تفسیر خبر سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

بررسی کارنامه ی چهل ساله ی جمهوری اسلامی در ارتباط با سفره ی کارگران در روز جهانی کارگر
– نگاهی نیز خواهیم داشت به گفته های بنیامین نتانیاهو در خصوص فعالیت های هسته ای حکومت ایران
میهمانان:
دکتر الهیار کنگرلو / فیزیکدان هسته ای در نیویورک
دکتر سعید بشیرتاش / تحلیلگر سیاسی در بروکسل

در ابتدای این برنامه به دیدن گزارش تصویری از تظاهرات کارگران در روز کارگرخواهیم نشست و شما را از تفسیر میهمانان گرامی برنامه در ارتباط با وضعیت کارگران در ایران با خبر خواهیم ساخت :
به اعتقاد آقای دکتر کنگرلو کار رابطه انسان با جامعه است و انسانی که کار ندارد درروان خودش زندانی میشود و قابلیت تولید فکر و تولید ثروت و بهتر کردن مهارت های خودش را ندارد. کارگران در صف اول مبارزه برای بهتر کردن دنیا قرار دارند واین بخاطر ماهیت کارشان است.
و در جوامعی که در حال صنعتی شدن قرار دارند ماهیت کار عوض میشود. شکل کارگر و کار تفاوت میکند. کارگران بطوراخص کارشان شدید تر است ولی متاسفانه در طول تاریخ پول کمتری به آنها پرداخت میشود.
کار جنبه مهمی از انسان بودن است. به همین خاطر است که جوامع صنعتی توانستند انسان نوین ایجاد کنند
همانطور که جوامع تکنولوژی های جدیدتر و به روز تر را مورد استفاده قرار میدهد و کارگران در حالیکه کارشان ساده تر میشود نقششان مهمتر میشود.کارگران هستند که دنیا را تغییر میدهند
متاسفانه در رژیم اسلامی حکومتی سر کار است که سران حکومت هیچ کاری ندارند بجز اینکه جلو علم و دانش را بگیرند. و هیچ کاری برای کارگران نمیتوانند انجام بدهند.بجز اینکه جلو بهتر زندگی کردن آنها را بگیرند چون ماهیت آنها اینست.

به اعتقاد دکتر بشیر تاش این تجمعات امروز بدون اجازه حکومت بود چون رژیم از دادن هرگونه اجازه تجمع و راهپیمایی هراس دارد. حکومت اسلامی از زمان روی کار آمدن خود را طرفدار کارگر قلمداد میکرد و تا به امروز سعی میکرد این بازی را ادامه دهد. ولی در همین حال سندیکاهای کارگری را منحل و خانه کارگران را مصادره نمودند و افراد امنیتی و سپاهی را در آنجا جایگزین کردند خود آقای ربیعی یکی از همین افراد است . وسعی میکنند که این تجمعات روز اول ماه می را طوری هدایت کنند که برعلیه حکومت شعاری داده نشود. اما در حال حاضر شعار های کارگران چه در کارخانه ها و چه در تجمعاتشان حاکی از نارضایتی از وضع معیشتی و امنیت شغلیشان است.
کارگران در امریکا چه وضعیتی دارند ؟
به نظر دکتر کنگرلو کارگران قبل از اینکه کارگر باشند انسانند. بنابراین حقوق بشر اولین مسئله ای هست که در مورد تمام آحاد جامعه باید برقرار بشود و کارگران هم مانند تمام انسانها باید از حقوق بشر برخوردار باشند. در جوامعی که حقوق جامعه رعایت نشود و در حکومتهای دینی که حقوقی برای انسانها قائل نمیشود برای کارگرانش هم حقوقی قائل نمیشود.
بخش دیگر رابطه کارگر با اقتصاد است کشوری که اقتصادش دچار مشکل باشد نمیتواند به کارگرش حقوق بدهد چون چرخ اقتصاد خودش هم نمیگردد.
حکومت اسلامی ایران در تضادی که با آمریکا ایجاد نموده است چرخهای اقتصادی مملکت را متوقف کرده است.
آمار نشان داده که در عرض 40 سال گذشته ایران 124 تریلیون دلاراز نظر اقتصادی ضرر کرده است حال شما تصور بفرمایید که با این پول وضعیت کارگران چقدر با وضعیت فعلیشان متفاوت میشد. بنابراین اقتصاد حکومت در تضاد با حقوق کارگران است.و کارگر آمریکایی بسیار وضعیت بهتری نسبت به کارگران ایرانی دارد.

دکتر بشیر تاش هم در ارتباط با وضعیت کارگران در بلژیک توضیحاتی ارائه کردند. ووضعیت کارگران را در بلژیک بسیار خوب همراه با بیمه های درمانی و مرخصی های سالیانه میباشد و تمام هزینه های آنها را دولت پرداخت میکند.

در بخش بعدی برنامه همراه با میهمانان برنامه به بررسی و تحلیل سخنان نخست وزیر اسراییل و علت پافشاری ایران برای دستیابی به بمب هسته ای خواهیم نشست و به تبادل نظر خواهیم پرداخت
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو