پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

در این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوریزاده آغاز می نماییم. سپس به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب دکتر محسن سازگارا خواهیم پرداخت.
چهل و هشت ساعت پس از خروج دونالد ترامپ از برجام اوضاع آشفته بازارایران آشفته تر شد. جلسه در حضور مقام معظم رهبری به جایی نمی رسد. تا جایی که آقای شمخانی با ولایتی دست به گریبان می شوند. حالا هرکدام تقصیر را بگردن دیگری می اندازد. کیهان حسین بازجوی شریعتمداری فریاد میزند برجام پاره شد، زمان آتش زدن است. اینها در واقع کعبه وطن را آتش میزنند.

پرچم آمریکا را در برابر لاریجانی و در مجلس شورای اسلامی آتش میزنند. دیروز گفتم این اهانت به ترامپ نیست. اهانت به ملت آمریکاست. وقتی آخوند جاهلی بر منبر میگوید اسراییلی ها، سر همه تان را میبرم تا عزاداریم برای امام حسین قبول بشود. این اسراییلی ها را نمی ترساند. وسیله بدست آقای نتانیاهو میدهد تا بمباران هایش را در سوریه برسر فرزندان این سرزمین را شدیدتر کند. با رژیم جاهلی روبرو هستیم که در برابر طوفانی که در راه است نه فقط سرش را خم نمیکند بلکه میخواهد به جنگ آن برود. با شمشیر های چوبی و با الاغهایی که حتی حرکت هم نمیتوانند بکنند.

جناب سازگار وقتی دیدید پرچم آمریکا را آتش میزنند چه احساسی داشتید؟؟؟

نادانی و جهل و بیسوادی چه میتوان گفت. من بزرگترین سرزنشی که به آقای خامنه ای دارم اینست که یک دیکتاتور بزدل و بی لیاقت است. بزدل به آن دلیل که دیکتاتورهایی مثل استالین آگر کاری میکردند با جرات میگفتند که ما آنجام داده ایم و مسئولیتش را هم میپذیرفتند. از آنجا که ایشان بزدل و ترسو هستند بر سر مسئله مسدود کردن تلگرام، با اینکه دستور خودش بوده است لاکن در پشت پرده نشسته و قوه قضاییه بجای وی سینه سپر کرده است. در مورد پروسه هسته ای هم 18 سال است ایشان مملکت را به چاله ای پر از تحریم برد. و دولت نادان احمدی نژاد مملکت را به چاه انداخت .و وقتی که به بن بست رسید و دیگر پولی برای سوریه و لبنان نداشت که در آنجا خرج کند آن پشت نشست و روحانی و کابینه اش را جلو افتادند وتوافقنامه را امضاء کردند. اگر خودش جلو بود و مسئول بود آنوقت موشک هوا نمیکردند و رویش بنویسند اسراییل نابود گردد. یا پو لهای نقدی که از آمریکا گرفتند در منطقه خرج سوریه و حزب الله و حوثی ها بکنند و موشک بدهند به عربستان بزنند و این بشود که شد.
من هیچ ارادتی به ترامپ و کابینه اش ندارم اما اگر خانم کلینتون هم بود بدلیل کارهای سه سال گذشته که خلاف روح برجام بوده است، طرح فرانسه را میپذیرفت. برجام در مقدمه اش آورده بودند که ایران با دنیا همکاری میکند و و در راه صلح جهانی همراهی میکند.خوب !!؟؟ عمدا کردند و آوردند به جایی که نباید میآوردند . اما ترامپ زد زیر تمام قرارداد و بیرون آمد.
هم اکنون خامنه ای برخلاف حرفهای تندی که زده بود که آتش میزنیم و اگر شما پاره کنید…..!!!حالا میگوید با اروپاییان مذاکره میکنیم به شرطی که شما تضمین عملی بدهید. چه تضمین عملی؟؟؟

دولت های اروپایی حرمت امضاء شان را نگه داشتند و از برجام بیرون نرفته اند ولی تاکید کرده اند که باید مسئله دخالت های ایران در منطقه و موشکهای بالیستیک باید حل شود. اما در عمل کمپانیها و شرکت ها و بانکها هستد که وقتی آمریکا فشار بیاورد کنار میکشند و به دولتهایشان هم گوش نمی کنند.

دکتر نوری زاده : آنچه شما اشاره نمودید که آگر کلینتون هم بود همین بود. این حالت ضدیت با ترامپ باعث شده بعضی از دوستان حقایق را نبینند.شما خودتان را در جایگاه آقای ترامپ بعنوان رئیس بزرگترین قدرت سیاسی ونظامی و اقتصادی و امنیتی جهان ببینید چه تصمیمی گرفته است. بعد از آنکه آمریکا به افغانستان و عراق رفت اول امید داشتند نهاد دمکراسی کاشته شود و عملا مکانیزمش هم دارد کار میکند. یعنی در عراق هر چها سال یکبار انتخابات برگزار میگردد. مشکل از اینجا آغاز میشود که ملت عراق آقای ایاد علاوی را انتخاب میکند ولی با دخالت جمهوری اسلامی یک فاسد جنایتکار به نام نوری المالکی نخست وزیر میشود که داعش را در دامان منطقه میگذارد. ویا در سوریه مردمش با آرامش و بدون تفنگ خواستار تغییر بعضی از استانداران بودند اما اقای اسد با اتکا به جمهوری اسلامی مردمش را میکشد و آواره میکند. ویا در فلسطین بعد از اسلو فلسطینیان داشتند با اسراییل به سوی صلح پیش میرفتند. اما پولهای جمهوری اسلامی و انتحاری های حماس و گرفتن سرباز اسراییلی از اسلو دور شدند.امروز آقای محمود عباس دست و پایش در پوست گردوست و اسراییل دارد با حماس بازی میکند.و از انطرف رژیم جمهوری اسلامی دارد پول میدهد تا مانع وحدت حماس و فتح شود. در لبنان این مناظر زشتی که این چند روز اخیر دیدیم حزب الله با پنجاه میلیون پرداختی از طرف حکومت اسلامی ایران صاحب کرسی بیشتری شد و از آنطرف اینهمه امام زمان امام زمان میکنند کجاست؟؟؟ شما جای آمریکا باشید چه میگویید . موشکهای جمهوری اسلامی دارد به عربستان میخورد که دارد یک برنامه انقلابی اصلاحات اجرا میکند.
شما چه میگویید؟؟؟ آثار این چه خواهد بود و مردم سرنوشتشان چه خواهد شد؟؟

دکتر سازگارا: من ناراحتم وقتی لیست بلاهایی که قرار است به سر ایران بیاید را میبینم میدانید که تحریم های آمریکا مجموعه ای پیچیده از قوانین است.
وزیر خزانه داری آمریکا صراحتا اعلام کرد طی دو مهلت 90 روزه و 180 روزه این تحریم ها بر میگردند. این مهلت ها را گذاشته اند تا کمپانی ها یا شرکت ها خودشان را تطبیق بدهند. این مهلت سه ماهه در ششم ماه آگوست تمام میشود. این تحریمها عبارتند از :

۱- خرید و فروش دلار توسط دولت ایران ممنوع میگردد.
۲-خرید و فروش فلزات گرانبها مثل طلا ممنوع میگردد.
۳-خرید و فروش مستقیم و یا غیر مستقیم فلزات به ایران از قبیل آلمینیوم فولاد گرافیت ذغال سنگ و نرم افزار های صنعتی ممنوع است.
۴-داشتن ریال و نگهداری آن تحریم میگردد. این موضوع صراف ها را تحت تاثیر قرار میدهد.
۵-خرید و فروش اوراق قرض الحسنه ایران
۶-صنایع خودروسازی ایران ظرف مدت 90 روز تحریم خواهند گردید.

سه تحریم قدیمی هم اجرایی میگردد.

۱-واردات فرش و مواد غذایی به آمریکا
۲-صادرات مستقیم قطعات هواپیماهای بویینگ و ایرباس حتی همین هواپیماهای سوخوی روسی چون قطعاتش آمریکایی است.
۳- یک سری مجوز هایی که قبلا صادر کرده بودند همگی ملغا میگردد. مگر کمک های بشر دوستانه و مجوز های دارویی که قبلا داده بودند.

دکتر نوری زاده :
زمانی که خانم آلبرایت وزیر امور خارجه بود آمدند و واردات فرش و زعفران را آزاد کردند و بسیاری از ایرانیان در این تجارت وارد شدند و بعضی از این سپاهیان فداکار ده ها هزار قطعه فرش به امریکا فرستادند. آنقدر در انبارها فرش جمع شده که بعضی از فرشها که ده هزار دلار می ارزد را در حراجی ها به هزارو پانصد دلار میفروشند.

دکتر سازگارا :

اما سر 180 روز یعنی در 15 نوامبر تحریم های اصلی برمیگردد.

۱- تمام شرکت های اپراتور در بنادر از قبیل شرکت دریایی جمهوری اسلامی و صنعت دریایی ایران مورد تحریم آمریکا قرار میگیرد.

۲- معاملات مربوط به نفت خرید و فروش و شرکت نفت ملی ایران و شرکتهای نفت کش ایران شرکتهای نفت و فراورده های پتروشیمی مورد تحریم و معامله با آنها ممنوع میگردد.

البته آمریکا یک مهلت اضاف هم گذاشته که قبلا هم گذاشته بوده است.هر کس تخطی بکند هم مورد تحریم و جریمه قرار میگیرد.

۳- تمام بانکها و موسسات مالی دنیا با بانک مرکزی ایران ممنوع المعامله میشوند.

دکتر نوریزاده:
آیا فکر نمیکنید که این مهلت سه ماهه اول را قانون گذار برای این گذاشته که شاید جمهوری اسلامی برگردد؟؟؟

دکتر سازگارا:
نه، این سه ماه و شش ماه را برای تجارو شرکت های غربی گذاشته اند تا خود را تطبیق دهند.
چیزی که آقای ترامپ گفت درست است. تحریمهایی که دارد برای ایران برمیگردد در تاریخ بی نظیر است و تا کنون هیچ کشوری به این وسعت تحت تحریم آمریکا نبوده است.

۱- خدمات مربوط با شرکت های پیام رسانی مرتبط با مسائل مالی مانند سویفت کد
۲- تحریم خدمات بیمه

۳- تحریم انرژی ایران
یکسری تحریمهای دیگر هم هست که لغو شده بود و مجددا اجرایی میگردند

تحریمها نفت و انرژی و درآمد و بیمه و بانک و شریانهای اصلی اقتصاد ایران را در کنترل خودش میگیرد کی بلا سرش میآید؟؟؟ البته مردم ایران.

آقایان سران سپاه ابراز خوشحالی کردند چون آنها کاسبان تحریم هستند.

درادامه برنامه در ارتباط با اختلافات وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و اظهارات محمود علوی و دیگر مسائل مهم با دکتر سازگارا به تبادل نظر خواهیم نشست. با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو