کنند. من معتقدم اینها باید به مردم اعتراف کنند که این کار را نمیکنند و سر میز مذاکرات بنشینند. درست است ایران نیروی هوایی ندارد و یک کشور بزرگ است و احتیاج به دفاع دارد ولی موشک 2800 کیلومتری را برای چه میخواهد. میخواهد اسراییل رو بزند.؟ نیرو داشته باشد، اسلحه داشته باشد ولی با همسایگانش روابط دوستانه و حسنه داشته باشد.چرا جمهوری اسلامی در یمن است.؟ من این را از مسئولین شنیدم اگر از یمن بیرون میرفت یکسری از مشکلاتش حل بود. ولی روز به روز دارد بیشتر در آنجا حضور پیدا میکند. متاسفانه با این سیاستی که در پیش گرفته اند اصل و ریشه ایران در خطر قرار دارد.

آقای زیبا کلام تفسیر شما را میشنویم قضیه چرا به اینجا کشیده شد و این سیاست های اتمی که بیش از دودهه ادامه پیدا کرده. حال ما این اصرار را در زمینه های دیگر از جمله مسکن و رفع حقوق کارگران و رفع مسئله محیط زیست نمی بینیم؟

دکتر زیبا کلام: بحث را باید به سه بخش تقسیم نمود. یکی همین سئوالی که شما کردید. حکمت هسته ای چه بوده است؟ اصرار ایران برای هسته ای شدن و توسعه صنایع هسته ای چه ضرورتی داشته است؟این یک مسئله هست . مسئله بعدی بعد از توافق هسته ای میباشد
توافق هسته ای یک کالبد داشت که خود نوشته جات توافق هستند . ایران باید اینکار رو بکند آژانس باید اینکار را بکند و غیره. و یک روح داشت، یک مقداری راجع به این روح توافق هسته ای صحبت بکنم . ببینید این توافق وقتی امضا شد احساس میشد که شاید یک فضای جدیدی بوجود آمده، شاید یک ترک هایی توی این دیوار ضخیم دشمنی و کینه توزی بین ایران و آمریکا بوجود آمده. یک ذره ای این یخ روابط آب میشود. شاید برای اولین بار بعد از سی و چند سال که از انقلاب اسلامی ایران میگذرد شاید ایران و آمریکا به سمت صلح میروند. یک جور تنش زدایی . نوید یک آینده شاید بهتر از گذشته را میداد. شاید داریم برای اولین بار از ستیز با آمریکا و مرگ بر آمریکا فاصله میگیریم. اما نباید فراموش کنیم که هم در داخل ایران و هم در خارج ایران جریانات تندرویی وجود دارند که به هیچ وجه از توافق هسته ای خوشحال نبودند. آقای نتانیاهو خوشحال نبودند. هرکسی که بجز محو ایران رضایت نمیداد راضی نبود از این توافق هسته ای. در داخل کشور دلواپسان و تند رو ها هم خوشحال نبودند اما مثل اسراییل خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی نیستند. تند روها و دلواپسان ایران تمام هستی سیاسیشان در گرو دشمنی با آمریکاست. اگر شما دشمنی با آمریکا را از جریان تند رو بگیرید دچار بحران هویت میشوند. ببینید الان چه پروبالی درآورده اند که بیایند در مجلس و پرچم آمریکا را آتش بزنند وراه پیمایی بکنند .

منافع اقتصادی چی؟؟؟؟

من معتقدم تندرو ها آینده ایران، و بی آبی ایران، برایشان اهمیتی ندارد. چیزی که برایشان مهم است مردم تو دهن آمریکا بزنند. چیزی که برایشان مهم است این ستیز ایدئولوژیک شان با استکبار و آمریکاست. چیزی که از آبان 1358 براه افتاده و تیشه به ریشه مردم و مملکت زده و حتی ذره ای سود برای این مملکت نداشته در این 39 سالی که گذشت. من معتقدم اینها هر سنگ و کلوخی که داشتند سر راه این توافق گذاشتند. هنوز جوهر برجام خشک نشده بود که آن دو موشک را شلیک کردند و رویش نوشتند به زبان عبری که اسراییل باید نابود گردد. این دو موشک علیه اسراییل نبودند رویشان نوشته بود برجام باید نابود شود. جریان تند رو بعد از توافق از هیچ کاری برای بهم زدن آن خود داری نکرد. و به دنیا اعلام کردند این ظریف که کاره ای نیست و حکومت دست ماست که پشت این موشکها ایستاده ایم. وخواستند به دنیا بگویند که سیاست های آمریکا ستیزی و صدور انقلاب سر جایش مانده و هیچ تغییری نکرده است.

حکومت تبلیغ میکند که فروپاشی حکومت فروپاشی ایران است .آیا همسایه های ایران و آمریکا خواستار فرو پاشی ایران هستند؟؟؟

دکتر نوری زاده:
این قضیه را از دوجهت میتوان بررسی کرد یک جهت قضیه اینست که شما به جنگ جهانی دوم اشاره می نمایید در آن زمان شما رجال طراز اول مثل مصدق و ذکاء الملک را داشتید. کسانی بودند که برایشان مفهوم وطن مقدس بود. برای کدام یک از این آقایان مفهوم وطن مقدس است وقتی برمیگردد و میگوید اصلا ایران چیست؟ ما اسلام هستیم. وآقایون مسلمان بی وطن هستند، چون نگاهشان ایدئولوژیک هست. اینکه من این نظریه رو که باید یک نیروی جانشین در داخل و خارج درست کرد را ضروری میدانم و معتقدم که خلاء نباید ایجاد کرد. با توجه به اینکه ایران متعدد الاقوام است و بسیار آزرده اند از رژیم و اعمالی که نسبت به آنها شده، این حالت میتواند خطرناک باشد. بنظر من باید مردم را آگاه کرد که قحط الرجال نیست، ما نیروی بدیع و بالقوه داریم ایران سوریه نخواهد شد ایران لیبی نخواهد شد، در ایران نیروی خارجی وجود ندارد. در این حال باید همه چیز برنامه ریزی شده باشد. اما اگر همین آقایان همین روحانی ذره ای بفکر فردای ایران بودند. که نیستند. خوب ما چهل سال حکومت کردیم بیاییم حالا یک حکومت آشتی ملی بسازیم. نیرو های لایق کشور را دعوت کنیم. بیاییم یک دوران گذار را تجربه کنیم. اگر اینها اینکار را میکردند هم اسمشان تاریخی میشد. هم کسی انها را لعن و نفرین نمی کرد. در نهایت نیروی مردمی میتواند یک نظام را هرچه قدر آدم کش باشد سرنگون کند. میتواند وادار کند بر سر میز مذاکره بنشیند.

دکتر زیبا کلام : من خیلی موافق با شما و دکتر نوری زاده نیستم. حکومت دارد این را القاء میکند که اگر من، جمهوری اسلامی نباشم ایرانی هم نخواهد بود. این بحث بعد از دور دوم انتخاب روحانی مطرح شد و مردم مرا سرزنش میکنند که آنها را تشویق به رای دادن کردم.
ما چاره ای نداریم بجز اینکه در انتخابات شرکت کنیم یک طرف قضیه من هستم وطرف دیگر کسانی هستد که معتقد هستند این رژیم اصلاح پذیر نیست. اگر نظام فعلی سقوط بکند من معتقدم که بخشهایی از ایران جدا خواهد شد و ایران پتانسیل سوریه شدن را دارد. مگر سوره که سوریه شد، شاخ داشت یا دم داشت، آنها هم تمدن داشتند، روشنفکر و تحصیل کرده داشتند، آنها هم جریانات اسلامگرا داشتند چرا شما فکر میکنید ایران قابلیت سوریه شدن را ندارد.؟
دکتر نوری زاده:
در اینکه رژیم جمهوری اسلامی همانند بشار اسد آمادگی کشتن مردمش را دارد شکی ندارم. بشار اسد هم در برابر یک تظاهرات آرام مردمش که خواهان تغییر استانداربودند گلوله زد وشش ماه کشت، بعد این گروه ها پیدا شدند. ما در معرض هجوم یک نیروی خارجی نیستیم. و نیروی خارجی به ایران حمله نکرده است. مورد سوریه ده نیروی خارجی در آن بودند.
من معتقدم که ما میتوانیم دوران پس از جمهوری اسلامی را تجربه کنیم. گذار از استبداد به نظام سکولار میتواند همراه با کشت و کشتار باشد. ولی اگر چهار آدم حسابی پیدا شوند و به ایران فکر کنند. شاید این گذارانجام پذیرد. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو