تفسیر خبر دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

در برنامه امشب تفسیر خبر همراه با میهمانان عزیز برنامه آقایان:
امیر حسین اعتمادی فعال حقوق بشر از واشنگتن
دکتر حسن نایب هاشم فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر از وین
به بررسي تازه ترين خبرهاي نقض حقوق بشر در ايران از جمله ادامه جلوگيري از ورود دختران و زنان به استاديوم هاي ورزشي در ايران. گزارشهاي ويدئوئي شما از رويدادهاي ايران.طرح مسئله نقض حقوق بشر در ايران ،در كنگره آمريكا اعتراضات مالباختگان و اعتراض مردم عليه صدا وسيماي حكومت خواهیم نشست
ابتدا به دیدن یک گزارش از اعتراض یک بانوی ایرانی خواهیم نشست و نظر میهمانان گرامی را جویا خواهیم شد
به نظر آقای دکتر نایب هاشم ا‌‌‌‌ین بانوی گرامی از بلاتکلیفی و درماندگی و پاسخگو نبودن مسئولین به دردمندیهایش نمونه ای از قشر ستم دیده طی این چهل سال حکومت آقایان است که کم کم همه چیزش را ازدست داده و چیزی برای از دست دادن ندارد و حتی حاضر است که تن به جنگ بدهد و امریکا برای نجات بیاید. هرچند که تجارب کشور های همسایه از جنگ داخلی و حضور نیروهای خارجی در کشورشان نا خوشایند است اما از سر استیصال این حرفها رامیزند و مقصر را رهبری جامعه میداند. با توجه به اینکه هیچکدام از ما جنگ رانمی خواهیم و این حکومت فقط از طریق مبارزات مدنی مجبور به عقب نشینی خواهد شد باید فقط در همین راه به جلو برویم و از هرگونه خشونت گرایی پرهیز نماییم. وبا این ابتکارات مردم در تظاهرات و اعتراضات میشود بر این رژیم پیروز شد و او را وادار به عقب نشینی کرد.
به اعتقاد آقای اعتمادی این حکومت تسلیم نمیشود ولی با ابتکار داشتن در نوع اعتراضات مثل نوع اعتراض کشاورزان اصفهانی و نوع طنز گونه شعار آنها و کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز
مشکلات مالباختگان اعتراضات مرز نشینان این حکومت را از پای در می آورد.
همچنین دکتر نایب هاشم اضافه نمودند که ما با به هم پیوستن بی چیزان و تهیدستان روبرو هستیم و باید عقب نشینی را به حکومت تحمیل کرد .مثلا رهبر کره شمالی را مجبور به عقب نشینی کردند مقاومت مدنی در آفریقای جنوبی و هند تجربه شده است . من امیدوار هستم بتوانیم روش های خشونت پرهیزانه را پیگیری کنیم و خشونت وارد این اعتراضات نگردد. نوع تحول میتواند در کشور های مختلف گوناگون باشد.
در بخش بعدی به دیدن گزارشی از شعارهای جوانان که در بزرگداشت رضا شاه سرداده اند خواهیم نشست و علل وسبب پنهانکاری حکومت در پیداکردن پیکر رضا شاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ابتدابه نظر آقای اعتمادی رضا شاه نماد پیشرفت و توسعه و بنوعی غرور و اعتماد ایرانی است و آن چیزی است که مردم فکر میکنند در این چهل سال از دست داده اند.
در اعتراضات دیماه با اینکه ریشه این اعتراضات اقتصادی بود اما بخشی از آن مردم سرخورده و مطرودان از این حکومت بودند. رژیم میداند که امروز رضا شاه از قبل هم محبوب تر شده است. و شاید جوانان ایرانی به این نتیجه رسیده اند که او یکی از بهترین حاکمان دوران اخیر بوده است.
به اعتقاد دکتر نایب هاشم در خیلی از کشورها انقلاب شد ولی آرامگاه ها و بناهای یادبود را خراب نکردند ما هنوز در ایران دادگاه انقلاب داریم یعنی هنوز قانون خشونت گرای انقلابی ادامه دارد و هنوز این شخصیت به تاریخ سپرده نشده است و این بستگی به فرهنگ عمومی و خشونت جامعه دارد از نظر ما هر فردی باید جسدش محترم شمرده شود و برطبق آیین و رسوم آن کشور بخاک سپرده شود حرکت رژیم مشابه کاری است که با ناپدیدشدگان قهری انجام میدهند و نمیخواهند اثری از آنها وجود داشته باشد.
خرید و فروش نوزادان در تهران و در کشوری به ثروتمندی ایران از کجا ناشی میگردد.؟
به اعتقاد آقای اعتمادی این خریدو فروشها در بیمارستانها اتفاق میافتد و ساده نگری است که تصور کنیم بدون اطلاع مسئولین انجام میگردد بلکه خود گردانندگان این باند ها هستند. و شواهدی وجود دارد که سران سپاه در قاچاق کودکان و دختران و زنان دست دارند. واشنگتن با تدوین تحریم های جدید برعلیه افرادی که ناقضین حقوق کودکان و زنان و شهروندان و گروگان گیری دو تابعیتی ها و کسانی که در گروگانگیری سفارت آمریکا دست داشته اند. به مردم ایران نشان داد که آنها را تنها نخواهد گذاشت. و علاوه بر اختلافات سیاسی با رژیم اسلامی در بخش حقوق بشر هم در حال اعمال تحریم هایی برعلیه سازمانها و اشخاص می باشد. فقط بودجه هایی که آقای مصباح یزدی و حسن خمینی و مکارم شکر فروش میگیرند در مقایسه با حقوق مستمندان و درماندگان از جمله کارگرانی که ماهها حقوق دریافت نکرده اند خود ناقض حقوق انسانی و بشریت است.
در پاسخ به اینکه چرا اسراییل شروع به حمله به مواضع ایران در سوریه نموده است؟؟
آقای اعتمادی می گویند که قبلا هیچوقت اسراییل پایگاههای ایران را مورد هدف قرار نمیداد ولی این دومین بار است که اسراییل به پایگاهای ایران در سوریه حمله موشکی میکند هرچند رسما اعلام ننموده است.
ایران هیچوقت به سوریه نرفته که با داعش بجنگد بلکه همیشه با نیروهایی میجنگد که برعلیه داعش هستند. این دروغی است که حکومت برای حضورش در سوریه عنوان میکند.
ایران بااینکه دوبار تا به حال اسراییل به پایگاههایش در سوریه حمله کرده و چندین افسر سپاهی در این حملات کشته شده اند . این حملات را تکذیب کرده و گفته ما مورد هیچ حمله ای قرار نگرفته ایم.
در انتها به دیدن ویدیو کلیپی از شعارهای مردم جان برلب رسیده وطن خواهیم نشست و با آقای حسن اعتمادی به تبادل نظر پیرامون شعار های داده شده خواهیم پرداخت. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.
یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو