پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۶ اردیبهشت

در این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر نوری زاده آغاز می نماییم.سپس شما را دعوت به دیدن گزارش تصویری فرستاده شده توسط خبرنگار ارشد ایران فردا آقای محمد رضا شاهید از دیدار امانوئل مکرون با دونالد ترامپ در آمریکا و در این باره توضیحاتی تقدیم حضورتان می نماییم.
در بخش بعدی برنامه طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز پنجره ای رو به خانه پدری جناب آقای محسن سازگارا خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با هدف سفر امانوئل مکرون به آمریکا و مصاحبه محمد جواد ظریف و خیز روحانی برای جانشینی رهبری به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.
دکتر نوری زاده: ارزیابی شما هدف سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در این زمان به آمریکا چیست؟
دکتر سازگارا : بنظر من فرانسه متحد قدیمی و نزدیک آمریکاست و دو کشور عضو ناتو هستند و بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شاید بشود گفت که فرانسه نزدیک ترین کشور به آمریکاست.
فرانسوی ها دارند بنوعی کل اتحادیه اروپا را نمایندگی میکنند بخصوص در مذاکرات مربوط به ایران. البته مسائل دیگری هم با آمریکا از جمله در ارتباط با تجارت جهانی دارند و دیروز مکرون در سخنرانیش در کنگره به این جنگ تجاری اشاره نمود.
موضع آقای مکرون در باب تفاهم برجام اینست که از برجام خارج نمیشوند و برای امضاء خود احترام قائل هستند و این تا سال 2025 است . اما امانوئل مکرون خواستار تفاهم نامه جدیدی برای 2025 به بعد است که مانع دسترسی به بمب هسته ای و موشک های بالیستیک و دخالت نکردن ایران در کشورهای سوریه و لبنان و عراق و یمن را شامل بشود. که این جزو دغدغه های دونالد ترامپ هم هست و در این باره آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم بر این باور هستند و از چنین قراردادی حمایت میکنند.
بنا براین آمریکا برسر دوراهی قرار گرفته و نمیخواهد بدون رضایت متحدان اروپائیش از برجام خارج شود. حال باید دید ایران چه موضعی اتخاذ خواهد نمود. در پشت پرده بهترین راه برای حاکمان ایران کنار آمدن با فرانسوی هاست. چون فرانسه در ایران میلیاردها دلار توسط شرکت توتال و پژو و رنو سرمایه گذاری نموده است و شریک تجاری ایران محسوب میشود و باید از چین و روسیه دوری بجوید.
دکتر نوری زاده: بنظر من این درشت گویی آقای ترامپ برای آرام کردن اسراییل است و بعضی مفسر ها میگویند با این عمل میخواهد از نزدیک شدن به برخورد نظامی آنهم در این زمان که دارد با کره شمالی به توافق میرسد دوری کند. شاید هم بخواهد این مسئله را به چهار ماه آینده موکول کند وقتی خیالش از بابت کره شمالی رحت شد به مسئله ایران بپردازد. اما باید جلوی بازی های روسیه در این مرحله گرفته شود
دکتر نوری زاده : نظرتان در ارتباط با مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با فرید ذکریا و دروغ پردازی های او چیست.:
دکتر سازگارا: هر کس وزیر امور خارجه این حکومت میشود باید صاف بنشیند و راست راست دروغ بگوید. سفرای ماهم چنین هستند. باید از چیزهایی دفاع کنند که واقعیت ندارد. حکومت اسلام رسما سپاه قدس دارد و از حزب الله و حوثی ها حمایت میکند . آقای میرحسین موسوی و همسرش و آقای کروبی در حبس خانگی هستند هزاران جوان مبارز بخاطر ابراز عقیده اشان در زندانها هستند. حکومتی که بر اساس دروغ و نیرنگ بنا شده باید وزیر امورخارجه اش چنین بگوید. اگر غیر از این باشد درست نیست
بگذارید بگویم تا زمانی که ما شعار مرگ براسراییل سر میدهیم و خواهان محو شدنش از روی زمین هستیم. فشار های آمریکا و اتحادیه اروپا بر علیه ایران تشدید میشود . هم اکنون کلیه بانکهای کشور با مشکل روبرو هستند و شما خوب میدانید که بانکهای جهانی در دست یهودیان است و تا زمانی که روابط خصمانه ما با اسراییل ادامه دارد مشکلات ما حل نخواهد شد.
دکتر نوری زاده : ارزیابی شما از خیز روحانی برای جانشینی رهبری چیست؟
دکتر سازگارا: در چند گانگی حاکمیت درون ایران روحانی به بن بست رسیده است. من شخصا هیچوقت به ایشان اعتماد ندارم چون ایشان یک فرد امنیتی بوده و در هر زمانی یک چهره از خود نشان داده است . وی در سال پنجم ریاست جمهوری میباشد و دولت او دولتی ضعیف و نا کارامد هست با تمام روابط و باج هایی که به سپاه داد نتوانست آنها را به خود جلب کند. انها آقا مجتبی را دارند و رهبریت در چنگشان است دیگرخودشان را معطل ریاست جمهوری نمی کنند.
تنها شانس او که بتواند توازن قوا را ایجاد کند . حمایت مردم از او میباشد بجای اینهمه باج به سپاه و روحانیت به مشکلات مردم توجه کند و آنها را حل کند تا مردم را در کنار خود داشته باشد.
دکتر نوری زاده : ارزیابی شما از کشف پیکر رضا شاه چیست؟ آیا رژیم در برابر یک بن بست بزرگ قرار ندارد؟ و با این پیکر مومیایی چیکار میخواهد بکند.؟
دکتر سازگارا: در زمانی که خلخالی دست به تخریب آرامگاه زد خمینی از او پشتیبانی نمود و در آن زمان چون جسد در یک محوطه بتونی قرار داشت نتوانست به آن دست پیدا کند و چون چهار سال جسد در مصر بود و بعد به ایران انتقال یافت آنرا مومیایی کرده بودند. من اطلاعیه شاهزاده رضا پهلوی را دیدم و به ایشان حق میدهم که جای مشخصی را برای او در نظر بگیرند.
رضا شاه بخشی از تاریخ ایران است و ما باید تاریخمان را حفظ کنیم. چه کسی خوشش بیاید. چه خوشش نیاید. هم اکنون وظیفه تمام تاریخ دانان و بزرگان مملکت اینست که به کسی که این مملکت را از فلاکت نجات داد و دانشگاه و راه آهن و غیره را برای ما به ارمغان آورد احترام بگذاریم و او را در جایی نگهداری کنیم و از کارهای او یاد نماییم.
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو