تفسیر خبر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

در اين شماره از برنامه به بررسي مسئله داغ بيست و چهار ساعت گذشته يعني خروج آمريكا از توافقنامه برجام مي پردازيم و نظرات كارشناسان را با ديدگاههاي متفاوت خواهيم شنيد .
ميهمانان برنامه امشب ما چهار فعال شناخته شده در عرصه هاي سياسي ،اجتماعي و اقتصادي خواهند بود.
در بخش نخست با دو ميهمان گرامي، آقايان حسن اعتمادي عضو شوراي مركزي حزب سكولار- دموكرات ايرانيان استكهلم و دكتر محمد علي توفيقي پزشك و تحليلگر سياسي در پاريس در باره موضوعات و پيامدهاي پيرامون خروج ايالات متحده آمريكا از برجام با شما عزيزان به گفتگو خواهيم نشست .
بعد از مرور اجمالي خبرها و نقل قولها در اين ارتباط به برنامه ادامه خواهيم داد .
– تأكيد پرزيدنت ترامپ بر اين نكته كه همه پولي كه ايران بعد از عقداين توافقنامه بدست آورده را نه تنها در جهت بهبود و ضعيت داخلي كشور خود استفاده نكرده بلكه آن پولها را در جهت حمايت از تروريست و دخالت در كشورهاي ديگر از جمله سوريه و يمن بكار برده است و اين موضوع را يكي از دلايل مهم خروج آمريكا از برجام عنوان نموده و همچنين اضافه كرد ه كه آمريكا مراقب رفتارهاي ديگر ايران در منطقه خواهد بود وبه نقش ايران در آنچه باعث تزلزل در خاور ميانه بود نيز اشاره كرده است.
در تهران واكنشهاي مختلف ، اما همه يكسويه عليه آنچه پرزيدنت ترامپ انجام داد ابراز شد:
– آقاي خامنه ايي پرزيدنت ترامپ را مردك غير قابل اعتماد خطاب كرده و گفت كه پيكر او خوراك مور و موريانه خواهد شد اما جمهوري اسلامي ماندگار خواهد بود.
– پرچم آمريكا در شوراي اسلامي توسط نمايندگان آتش زده شد .
– محمد علي جعفري ، فرمانده سپاه پاسداران از اين بابت به مردم تبريك گفت.
– حسن روحاني نيز تأكيد كرد كه خروج آمريكا هيچ اثري بر ايران نخواهد داشت .
و اما در واشنگتن ، جان بولتن مشاور امنيت ملي آمريكا، به شركتهاي اروپايي اخطار كرد كه در مدتي كوتاهي بايد از ايران خارج شوند.
همچنين آقاي ابو الغيط ، دبير كل اتحاديه عرب و نيز كشورهاي بحرين ، امارات و عربستان سعودي از اقدام واشنگتن حمايت كردند.
سوال خود را از ميهمان محترم برنامه، آقاي حسن اعتمادي در استكهلم چنين مي پرسيم :
چه كسي مسئول بوجود آمدن تشنجهاي بيشتر ميان تهران و واشنگتن بوده تا جايي كه منجر به خروج آمريكا از برجام شده است؟
نقطه نظر ايشان : سياستهاي حكومت اسلامي كه منجر به ناامني در منطقه شده بود و هم چنين ادامه اين تحركها به شكل حمايت از گروهاي تروريستي مانند حزب الله و حماس و نيز دخالت مستقيم نظامي در سوريه و عراق و توسعه موشكهاي بالستيك قسمتي از دلايل اصلي خروج آمريكا از اين توافقنامه بوده است .
و اما ميهمان گرامي ديگر برنامه جناب آقاي محمد علي توفيقي با داشتن اختلاف نظر با آقاي اعتمادي ، نظرات خود را در اينباره چنين اظهار مي دارند ؛ آقاي ترامپ مرتكب اشتباه بزرگ تاريخي خود شده و با تاييد گفته اوباما كه توافق برجام فقط در ارتباط با فعاليتهاي هسته ايي ايران ميباشد ، دليل اصلي خروج آمريكا از برجام را مخا لفت آقاي ترامپ با بيشتر دستاوردهاي دولت اوباما دانسته و تاكيد كردند كه ترامپ از ابتدا قصد بر هم زدن برجام را داشته است .
در قسمت ديگري آقاي اعتمادي اشاره مي كنند كه دنيا از ايران مي خواهد كه دست از فعاليتهاي بي ثبات كننده خود در منطقه بر دارد و ايران تاكنون قبول نكرد ه و بدون توجه به اخطارها ي آمريكا به كارهاي خود ادامه مي دهد ، همين امروز علاوه بر آمريكا ، سه كشور فرانسه و انگليس و آلمان بيانيه ايي صادر كرده و به ايران هشدار دادند كه در مقابل اقدام آمريكا از خود خويشتن داري نشان دهند و به مفاد توافق برجام پايبند بمانند.
در بخش دوم برنامه با دو ميهمان ديگر ، آقايان مهدي جلالي تهراني در كاليفرنيا و عليرضا حقيقي در تورنتوي كانادا موضوع برنامه را پي مي گيريم .
آقاي عليرضا حقيقي جامع شناس چنين مي گويد كه آقاي ترامپ در مورد تخلف ايران از مفاد توافق برجام درست نگفته است چرا كه تمامي راستي آزماييهاي تا كنون انجام شده گواه اين مطلب است و اشتباه جمهوري اسلامي را در استفاده نكردن از موقعيتي دانست كه دولت قبلي آمريكا در اختيار ايران قرار داده بود كه بتواند از منافع اين توافق استفاده ببرد اما خامنه ايي رفتارهايش را در ارتباط با كشورهاي همسايه خود اصلاح نكرد و اين موقعيت از دست رفت .
آقاي مهدي تهراني نظر خود را به عنوان يك شهر وند ايراني چنين ابراز مي دارند كه ؛ حكومت ايران تمامي پولي كه در مقابل امضاي توافق برجام گرفته است را صرف حمايت از تروريست كرده و با پشتيباني از رژيم اسد به كشتن بچه هاي بي گناه سوري مي پردازد در نتيجه خروج آمريكا از برجام در نهايت به نفع مردم ايران و منطقه خواهد بود و منجر به تحريمهاي بيشتر ايران و سرنگوني رژيم خواهد شد.
با ما باشيد و برنامه تفسير خبر را با دوستان و آشنايان خود به اشتراك بگذاريد. منتظر شنيدن نظرات شما پيرامون اين برنامه هستيم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو