تفسیر خبر سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

در این شماره از برنامه تفسیر خبر و ساعتی قبل از تصمیم گیری ترامپ در ماندن یا خروج از توافق برجام با آقای رضا تقی زاده به گفتگو خواهیم نشست و همچنین نگاهی خواهیم داشت به بازار ارز ایران.
در بخش دوم برنامه همراه با آقای حسن هاشمیان انتخابات لبنان را بررسی خواهیم نمود .

مسئولان حکومت ایران از جمله ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی حکومت می گوید هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. و روحانی اعلام نموده که ما با دیگر کشورها روابط اقتصادی سالم خود را ادامه خواهیم داد در حالی که یکی از دلائل خروج آمریکا از توافق برجام دخالت های جمهوری اسلامی در کشور های منطقه میباشد. و دیگر اینکه همچنان دلار در بازار ایران نایاب است و دلار به بیش از 7 هزار تومان رسیده است. و همچنین نگاهی به سفره معیشتی کارگران خواهیم افکند.

ذر ابتدا به دیدن یک گزارش تصویری از رفتار با کارگران توسط ماموران حکومتی می نشینیم.

و در ادامه شما را در جریان خبر سلامتی بعد از انجام عمل آقای اسانلو قرار خواهیم داد.

به اعتقاد آقای رضا تقی زاده شاید سخنان آقای سیف در کنار اظهارات روحانی در سبزوار ، که میگوید زندگی ما در هفته آینده تغییر نخواهد کرد را باید ازبان مردم هم شنید. انچه از ماه های گذشته سرعت بیشتری گرفته ،یعنی سقوط ارزش ریال و افزایش نرخ دلار میباشد و من در سخنان آقای روحانی و آقای سیف تردید ندارم که هفته آینده هیچ تغییری در زندگی ایشان و سران حکومت بوجود نخواهد آمد. اما آیا برای آحاد جامعه هم هیچ مشکلی در حالیکه تورم و بیکاری و بی ارزش شدن پول که قدرت خرید آنها را به یک سوم رسانده است پیش نخواهد آورد. متاسفانه این وضعیت ادامه خواهد داشت تا مردم بپا خیزند و از شر اینها خلاص شوند. بعد از اعلام خروج آمریکا روند سقوط اقتصادی ایران سرعت بیشتری را خواهد گرفت. یکی از این منابع نفت است که ایران سهم خودش را در بازار جهانی از دست داده است و خارج شدن چهار صد هزار بشکه از بازار جهانی لطمه زیادی به بازار نخواهد زد و عربستان جبران خواهد نمود .مگر اینکه جنگی در منطقه روی دهد. ولی در ایران بعلت کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار و کاهش درآمدهای ارزی دولت، قیمت دلار ممکن است تا مرز ده هزار دلار افزایش پیداکند.

در هر شرایطی که آمریکا یا بطور مشروط ویا بطور محدود و یا کامل از برجام خارج شود سقوط اقتصاد ایران سرعت بیشتری خواهد یافت.

در گذشته ایران قدرتمند ترین عضو اوپک بود و سالها قیمت نفت را تایین میکرد و رئیس اوپک بود

بله . حق باشماست ولی امروزه هیچ نقش مدیریتی در سیاست گذاری اوپک ندارد و نقش او را عربستان بازی میکند.

امریکا با ایران وارد یک جنگ نرم اقتصادی شده است و دارد کمر حکومت را میشکند و رژیم در سراشیبی سقوط قرار دارد.

در پسا برجام چیزی به سفره مردم اضافه نشد بلکه آنچیزی هم که بود ناپدید گردید یعنی اگر تا ماه پیش دو وعده غذا میتوانست به خانواده بدهد حال فقط از عهده یک وعده بر می آید. چون قدرت خریدش کم شده است . و ارزش ریال کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و فرو پاشی اقتصادی فروپاشیدگی سیاسی را هم رقم خواهد زد نظر شما چیست؟؟

سیاست آمریکا تضعیف حکومت است تا زمانی که موازنه قدرت به نفع مردم تغییر کند. این باعث آرامش در منطقه و امیدواری مردم میگردد. و این روحیه خوب کمک خواهد کرد جامعه شاد و خوشحال گردد. و این هدفی است که آمریکا دنبال میکند.

در حقیقت آمریکا با دلار به جنگ اقتصاد ایران رفته و از این طریق آنها را تحت فشار قرار داده است.

در بخش دوم برنامه به گفتگو با آقای حسن هاشمیان خواهیم پرداخت و نظر ایشان را راجع به خروج ترامپ از برجام و پیامد های آن برای ایران و انتخابات لبنان جویا خواهیم شد.

به اعتقاد آقای هاشمیان: رژیم مدتی تهدید میکرد که در صورت خروج فلان و بهمان میکنیم و پاسخ سختی خواهیم داد . اما روحانی با نرمش پاسخ داد و این نشانه از هم گسیختگی درونی نظام است .و همچنین ضعف رژیم که هیچ پاسخی در مقابل این حرکت ندارد. اگر آمریکا خارج شود و کنگره هم رای به برگشت تحریمها بدهد در وحله اول بانک مرکزی ایران مورد تحریم قرار خواهد گرفت. هنوز معلوم نیست ایران به پروتکلهای قبلی برگردد یا نه؟؟!!
اگر بخواهد برگردد که با واکنش آمریکا و اروپا مواجه خواهد شد و اگر بخواهد نیروهای آمریکا رادر منطقه توسط شبه نظامیان و نیروهایش مورد حمله قرار دهد. عواقب سختی در انتظارش خواهد بود.

برنامه هسته ای ایران چه تغییراتی در منطقه ایجاد نموده و عده ای از این بابت راضی بوده اند تفسیر شما چیست؟؟

در کنار برنامه اتمی ایران میلیتاریسم در منطقه بیشتر شده و جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته سرمایه های کلانی برای ایجاد نیروهای شبه نظامی در منطقه خرج نموده است که هم اکنون در تمام منطقه از یمن تا سوریه و عراق و لبنان حضور دارند.

اما از این به بعد دیگر این سیاست جمهوری اسلامی مورد تایید نیست . و خواهان کنترل جمهوری اسلامی هستند. بخصوص در سوریه که دیگر اسراییل تحمل نخواهد نمود، هرچند قبلا تحمل کرده بود.
این سیاست برای دوره ای به نفع بعضی از کشورها بود لاکن امروز برنامه تغییر کرده و سقوط جمهوری اسلامی به نفع دمکراسی در جهان است.

در انتهای برنامه همراه با آقای هاشمیان به بررسی انتخابات در لبنان و علل پیروزی حزب الله خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

 

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو