تفسیر خبر جمعه ۲۴ فروردین

دراین شماره از برنامه تفسیر خبر همراه با میهمانان عزیز برنامه جناب آقایان دکتر علیرضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و اعراب از لندن و مهران براتی تحلیل گر سیاسی و پژوهشگر سیاسی از برلین به بررسی اخبار تازه از فساد در شهرداری قالیباف .بحران ارز.اعتراضات کشاورزان اصفهانی .ادامه اعتراضات مالباختگان و ادامه بحران میان حکومت ایران و کشورهای منطقه خواهیم پرداخت و نظرشان را جویا خواهیم شد.

ابتدا به دیدن گزارش تصویری از اعتراض مالباختگان خواهیم نشست .

جناب نوری زاده تفسیر شما چیست.؟

پشت این مسئله پدیده و یا شاندیزو یا دیگر بانکهای خصوصی یک امام جمعه و یک نماینده ولی فقیه قرار دارد. این مردم توسط همین امام جمعه ها تشویق به سرمایه گذاری شده اند. و توسط ایادی همین افراد و یا خودشان پول مردم را بالا کشیده اند. مثلا همین امام جمعه شهر کوچکی مثل خوی چه جوری این فرد میلیاردر شده است؟ بعد معلوم میشود از طریق دامادش که مدیر عامل نفت آذربایجان است این ثروت را بدست آورده است ویا آقای علم الهدا به مردم میگوید بروید و در فلان صندوق ویا فلان بانک پولتان را بگذارید صواب این دنیا و اخرت هم ببرید. این بوقلمون صفتهایی که رنگ عوض کرده اند طبیعتا مردم برایشان اهمیتی ندارند امروز جانب افراط را گرفته که گذشته شان را بپوشانند. امسال سالی است که در تمامی مناطق ایران صدای این اعتراضات را خواهیم شنید.

حکومت چهل سال است مرگ بر آمریکا میگوید لاکن مردم اینروزها در صف دلار امریکا هستند تفسیر شما جناب براتی چیست؟؟؟

حکومت اسلامی از بدو تاسیس دو دوشمن ابدی برای خودش تعیین کرده است یکی آمریکا و دیگری اسراییل و نظام سیاسی حکومت نیاز به یک دشمن بیرونی دارد. جدا از منطق چرایی آن. بعد از تصمیم ترامپ به مجازات بانکهای اروپایی و آمریکایی که در ارتباط با بانکهای ایران بودند کم کم این ارتباط قطع شد و رشد دلار و نزول ریال آغاز شد . حال اعلام قیمت 4200 تومان بابت تک نرخی قیمت دلار از طرف دولت به چه منظوری انجام شده معلوم نیست. این تک نرخی در زمان خاتمی هم به همین قیمت صورت گرفته و راه گشا نبوده است. برای تعیین تک نرخی ارز باید اقتصاد داخلی آن کشور قابل پیش بینی باشد و در تجارت خارجی دارای مقامی باشد که گفته بشود درآمد های ارزی ثابتی داشته باشند و در چنین شرایطی تک نرخی غیر ممکن است. پرزیدنت ترامپ از طریق سیاست ارزی گامی بیشتر در جهت سقوط این رژیم برداشته است.

چه شده که ایران عملا وابسته به دلار است.؟

به نظر جناب نوری زاده آقایان تصور کرده اند که اگر قیمت دلار را به قیمت بار اول تعیین کنند مردم تصور خواهند کرد که از چه اقتداری برخورداریم که دلار 6000 تومانی را با یک بیانیه به 4200دلار رسانده ایم. انها فکر میکنند دلار هم سعید لیلاز است که به او بگویند برو فلان چیز را بگو و او هم بیاید و حرفهایی بزند. خیر دلار تابع قانون خودش است. اقتصاد آمریکا مثل کوه قرص و محکم است. ورود ترامپ توان اقتصادی آمریکا را بالا برده است .بنابراین با دلار شوخی نمیتوان کرد که بگوییم برگرد به 4200 و اوهم بگوید چشم و برگردد. ما در مملکتی هستیم با حکومتی فاسد و سرتا پا دروغ و الودگی ودر این کشور بدون قانون دلار حتی از این هم بالاتر خواهد رفت. شما فکرش را بکنید زمانی رئیس جمهور مملکت دارد به سفر خارج میرود قاسم سلیمانی سه و نیم میلیارد یورو به معاونش میدهد و میگوید بده به احمدی نژاد تا به روسای کشور های آفریقایی بدهد. ایران سرزمین عجایب است.

در بخش بعدی به دیدن کلیپی از افشاگری آقای نجفی شهردار تهران خواهیم نشست و نظر جناب براتی در ارتباط با وضعیت سیاسی و اقتصادی حکومت را جویا خواهیم شد.

آقای خامنه ای به مناسبت سال نو در جمع مسئولین نظام میگوید ما سقوط و عقب گرد خودمان که تدریجی انجام گرفته است را نمیبینیم و نمیفهمیم. این سقوط و این عقب گرد که ایشان میگوید بر میگردد به ایده انقلاب اسلامی و کسانی که پشتیبان این انقلاب بوده اند و با ایده عدالت و عدالت خواهی به میدان آمده اند. این ایده در میان نسل اول انقلاب از بین رفته و در نسل دوم اصلا وجود نداشته است. و همه به دنبال منفعت و سود خود هستند و این درمیان مسئولین که صاحب مقام و قدرتند بیشتر نمایان است و اکثرا به جمع آوری دلار پرداخته آنهم نه صد دلار در زیر تشک بلکه میلیون ها دلار در جاهای امن نگه داشته اند چون نمیدانند در آینده چه پیش میآید.

جناب نوری زاده نظر شما در ارتباط با اقتدار رژیم که مرتب از آن نام میبرد چیست؟

اقتدار نمادهایی دارد مثلا کره جنوبی در عرض 25 سال گذشته رقم صادرات آن تکان دهنده است و در بازار آسیا با ژاپن رقابت میکند و درعرصه داخلی بیکار ندارد.

حال ما با فرستادن چند تروریست در سوریه و لبنان و عراق و یمن چه اقتداری بهم زده ایم؟؟ کشورهای همسایه با ما روابط حسنه ای ندارند. در بحث داخلی  بیکاری  وزلزله زدگان  و بحران کم آبی و اعتراض کشاورزان و سرکوب آنها. آیا اینها نشانه اقتدار است.؟ آیا وجود حسابهای تریلیاردی رهبری و سران مملکت نشانه اقتدار است؟ اینها به مردم و این مملکت مهر نمی ورزند. ایران را کشوری اشغال شده می پندارند که میخواهند آنرا بچاپند.

در بخش انتهایی برنامه  به موضوع خشکسالی و حضور آمریکا درسوریه و چند خبر دیگر از عرصه داخلی و منطقه ای خواهیم پرداخت و تفسیر میهمانان گرامی را خواهیم شنید.با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو