تفسیر خبر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

در برنامه امشب تفسیر خبر همراه با میهمانان عزیز برنامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه در عرصه های اقتصادی و محیط زیستی ایران می گذرد.
بخشی ازبرنامه، خبرهای روز در مورد نرخ دلار و پیش بینی صاحبنظران اقتصادی مبنی بر احتمال بالا رفتن آن تا مرز ده هزار تومان خواهد بود که به تفصیل با یکی از میهمانان گرامی امشب، آقای جمشید اسدی کارشناس مسائل اقتصادی، استاد دانشگاه و همچنین تحلیل گر سیاسی در خدمت شما خواهیم بود.
اما درآغاز گفتگو، با میهمان گرامی آقای جلال ایجادی کارشناس محیط زیست و تحلیل گر سیاسی در پاریس، به طرح مسئله وضعیت محیط زیست در ایران و بحرانهای ناشی از کمبود آب می پردازیم و از نظر کارشناسی ایشان در این زمینه ها بهره خواهیم برد .
قبل از آن به تجمع اعتراضی مالباختگانی که از دزفول راهی تهران شده و در جلوی درب مجلس حکومتی احقاق حق کرده اند نگاهی خواهیم افکند و برخورد نامناسب مسئولان مربوطه را با ایشان به قضاوت می نشینیم.
پس از آن نظر آقای ایجادی را در باره صحبتهای اخیر عیسی کلانتری مسئول سازمان محیط زیست ایران و یکی از عاملین اصلی و تاثیر گذار در تعطیل شدن دانشکده محیط زیست مبنی بر مقصر دانستن رژیم پهلوی در ایجاد بحران آب در ایران به واسطه تاسیس کارخانه های صنعتی نظیر ذوب آهن اصفهان و صنعت فولاد اهواز می پرسیم؟
ایشان چنین اظهار میدارند که :اقای کلانتری از نظر کارشناسی و مدیریتی فاقد صلاحیت هستند چرا که طی شش سالی که از پیش بینی کم آبی توسط ایشان می گذرد با وجود داشتن عنوان رسمی در دولت عملا هیچ اقدام بخردانه و اساسی در رفع این معضل انجام نداده اند و صحبت ایشان مبنی بر مقصر بودن رژیم قبلی درایجاد کم آبی رود کارون و زاینده رود کاملا بی اساس است و دور ازحقیقت می باشد، چر ا که رژیم قبل توانست با جایگزینی کشاورزی صنعتی به جای کشاورزی سنتی جلوی مصرف زیاد آب را در این بخش بگیرد .همچنین ایشان به کنفرانس رامسر درآن زمان اشاره کرده و نتایج مثبتی که برای کنترل مسئله کم آبی کشور داشت را خاطر نشان می کنند.
گزارشهای بین المللی اخیر در خصوص وخیم شدن وضعیت محیط زیستی در ایران بر بی کفایتی این حکومت گواهی دارد. این حکومت با گذشت چهل سال نه تنها نتوانسته راهکارهای علمی و عملی برای مهار بحران خشکسالی ارائه کند بلکه با بد تدبیری و عدم صلاحیت به وخامت آن افزوده است .
در رابطه با مذاکرات ایران و افغانستان برای حل اختلافات دو کشور درمیزان سهمیه آنها در بهرمندی از آبهای رود بین مرزی هیرمند نظر ایشان را جویا میشویم.
ایشان با متذکر شدن وجود بحران در مناسبات دو کشور امکان به نتیجه رسیدن این مذاکرات را بسیار ضیف دانسته و اضافه می کنند که به منابع آبی ایران در چهار گوشه کشور کاملا ضربه خورده است و فقط با درایت و از طریق فرهنگ و بودجه سازی و مدیریتهای درست است که میتوان این مشکل بزرگ را مهار کرد که متاسفانه در شرایط کنونی وجود ندارد.
در بخش دیگر برنامه به دیدن گزارش تصویری ا ز تجمع مالباختگان در جلوی بانک مرکزی می رویم .
پس از آن با میهمان گرامی دیگر آقای جمشید اسدی تحلیلگر سیاسی ، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در پاریس خواهیم بود و
در عرصه اقتصادی ، پیش بینی ایشان را در رابطه با بالا رفتن نرخ دلار در بازارهای ایران و تاثیر آن را بر زندگی مردم خواهیم شنید.
از نظر ایشان مدیریت نابخردانه اقتصادی بستراصلی برای ایجاد وضعیت بد اقتصادی است. وقتی مشکلات اقتصادی به حدی زیاد میشود که مردم به دولت بی اعتماد می شوند، برای حفظ قدرت مالی خود داشتن پول خارجی را بر پول رایج کشور ترجیح داده و پول ملی خود را به آن تبدیل می کنند به همین علت زمانی که پول حتی درون کشور هوا خواهی نداشته باشد و تقاضا کم شود مانند هر کالای دیگری ارزش خود را از دست داده و پایینتر می آید.
موضوع بیرون رفتن آمریکا از برجام و تاثیر آن در سرنوشت اقتصادی ایران ، سوال پایانی ما از ایشان است . ایشان پس از پاسخ مفصل متذکر میشوند که حتی هم اکنون که قرار داد برجام پا برجاست هیچ کشور صاحب قدرت بزرگ اروپایی با ایران قرار دادی نبسته است . با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو