تفسیر خبر چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

همراه با کاک مصطفی هجری «دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران» می پردازیم به اعتصابات بازار های چند شهر در کردستان ایران.
همچنین ریشه ی تبعیض های جاری در جمهوری اسلامی را بررسی می کنیم. برنامه سیاسی/اقتصادی حزب دموکرات کردستان ایران را جویا خواهیم شد با پرسش هائی از این دست که آیا آنگونه که حکومت ایران متهم می کند، این حزب تجزیه طلب است یا ادامه دهنده ی راه دکتر عبدالرحمن قاسملو رهبر مقتول حزب دموکرات توسط جمهوری اسلامی که تاکید کرده بود : دموکراسی برای ایران، خود مختاری برای کردستان ایران؟

رامین حسین پناهی شهروند کرد که حکم اعدامش اخیرا صادر شده است . چرا این محاکمات در پشت در های بسته و بدون وکیل انجام میشود تفسیر شما از این احکام چیست؟

هراس حکومت از اینکه این گونه محاکمات را علنی برگزار نمیکند این است که مردم حقیقت را از زبان محاکمه شدگان نشنوند و به حقیقت پی نبرند که اینها با اتهامات واهی و نادرست جوانان این سرزمین را شکنجه و به اعدام محکوم میکنند.
و این احکام توسط قاضیان خود فروخته و بدستور اداره اطلاعات صادر میگردد و رامین حسین پناهی هم از جمله همین بیگناهان کرد است که رژیم بطور مضاعف به آنها ستم میکند و احکام سنگین برایشان صادر مینماید.
یکی از این هدف ها ترساندن مردم است. رژیم از بدو حکومت دشمن کردها و دیگر ملیت ها بود زیرا که حکومت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی خواستار این است که کلیه مذاهب و ملیت های مختلف را زیر سلطه خود درآورد.
متاسفانه رژیم جمهوری اسلامی بجز مردم ایران حامی کلیه نیروهای تروریست در کشور های مختلف جهان است و برایش فرقی نمیکند که این مردم بیکار و دچار سختی معیشت هستند. این رژیم بزودی از هم فرو خواهد پاشید و دیگر اعدام و زندان و شکنجه اثری نخواهد داشت و جلو سرنگونیشان را نخواهد گرفت.

مطالبات مردم کردستان چیست؟

مشکلات عدیده ای در منطقه کردستان وجود دارد. بزرگترین آنها بیکاری و نبودن امکان اشتغال در کردستان است. و تنها راه باقی مانده همان کار پر مخاطره کولبری میباشد. که آنهم رژیم با مسدود نمودن مرزها همین راه را هم بسته است. و به همین خاطر شهرهای بانه و دیگر شهر های مرزی در کردستان مدت 15 روز است که در اعتصاب به سر میبرند و حرفشان اینست که تا زمانیکه مرزها باز نشود دست از اعتصاب نمی کشند.

حزب دمکرات کردستان چه برنامه ای دارد؟

فعالیت برای ایجاد یک ایران دموکراتیک و حکومت فدرالی برای تمام ملیت های ایرانی.
و بدنبال حکومتی بدون تبعیض برای تمام مردم ایران با هر زبان و نژاد و رنگ و مذهب و علیه هرگونه استبداد بخصوص استبداد دینی هستیم. مردم باید در انتخاب زبان و مذهب خودمختار باشند
و این تنها در موقعی انجام خواهد شد که مردم ایران بطور مساوی از درآمد کشور برخوردار باشند.

بنظر نمیرسد این شعار پررنگ باشد؟

در واقع مردم ایران در تمامی مناطق تحت ظلم و ستم رژیم هستند و غیر از ملیت فارس مابقی ملت ها تحت فشار مضاعف و سرکوب دوبرابر هستند همین مردم کردستان یا بلوچستان آیا برخوردی که با یک کرد یا بلوچ میشود برابر با برخورد با یک شهروند تهرانی است.نه نیست. ظلم مضاعف را باید در زمینه اقتصادی هم جستجو کرد در کردستان بیش از 50 در صد جوانان بیکار هستند و روزی خود را از سخت ترین راه ممکن یعنی کولبری تامین میکنند.

ما معتقدیم که تا موقعی که این تبعیض ها برداشته نشوند و خود مختاری در این مناطق صورت نپذیرد.مردم آرامش و آسایش نخواهند داشت.
هیچ دلیلی وجود ندارد که یک کودک کرد بایستی از روز اول زبان فارسی یاد بگیرد. چرا صحبت کردن به زبان مادری موجب خشم رژیم میشود؟ تبعیض فقط تبعیض اقتصادی نیست. تبعیض مذهبی و فرهنگی و اجتماعی هم ظلم مضاعفی بهمراه دارد. مثلا دراویش چرا مورد سرکوب و ضرب و شتم قرار میگیرند چون رژیم این باور های ایدئولوژیکی غیر خودش را بر نمیتابد.و این بخاطر اقتصاد نیست.
در واقعیت تنها اقتصاد موجب تبعیض نیست . زبان و مذهب هم تبعیض های خودش و ظلم مضاعف خودش را دارد. هر چیزی که به مذاق حاکمان دینی خوش نیاید باید کنار گذاشته شود و مورد سرکوب قرار گیرد.

در ادامه گفتگو با کاک مصطفی هجری نگاه حزب دمکرات کردستان به برنامه اتمی را مورد بررسی وتحلیل قرار خواهیم داد و به تبادل نظر با ایشان خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو