تفسیر خبر جمعه ۱۴ اردیبهشت

مخالفت با ولايت فقيه در حوزه هاي علميه به گفته محمد جعفر منتظري دادستان كل حكومت ايران ، سكوت حكومت ايران در برابر آنچه بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در مورد برنامه ي اتمي جمهوري اسلامي منتشر كرد.
و خبرهاي ديگر
ميهمانان آقايان: عليرضا نوري زاده و حسن شريعتمداري

در ابتدای برنامه به دیدن یک کلیپ تصویری از یک دختر ایرانی خواهیم نشست و در ادامه ازخبر درگذشت ناصر چشم آذر شما را آگاه خواهیم ساخت.

دکتر نوری زاده: ناصر چشم آذر یکی از دوستان صمیمی ما بود و ما شبهای زیادی را باهم سپری کرده ایم و یک سرود ملی برای ایران درست کرد که تکان دهنده بود، به آمریکا رفت ولی نماند و به وطن بازگشت. فقدانش را به خانواده گرامیش بخصوص دختر هنرمندش تسلیت عرض مینماییم. یادش گرامی باد.

تلگرام را مسدود کردند این هراس حکومت از نویسندگان و هنرمندان و فضای مجازی از کجا می آید؟

مهندس شریعتمداری: به اعتقاد من قدرت است که حق را تامین میکند و تمام گفتمان ها را حذف میکند. همه جوانها از این حرفهای خرافی زده شده اند. آدم یاد رمان سروانتس می افتد که دون کیشوت به جنگ آسیاب بادی میرفت. در قرن انقلاب ارتباطات نمیشود با این روش پیش رفت.

در رمان سروانتس دون کیشوت دستش بخون کسی آغشته نمیشود ولی این دون کیشوت های جمهوری ولایی دستشان به خون زنان و مردان این مرزو بوم آلوده است.

در روز جهانی مطبوعات ، روزنامه نگاران ایران یا در زندانند و یا در تبعید هستند، تفسیر شما چیست ؟

دکتر نوری زاده : خمینی در بالاترین رده شیادی قرار داشت. انچه راجع به آزادی بیان وآزادی مطبوعات میگفت در زمانی که به ایران برگشت برعکس شد و شمشیر را برای روزنامه نگاران کشید و همه را قلع و قمع کرد و بسنده کرد به دو روزنامه دولتی. این ادامه داشت تا دوران خاتمی و دوران دوم خرداد روزنامه ها کمی آزاد شدند اما این هم دیری نپایید وهمه روزنامه نگاران سر از زندان درآوردند.
سپس در زمان احمدی نژاد روزنامه های به اصطلاح زرد ظاهر شدند. رادیو تلوزیون که در اختیار خودشان است و مطبوعات هم که در سایه سانسور فقط اخباری که تایید دولتی دارد را می نویسند و حالا شروع به بستن شبکه های اجتماعی کرده اند.
سید علی خامنه ای هنوز نمیداند که دنیا آنها را خوب شناخته. آنها میگویند با سه سوت اسراییل را نابود میکنند. اما اسراییل، پایگاها و انبار های موشکی آنها را در سوریه بمباران میکند و بیش از بیست و اندی را به هلاکت میرساند و نتانیاهو میاید و آبرویشان را با رو کردن اسناد برنامه اتمی میبرد و آنها جوابی نمی دهند. رژیم ورشکسته و رسوا هر کاری کند با شکست مواجه میشود.

علی رغم همه زندانها و سرکوبها نمیشود جلو رشد مخالفت ها را گرفت. آیا نگرانی دادستان محمد جعفر منتظری واقعی است یا تبلیغاتی است؟

نظر مهندس شریعتمداری: روحانیت یک بافت سنتی و باهوش و تجربه تاریخی است و چون معاشش به جامعه تنیده بوده از لحاظ تاریخی بعد از انقلاب اسلامی درونش انحرافات زیادی بوجود آمده است به جایی رسیده که متوجه میشود ضرر کرده است. و روحانیت امروز از احترام بسیار کم اجتماعی و نفرت بسیار زیاد اجتماعی برخوردار است و می ترسد ترو خشک باهم بسوزد. بسیاری از روحانیون که با حکومت سرو کاری نداشته اند و همکاری نمیکنند دنبال راهی برای جدا کردن خود از این حکومت هستند و در این میان عده ای هم با حفظ امتیاز حکومتی و با اطلاع از فروپاشی میخواهند با این نوع اخطارها خود را و رژیم را نجات بدهند. باید این قانون اساسی را کنار گذاشت و باید حکومت را از دین جدا نمود و جا را برای نیروهای تازه نفس باز کرد و راهی جز کنار رفتن مافیای حکومتی از قدرت وجود ندارد.

اما به عقیده دکتر نوری زاده:
در گذشته جوانانی که به حوزه میرفتند یا روستایی بودند و یا فرزندان روحانیون بودند. اغلب روضه خوانی و یا تدریس در حوزه را انتخاب میکردند. امروز وضع تفاوت پیدا کرده است مراجعان حوزه متفاوت هستند مثلا آقای کدیور دارد فیزیک میخواند یکباره به حوزه میرود و عمامه بر سر میگذارد. تضادهای افکار در بین آخوند ها باعث این قضیه گردیده است. امروزه آخوند سینما شناس و آخوند موسیقی دوست و پیانو نواز داریم. تعدادی از این آخوندها تشیع سنتی را رهبریت میکنند. در حال حاضر از مراجع قدیم هیچ اثری نیست. و تعدادی منفعت طلب مثل مکارم شکر فروش فقط بفکر ثروت اندوزی هستند. حال روحانیت جوان به اعتراض به وضع موجود و خرافات و دروغ پردازی های آنها در حوزه برخاسته اند و خواستار رفتن ولایت فقیه هستند رفتن ولایت فقیه یعنی رفتن رژیم و شکستن کمر حکومت آخوندی.

حکومت مدعی است که در بین طیف مذهبیون طرفدار زیاد دارد.تفسیر شما چیست؟

مهندس شریعتمداری در این باره می گویند: روزانه عده زیادی از این طیف مذهبی دارد از بدنه حکومت جدا میشود. یکی از این دلائل مادی است و دلیل دیگر اختلاف نظر بین نسل گذشته یعنی پدر و مادر و نسل فعلی یعنی فرزندان می باشد که دیگر این خرافات آنها را راضی نمیکند. از طرفی احساس گول خوردن میکنند و اینکه سرشان کلاه رفته است. به همین جهت روز به روز تعداد زیادی از بدنه حکومت جدا میشوند و از ساده اندیشی خود پشیمان هستند و علاقه اشان تبدیل به نفرت میگردد.

در این بخش از برنامه به دیدن کلیپی از برخورد یک بانوی ایرانی با یکی از ایادیان رژیم در خارج از کشور خواهیم نشست و نظر دکتر نوری زاده را جویا خواهیم شد.

این بانو از فعالین عرب ایرانی است که مورد حمله وحشیانه یکی از مزدوران رژیم قرار گرفته و به نظر من این فرد مزدور را باید دستگیر میکردند و به زندان میبردند. همچنین چپ هایی هستند که توبه کرده اند و چنان دفاعی از ایران میکنند. حال اینکه اینها یا گندم نمای جو فروش هستند و یا برای سازمانهای اطلاعاتی کار میکنند. اینها همانهایی هستند که فرخ زاد و فروهرها را باچاقو تیکه تیکه کردند.

به عقیده مهندس شریعتمداری امروز بزرگترین لابی ایران با روسهاست. و این نمیتواند باقی مانده سران چپ باشد چون سران خود رژیم پرورش یافته مکتب پوتینیسم هستند و امروز شعارشان اینست که ما باید نگاهمان به شرق استراتژیک باشد. روسیه از زمان پتر کبیر چنین موقعیتی بدست نیاورده است که کشوری را تصرف نکرده اینچنین در اختیار داشته باشد. امروزه ما از نظر سیستم نظامی به روسیه وابسته هستیم و مستشاران روسی همه کاره نیروهای نظامی ما هستند .

پیامد های برنامه اتمی ایران چیست ؟

دکتر نوری زاده: مقایسه رهبر کره شمالی با رهبر ایران درست نیست . اوغیرت ملی دارد و بفکر مردم گرسنه خودش است و حاضر شد بخاطر آنها تمامی سلاحهای اتمی و موشکهایش را تحویل بدهد و بجایش غذا و آرامش برای مردمش به ارمغان بیاورد، این ترس نیست با واقعیت روبرو شدن است. روسها دارند از جمهوری اسلامی بعنوان یک گاو شیرده بهره میبرند .اما در سوریه اسراییل خردشان میکند ولی روسیه هیچ دفاعی از آنها نمیکند. ما از نیروگاه بوشهر چه استفاده ای میبریم؟ تمام این افرادی که برای دیدن دوره های نظامی به روسیه میروند تبدیل به یک نیروی کا گ ب می شوند و در نیروهای نظامی تمامی اطلاعات ما را به روسها میدهند. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو