تفسیر خبر سه شنبه ۲۸ فروردین

در برنامه امشب تفسیر خبر همراه با شما خوبان مرور خواهیم نمود :

ادامه مهاجرت متخصصین ایرانی از ایران

آیا حکومت ایران در اسلامی کردن دانشگاهها موفق شده است؟

انقلاب فرهنگی در ایران چه نقشی در واماندن ایران از دنیای معاصر داشت؟

نقش حوزه ی قم دین در آموزش و پرورش ایران و موضوعات دیگر در این زمینه

میهمان آقای دکتر اللهیار کنگرلو فیزیکدان و پژوهشگر مغز و اعصاب در دانشگاه کلمبیا/ آمریکا

چرا کارشناسان و متخصصان و دانشمندان ایرانی زمینه ای برای خدمت در ایران ندارند برای مثال آقای کاوه مدنی معاون کلانتری که چندی پیش مجبور به استعفا شد ویا کاووس سید امامی که در زندان کشته شد تفسیر شما از این مخالفت و عناد چیست؟؟

بطور کلی مذهب و علم هر دو راجع به یک پدیده ادعاهای مشابهی دارند دانشمندان حقیقت هر پدیده ای را میتوانند کشف کنند اما مذهبیون معتقد هستند که احتیاج به کشف کردن حقیقت ندارند و دارای حقیقت نهایی هستند و تمام اطلاعات توسط وحی به آنها الهام میشود. وبرای هر گونه اعمال نظری فقط از کتاب مقدسشان پیروی میکنند و بالاترین حساسیتشان اینست که آنهایی که اعتقاد به نظام ندارند باید از چرخه قدرت کنار گذاشته شوند. حال دانشمند یا روزنامه نگار و یا هر فرد متخصص دیگری که باشد برایشان فرقی نمیکند. مذهب همیشه در مقابل دانش قرار دارد. اینها براساس حفظ نظام به موضوعات می پردازند و هیچ کار کارشناسانه و تخصصی راقبول ندارند و هر عملی که نظام را به خطر بیندازد مردود است.

آیا حکومت ایران در اسلامی کردن دانشگاهها موفق شده است؟ انقلاب فرهنگی در ایران چه نقشی در واماندن ایران از دنیای معاصر داشت؟

به نظر من موفق نشدند. آیا چیزی در حوزه علمیه تولید میشود که علمی باشد ؟ خیر هیچ چیز علمی وجود ندارد.در انقلاب فرهنگی دوسال دانشگاه ها تعطیل شدند و این امر صدمات عظیمی به این کشور زد. انها در دانشگاهها دست به کودتای فرهنگی و پاکسازی ایدئولوژیک زدند. رابطه علم و مذهب یک رابطه آشتی نا پذیر است. و هیچ تعجبی ندارد که اینها دوست ندارند دانشمندان در کشور زندگی کنند و هیچ زمانی اجازه نخواهند داد که دانشمندان در چنین حکومتی به حقیقت پی ببرند. حتی آن کسانی که از دنیای علم به اینها می پیوندند چیزی بجز انکار سلف خودشان نیست. تنها موقعی به علم اعتقاد پیدا می کنند که برای حفظ نظام از آن استفاده بکنند مثل استفاده از دانشمندان هسته ای برای غنی سازی و تولید سلاح هسته ای . هر کس فکر می کند که میتواند علم با مذهب قاطی شود یا علم را نمیشناسد یا مذهب را.

پدیده جدایی دین از حکومت در قرن چهاردهم و شانزدهم در دوران رنسانس صورت گرفت و تئورسین های غربی توانستند دین و حکومت را به شکلی متفاوت تعریف کنند وجدایی دین از حکومت را نهادینه کنند.

اما متفکران ما چهار صد سال ما را به عقب برگرداندند و تمام تلاش خود را برای به بار نشاندن حکومت دینی انجام دادند. امثال احمد فردید و علی شریعتی و احسان نراقی نه تنها طلایه دار جدایی دین از حکومت نشدند بلکه باعث و بانی رسیدن دین به حکومت شدند.

شما مهاجرت دانشمندان ایرانی را چگونه ارزیابی میکنید؟؟

این به نوع برخورد حکومت ها با دانشمندانش برمیگردد مثلا در جنگ جهانی دوم اکثر دانشمندان یهودی به آمریکا مهاجرت کردند و آمرکا را متحول کردند. همین شرایط در زمان حکومت فقها بوجود آمده است و جمهوری اسلامی خدمت بزرگی به پیشرفت آمریکا توسط دانشمندان ایرانی نموده است.

تمام دشمنان جمهوری اسلامی دارند از این رژیم استفاده می برند. مثلا سند 2030 که موجب رشد دانش دانش در کشور های مختلف میگردد توسط حسن روحانی اجرایی میگردد ولی بلافاصله توسط خامنه ای متوقف میشود.

تنها حکومتی است که در تمام مسائل ریز و درشت افراد اعم از نوع پوشش و نگرش دینی و سیاسی و نوع گرایش مذهبی حق دخالت دارد و فقط هرکس با حکومت همراه است و تحت فرمان است حق حیات دارد و القاقی از نظر حکومت ایدئولوژیک دشمن محسوب میشوند.

جمهوری اسلامی حتی اجازه تحول در مذهب خودش را هم نمیدهد تحول ضدیت با مذهب دارد.

در بخش پایانی گزارش تفسیری مرا درباره ی حضور گسترده ی ماهیگران چینی در خلیج فارس و نقش ملازادگان (یا به اصطلاح آقا زادگان) در این موضوع خواهید شنید. با ما همراه باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو