تفسیر خبر چهارشنبه ۲۹ فروردین

در تفسیر خبر امشب همراه با میهمانان عزیز برنامه :

آقایان محمد علی توفیقی مازیار شکوری و رضا ذوقی نگاهی خواهیم داشت به

اعدام بهمن ورمرزیار

قضیه سعید مرتضوی

خروج 800 میلیارد دلار از ایران در 40 سال اخیر

استعفای کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست

ابتدا همراه با شما به دیدن گزارش تصویری ازاعتراض مالباختگان مؤسسات مالی خواهیم نشست.

اولین پرسش را ازآقای توفیقی در ارتباط با اینکه چرا جوانان ما به دزدی کشیده شده اند وتفسیر ایشان را خواهیم شنید

در هر حکومتی یک سیستم قضایی وجود دارد که به بررسی تخلفات می پردازد اما ریشه این مشکل در مملکت ما برمیگردد به اینکه سیستم قضایی ما وابسته و سالم نیست. متاسفانه جوانان ما به علت نیاز هایی که به صورت منطقی به آن جواب داده نمیشود به مسیر هایی کشیده میشوند که برخلاف عرف اجتماعی است. در کشور ما فقر و بیکاریو اختلافات طبقاتی بیداد میکند. در جمهوری اسلامی نگاه بر پیشگیری نیست و فقط با مجازات های سنگین از جمله اعدام میخواهند جلو این حوادث را بگیرند. که این بدین معنی است که برای چرایی این اعمال پاسخگو نیستند .در این میان به دیدن  گزارشی از مراسم خاکسپاری بهمن ورمرزیار سارقی که خود را معرفی کرده بود مینشینیم.

جناب شکوری سارقین مسلح چه کسانی هستند و  کسانی که این 800 میلیارد دلار را از کشور دزدیده اند و برده اند جزو چه سارقینی محسوب میشوند؟

اجازه بدهید از جنبه حقوقی مسئله را بررسی کنیم. ماده 655 قانون مجازات اسلامی میگوید سرقت مسلحانه از بانکها و طلا فروشی ها با برنامه ریزی قبلی حداکثر مجازاتش حبس ابد میباشد و در سرقت حدی اگر مجرم توبه کند و رد مال نماید و خود را معرفی کند مجازات ندارد  اما در پرونده هم رد مال نموده و هم خودش را معرفی کرده اینچنین حکمی باعث میگردد که دیگر کسی خودش را نه معرفی کند و نه مال را برگرداند. این آقا نه شاکی خصوصی داشته و نه کسی راکشته و خود معرف هم بوده است باید طبق قانون مجازاتش لغو میشده است.

ما سارقان مسلح دولتی داریم.مثل ائمه جمعه  و سپاه پاسداران و نمایندگان رهبر و بیت رهبری وکلیه مسئولین مملکت به نحوی سارق مسلح هستند که با از بین بردن وغارت این مملکت باعث بیکاری و فقر در جامعه گردیده اند و افرادی مثل این جوانان را وادار به دزدی نموده اند.

جناب توفیقی آیا میلیاردها دلار ثروت رهبر حکومت جمهوری اسلامی  و دیگر مسئولین نمونه بارز سرقت مسلحانه است ؟

این بدتر از سرقت مسلحانه است. عمده این افرادی که دست به سرقت ار طلا فروش ویا دیگر سرقت ها میزنند بخاط احتیاج مالی میباشد و بعضا هم بخاطر آموزش غلط این کار را انجام میدهند لاکن کسانی که میلیارد میلیارد ثروت این مملکت را غارت و به تاراج میبرند و کاری که ب ا منابع و نفت ما میکنند صد ها برابر از یک سرقت از طلا فروشی به مردم صدمه وارد میکند.

آقای شکوری راد این چه حکومتی است که عدالتش به این شکل است و آقای مرتضوی را نمیتوان پیدا کرد. نظرتان چیست ؟

آنچه اینها سیاست گذاری کرده اند بر خلاف قاطبه مردم ایران است جامعه را بردو گروه خودی و غیر خودی تقسیم نموده اند حال چه انتظاری از این حکومت سرا پا تزویر و نیرنگ خواهیم داشت.وقتی در مجلس سوم نمایندگان تصویب میکنند که بازجوها میتوانند قاضی بشوند دنبال چه عدالتی میگردید.بدین خاطر است که الان ما گرفتار قاضی مرتضوی هستیم.

در بخش میانی برنامه به دیدن گزارش تصویری از مرگ کارون می نشینیم

جناب توفیقی تفسیرتان در ارتباط با استعفای کاوه مدنی و مسائل محیط زیست چیست.؟ چه مشکلاتی وجود دارد؟

انچه که گفته میشود و بعلت اینکه ما دسترسی به منابع اطلاعات سری نداریم و تنها خودی ها میتوانند دسترسی به اطلاعات محرمانه داشته باشند. در جمهوری اسلامی علت العلل اینست که فقه برای حکومت کردن ساخته نشده است یکی از بزرگترین مشکلات که جامعه ما با آن مواجه شده کسانی امروز در راس قدرتند که معتقد هستند که میشود با فقه دنیای امروز را اداره کرد اما نکته اینجاست که این آقایان بعد از چهل سال که زمان کمی نیست مملکت را به ویرانه تبدیل کرده اند.و معتقد به حامی پروری است و کسانی را در قدرت میخواهند که مثل خودشان باشند نه مثل کاوه مدنی که با دانش و علم خود میتواند مشکلات را حل کند.

در بخش انتهایی به ترکیه میرویم و با آقای ذوقی به سخن خواهیم نشست. با ما همراه باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو