تفسیر خبر دوشنبه ۲۸ اسفند

سلام به شما یاران که منتظر نوروز هستید. در برنامه امشب همراه با شما خوبان به گفتگو با جناب آقای دکتر محمود کویر پژوهشگر درعرصه تاریخ و هنر ایران خواهیم نشست و نظر ایشان را در ارتباط با جغرافیای جشن نوروز و علت مخالفت حکومت جهل و جور و فساد با این سنت دیرینه جویا خواهیم شد.

به اعتقاد ایشان نوروز نه تنها در ایران بلکه در کشور های آذربایجان و افغانستان و پاکستان جشن گرفته میشود و جشن های بهاری در همه دنیا وجود دارد.نوروز به هیچ دین و مذهبی وابسته نیست. و این رمز ماندگاری چند هزار ساله آن است. نوروز یک خورده فرهنگ است ، که بیش از پنج هزار سال دوام آورده است ومشخص است که رژیم این را برای خودش یک رقیب میبیند و با آن به جنگ برمیخیزد.

انها میگویند که اسلام با گریه زنده است و در مقابل شادی و موسقی و پایکوبی است انها حتی سر جنگ با طبیعت را هم دارند.شادی را که نمیتوان زندانی کرد.

در سال۲۰۱۰ نوروز توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است هم اکنون جشن نوروز در اکثر نقاط دنیا برگزار میگردد و حتی در آفریقا این جشن توسط شیرازی های مقیم آن دیار برپا میگردد.

در ادامه نظر ایشان را در ارتباط با ترفند حکومت در لغو کنسرت ها و ممنوعیت ورود بانوان در رشته موسقی و اختلاف افکنی بین اقوام ایرانی جویا شدیم که در پاسخ فرمودند :

چیزی که انها میخواهند با شادی و پایکوبی و رقص از هم پاشیده خواهد شد، مثلا نقاشی و یا موسقی در بعضی دوران ممنوع شد و سر از خانقاه ها در آورد ولی هیچگاه از بین نرفت و اکنون شما شاهد آثار باشکوه هنرمندان در تمامی عرصه های هنری می باشید چه بانوان هنرمندی که در زمینه های مختلف هنری پیشتاز عصر حاضر هستند. اینها تماما شکست رژیم در مبارزه با شادی و هنر را نشان میدهد.

اما حکومت در اختلاف افکنی بین اقوام هم موفق نبود، نمونه آن همیاری و همدلی تمام اقوام ایرانی در زلزله کرمانشاه و حضور بر مقبره کورش بود.

در ادامه با شما خوبان به ویدیو کلیپی هایی از موسقی فولکلوریک و کردی ، لری، ترکی، قوچانی و رقص و آواز بمناسبت این ایام خجسته خواهیم نشست.همچنین قدر دانی خواهیم نمود از هنرمندانی که موسقی ایرانی را پاس میدارند.با ما باشید و این برنامه را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو