تفسیر خبر چهارشنبه ۱۵ فروردین

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به  دیدار روحانی با پوتین و عقد قرار داد های جدید باروسیه  و نقض حقوق انسانها در جمهوری ولایت فقیه.

در بخش اول  به گفتگو با میهمان برنامه امشب جناب آقای رضا تقی زاده تحلیلگر و کارشناس نفت در امور بین الملل خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

ابتدا به تفسیر و تحلیل ایشان در ارتباط با دیدار پوتین و روحانی در کشور ترکیه و عقد چندین قرار داد می پردازیم .

به اعتقاد جناب تقی زاده جا پا های مانده دولت اوباما را در خاور میانه روسیه پر کرده است، اوباما میخواست با آشتی سیاسی با کشورهای مسلمان به آنها نزدیک شود ونگاه  سیاسی به منطقه داشت و برعکس نگاه دونالد ترامپ به منطقه نگاه تجاری و اقتصادی است.

ایران در سال جاری ۵۰ میلیارد دلار معامله تجاری  با روسیه خواهد داشت و اگر مقایسه کنیم در حالی که عربستان سعودی در سال جدید  فقط با آمریکا یک قرارداد ۵۰۰ میلیاردی امضا نموده است واین خبر بدی برای نفت و گاز ایران است چون روسیه رقیب جدی او در این منطقه می باشد و هر گونه همکاری که  ایران در حوزه نفت وگازبا روسیه انجام دهد به ضرر ایران تمام میشود. ما  تقلید کاریکاتوری از معاملات عربستان انجام میدهیم. و اگرهم موفق شویم،  شاید به خرید اسلحه های دسته دوم و نیروگاههای قدیمی اتمی  روسی ختم شود.

در پاسخ به اینکه ارزش ایران برای روسیه در چه حدی است باید گفت روسها علائق بسیار نزدیکی در ایران دارند و هرگز ایران را قدرتمند نمی خواهند. شریک آبی آنها در حوزه خزر است و نوار مرزی با کشورهای جدا شده از روسیه سابق دارد حداقل کاری که میکنند حکومت را تضعیف میکنند. وممانعت از نزدیک شدن ایران به اروپا میشوند.

ایران برای روسیه هدف است و وسیله نیست.و از سوریه با اهمیت تر است و باتمام قدرتش در خط مشی کشور دخالت میکند و مانع به دموکراسی رسیدن ایران میشود. در حقیقت دولت پوتین با حکومت روابط نزدیک دارد اما بعنوان شریک استراتژیک او را محسوب نمیکند. همچنان که در توافق اتمی، ایران را به آمریکا در ازای برداشتن  سپر دفاعی موشکی در اروپا فروخت.

روسها هر کجا مصالحشان ایجاب میکرده ایران را فروخته اند.معلوم نیست که در دیدار جدید پوتین با ترامپ  ایران را به چه قیمتی  بفروشد.

و اما در ارتباط با هراس جمهوری ولایی از دیدار آینده پوتین و پرزیدنت ترامپ، من به امکان رسیدن به توافق  کامل با کره شمالی امید نبسته ام ولی در واقع اگر چین با امریکا بخواهد به توافق برسد باید کره شمالی را متقاعد کند.

دونالد ترامپ همزمان نمی خواهد در دو جبهه بحران داشته باشد و آمریکا هم فعلا در ارتباط با کره شمالی خیالش راحت است چون بعد از دیدار با پوتین باید تصمیم مهمی بگیرد. در ارتباط با خروج از توافق هسته ای و واکنشهایی در اروپا و ایران بهمراه خواهد داشت.هم اکنون توجه بیشتر دولت ترامپ بر روی منطقه خاورمیانه و بخصوص ایران و سوریه است.البته اروپاییان  با ماندن در برجام نقش بازی میکنند . ودر صورت خروج آمریکا و تغییر در متن توافق و اقدام ایران برای غنی سازی مجدد تهدید اسراییل جدی خواهد بود و اروپا از این بابت نگران است.

در بخش دوم در ارتباط با نقض حقوق شهروندان و ادامه دستگیری  مدافعان حقوق کودکان و کارگران توس  گزمه های حکومت ولایی به گفتگو با خانم مریم مؤذن زاده فعال حقوق بشر و سخنگوی آیت الله  کاظمینی بروجردی  خواهیم نشست و تفسیر ایشان را از نقض حقوق مردم ایران توسط حکومت دیکتاتوری ولایی جویا خواهیم شد.در ابتدا به دیدن کلیپی از نوازندگی دو کودک کار مینشینیم.

به اعتقاد سر کار خانم مؤذن زاده متاسفانه رویه دیکتاتوری و سرکوب و دستگیری رژیم اسلامی در سال جدید هم ادامه دارد. اما مردم به حقوق خودشان آگاه شده اند و حکومت این را برنمی تابد. و اجازه نخواهد داد مردم به حقوق قانونی خود برسند و تنها راهی که برایشان مانده سرکوب و محبوس کردن این افراد است. و پا را فرا تر میگذارد و حتی آنها  را در زندان به قتل میرساند. که یکی از این افراد آیت الله بروجردی است که مدت یازده سال بدون مرخصی در زندان بودند و هم اکنون بعلت بیماری در مرخصی استعلاجی تحت مراقبت در منزل هستند.مگر ایشان چه جرمی مرتکب شده بودند بغیر از اینکه خواستار جدایی دین از حکومت شدند

چهل سال است که این رژیم این حرکات را و این شیوه سرکوب و وحشت را ادامه میدهد و مردم از بیچاره گی و نداری مجبور به فروش اعضای بدن ودر بعضی موارد فروش فرزند شده اند.لاکن این موارد دغدغه های حکومت دیکتاتوری اسلامی نیست.افرادی همچو ن آقای بروجردی و آتناها و شهابی ها و تمامی مبارزین راه آزادی برای چه به زندان افتاده اند مگر نه اینکه خواستار رفع تبعیض و آزادی بیان  بوده اند. چرا هیچکس از آنها حمایت نمیکند. منظورم افراد وسازمانهای مدافع حقوق بشر میباشد. این حکومت با کوچکترین مشکلات روزمره مردم امنیتی برخورد میکند و متاسفانه  مردم هیچ حامی و پشتیبانی هم ندارند.

در بخش انتهایی شما را از چند خبر کوتاه از عرصه سیاسی ایران  باخبر خواهیم ساخت. با ما باشید و این برنامه را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید . منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو