پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

در این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده اغاز می نماییم.سپس نگاهی به تقویم تاریخ و وقایعی که امروز اتفاق افتاده خواهیم نمود. در ادامه طبق روال هر هفته همراه با شما خوبان به گفتگو با دکتر محسن سازگارا خواهیم پرداخت و در ارتباط با ترور آیت الله مطهری و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران و دیگر رویدادهای مهم داخلی و منطقه ای با ایشان به تبادل نظر خواهیم نشست.
ابتدا اشاره ای به تقویم تاریخ امروز خواهیم نمود و از دو ترور یکی ترور آیت الله مطهری و دیگری ترور ناصرالین شاه شما را باخبر خواهیم نمود و در ادامه از دو تولد یکی سالروز تولد رهی معیری و دیگری از تولد زنده یاد نادر جهانبانی با شما سخن می کوییم و در این میان به دیدن یک گزارش تصویری از دیدار یاران تیمسار نادر جهانبانی بر سر مزار وی خواهیم نشست.

در بخش بعدی نظر شما را به خلاصه گفتگوی امروز با مهیمان برنامه جلب خواهیم نمود:

دکتر نوری زاده: شب ترور مطهری یادتان هست؟ گویا جلسه شورای انقلاب داشتند؟ بعد از این همه سال شما فکر نمیکنید که ترور وی مشکوک است. چون او جلوی خمینی ایستاده بود و موافق اعدامها نبود؟.
دکتر سازگارا: بعید میدانم که کشتن او توسط حکومت صورت گرفته باشد. چون گروه فرقان دستگیر شدند و اعتراف کردند. هر چند که با بعضی از عقاید ایشان موافق نبودم ولی بهر صورت در جمع یاران خمینی از همه باسواد تر بود. بنظرم حق با شماست اگر زنده بود شاید با کارهای این آقایان مخالفت میکرد.

دکتر نوری زاده: از آقای اسانلو چه خبر؟

دکتر سازگارا: ایشان بخاطر فعالیت زیادی که برای روز کارگر داشت و بیست و چهار ساعت کار میکرد و نخوابیدن چند شب متوالی فعلا در بیمارستان بستری هستند و امیدواریم هر چه سریعتر سلامتیشان را بدست بیاورند.

دکتر نوریزاده: در هفته گذشته همراه با اعتراضات کارگری در چندین شهر مثل کازرون و مشهد مردم دلیر به خیابانها آمدند وبه اعتراضات خودشان ادامه دادند. این جنبش را شما چگونه میبینید؟
دکتر سازگارا: اعتراضات مدنی مردم بانه و شهرهای مرزنشین استان کردستان به مسدود بودن مرزها وارد پانزدهمین روز خود شده است. لازم به توضیح است که ما در ایران چندین گسل اعتراضی بزرگ داریم.
یکی از این گسل ها گسل طبقاتی است و این فقری که جامعه را در برگرفته است شامل همین گسلهاهستند .ما سیزده میلیون کارگر داریم که تمام کارخانه ها و مشاغل صنعتی روی دوش آنها میچرخد. قدرت کارگران با هیچ گروهی قابل مقایسه نیست. کارگرانی که حقوق آنها مدت یکسال هست که پرداخت نشده است. هر چند حکومت برای جلوگیری از این جنبش کارگران دولتی ایجاد کرده وازایجاد سندیکا ها جلوگیری نموده است. ولی دیر یا زود این کارگران به جنبش سرتاسری خواهند پیوست.
و همچنین گسل قومی و جنبش بانوان و شیر زنان و در نهایت گسل نسلی، که اختلاف بین جوانان ما با حکومت قرون وسطایی رژیم آخوندی ایجاد کرده و این گسلها همه در حال لرزاندن پایه های حکومت ملایان هستند.
همه کشور گسل است، آنهم کشوری که ثروتمند است. اینجا اشاره میکنم به گزارشی ازولخرجی های حاکمان اسلامی ایران در سوریه که میگوید هزینه نگهداری نیروهای مزدور نظامی اعم از افغانی و ایرانی و حزب الله در سوریه برای ایران تا کنون بیش از 88 میلیارد دلار بوده است. با این پول تمام کارخانجات ما سرپا میشدند و حقوق کارگران به موقع پرداخت میگردید و اقتصاد راکد ایران به حرکت در می آمد.

دکتر نوری زاده: جمهوری اسلامی در حال آموزش نظامی نیروهای پولیساریو است مگر مغرب اجازه استقلال به پولیساریو را میدهد نظر شما چیست؟

دکتر سازگارا: این حرکات تبدیل به منبع درآمد اقتصادی جدیدی برای آقایان سپاهی شده است. و بطور مثال آقای قاسم سلیمانی 50 ملیون دلار باج بابت میانجیگری در آزاد سازی شیوخ دستگیر شده قطری در عراق دریافت میکند. این سازمانها نه آزادیبخش هستند و نه رهایی بخش بلکه کاسبانی هستند که از این طریق تجارت میکنند.

دکتر نوری زاده: اسراییل تهدیداتش را عملی کرده و در سوریه چندین بار مواضع ایران و چند شب پیش هم انبار موشکی ایران را بمباران نموده است و ایران هیچ عکس العملی از خود نشان نداده است. تحلیل شما از این قضا یا چیست؟

دکتر سازگارا: اسراییل در سوریه چهار خط قرمز اعلام نموده است

اولین خط قرمز تحمل نکردن وجود پایگاههای ایران که در آنها موشک و سلاح نگهداری میگردد.
دومین آن ایران در تدارک 50 تا 80 هزار شبه نظامی شیعه اعم از لبنانی و افغانی و عراقی و ایرانی در سوریه میباشد که آن را تحمل نمی کنیم.

سوم ، اگر سوریه معبری باشد که که ایران برای حزب الله سلاح ارسال کند آنها را منهدم خواهیم کرد.
چهارم، ایرانیان تا بیست کیلومتری مرز اسراییل جلوتر حق ندارند بیایند.

اسراییل تهدیداتش را عملی کرد و آمریکاییها در جریان بودند و انبار حامل 200 موشک ایران را نابود کردند. ایران نیروی هوایی که ندارد تنها کاری که میتواند بکند اینست که از موشک استفاده کند آنهم موشک های بالیستیک که بتواند بطرف تلاویو نشانه بروند. اما اسراییل از سیستم گنبد آهنین استفاده میکند و موشکها را منهدم خواهند کرد.
نیروی هوایی آمریکا هم منتظر بود تا اگر جمهوری اسلامی بخواهد موشک پرانی کند به آنها حمله کند.
آقایان سپاه پاسداران پاسخ را به بعد موکول کردند و چه خوب کردند، چون آسمان ایران بی دفاع است. من تعجب میکنم که در فکر آقای رهبر چه میگذرد، با این حمایتهایی که از رژیم دد منش سوریه میکنند چه کارهایی که میتوانستند برای این مملکت انجام بدهند.
روسها هم به ایران تذکر داده اند که به اسراییل حمله نکند چون میدانند که آگر قرار باشد طرفداری یکی از دو طرف را بکنند مثل گذشته پشت ایران را خالی میکنند.

دکتر نوری زاده: متاسفانه جمهوری اسلامی متوجه نیست که چیدمان شطرنج خاورمیانه دارد بسرعت تغییرپیدا میکند و در این چیدمان جدید کفه اسراییل سنگین تر از جمهوری اسلامی است، و این نمایش چند روز پیش نتانیاهو بی دلیل نبود و خواست به جمهوری اسلامی بگوید تمام اسناد شما دست ماست. این رژیم با عملکرد خودش نه تنها به ملت ایران بلکه به تمامی منطقه زیان میرساند. آقای حسن نصرالله با وقاحت میگوید ما باید در انتخابات برنده شویم که نخست وزیر را ما تعیین کنیم.

دکتر سازگارا: من واقعا فکر میکنم اسراییل حملات خودش را ادامه خواهد داد چون می بیند این حضرات دست و پا بسته اند و شدید تر عمل خواهد کرد چون آمریکا هم پشت سر آنهاست.
این اسنادی که در دست نتانیاهو میباشد نشانه این است که در داخل سیستم ایران آدم دارند. درست است که این اسناد مربوط به قبل از توافق برجام است و ایران تخطی ننموده است، ولی اسناد نشان میدهد که ایران دنبال ساخت بمب اتم بوده است و همیشه جمهوری اسلامی آن را رد کرده است با این اسناد ایران متهم به دروغ گویی خواهد شد یعنی همانی که نتانیاهو میگوید که این تفاهم برجام بر اساس دروغ بسته شده و خواهان بیرون آمدن آمریکا از آن است.

دکتر نوری زاده: شما فکر میکنید آمریکا در 12 می از برجام خارج خواهد شد؟

دکتر سازگارا: دوازدهم می روز مهمی نیست چون هر تصمیمی که ترامپ بگیرد باید در کنگره مطرح شود و این تا دو ماه طول میکشد. و بستگی دارد که جمهوری اسلامی حرف مکرون و بریتانیا را گوش دهد و بر سر مذاکره بنشیند.
با ما باشید وبرنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو