پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲۴ اسفند

درابتدای این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری توجه شما عزیزان را به شعری از دفتر اشعار دکترعلیرضا نوریزاده جلب خواهیم نمود. و طبق روال هر هفته همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط باعلل و سبب برکناری رکس تیلرسون و همچنین کارنامه مایک پمپئو بعنوان وزیر جدید امور خارجه و خانم جینا هسپل در مسند ریاست سازمان سیا و در ادامه به زندانی شدن حمید بقایی و علل استعفای شهردار تهران آقای دکتر نجفی به تبادل نظرخواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

علل و سبب برکناری رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا

اقدام ترامپ در برکناری رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) بسیار بهت‌آور بود و از شأن این دولتمرد آمریکایی که پیشتر از ترامپ حمایت کرده بود، کاست. از این رو این اقدامی شوکه‌ کننده بود و از احترام کمی که ترامپ برای تیلرسون قائل بود، ناشی شده است.

وقتی تیلرسون در سفر به آفریقا بود ترامپ او را از کار برکنار کرد، با توجه به این که دو طرف اختلاف نظرهای بسیاری داشتند برکناری تیلرسون از سمتش امر عجیبی نبود، اما آنچه عجیب می نمود شیوه برکناری تیلرسون بود. این بخشی از شیوه‌ای است که ترامپ در برخورد با وزرا و مشاوران خود در پیش گرفته است و همین مساله نشان‌دهنده وجود چنددستگی های عمیق در درون دولت ترامپ و بویژه در مدیریت سیاست خارجی است.

تیلرسون با وجود همه اشتباه هایی که داشت یکی از بزرگترین حامیان سیاست خارجی آمریکا بود، اما ترامپ بر خلاف تیلرسون در سودمند بودن سیاست خارجی و دیپلماسی او ابراز تردید می کرد و فشار و خشونت را ترجیح می داد و همین مساله باعث شده بود تا این دو نفر در مناسبت های مختلف و در بسیاری از پرونده ها با هم اختلاف نظر داشته باشند. از جمله مسائلی که آن دو درباره آن با هم اختلاف نظر داشتند چگونگی تعامل با ایران و کره شمالی بود.

ترامپ مشخصاً اعلام کرد توافقنامه هسته‌ای ایران یکی از مسائل مورد اختلاف با رکس تیلرسون بوده است. اگر ترامپ بخواهد تیلرسون و تمامی مشاورانی را که از زبان دیپلماسی حمایت می کنند و تعدادشان هم کم نیست تغییر دهد و افراد تندرو همچون مایک پمپئو را جایگزین آنها کند این مساله گرایش و رویکردی نگران‌کننده محسوب می شود و حاکی از آن است که ترامپ در تعامل با دیگر کشورها، تمایل به استفاده از سلاح دارد و تلاش می کند که وزرا و مشاورانش را به سوی همین رویکرد سوق دهد.

در ابتدای ماه مه آینده زمان آن فرا می رسد که بار دیگر ترامپ درخصوص اینکه به توافقنامه هسته‌ای با ایران ادامه دهد یا از آن خارج شود، تصمیم بگیرد. در اواخر ماه مه نیز او با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار خواهد داشت. از این رو این دو موعد زمانی در حال فرا رسیدن هستند و موعد نخست به ایران مربوط می شود. رئیس جمهور آمریکا تصور می کند که اگر او از توافقنامه هسته‌ای با ایران خارج شود این اقدام به کره شمالی نشان خواهد داد که او جدی است و قصد دارد بیشترین فشار ممکن را برای گرفتن بیشترین امتیازات اعمال کند. مشاوران ترامپ می گویند که این اقدامی اشتباه است و خروج از توافقنامه هسته‌ای با ایران نتایجی فاجعه‌بار به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه جدید آمریکامایک پمپئو کیست؟

وی که برای نخستین بار در سال 2010 به عنوان نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد، در اظهار نظرهای تند درباره مسائل امنیتی، از جمله مخالفت سرسختانه با توافق هسته‌ای ایران و حمایت از برنامه‌های جاسوسی آمریکا زبانزد است. پمپئو در نوامبر 2016، از جانب دونالد ترامپ، برای سمت ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) برگزیده شد و در نهایت در ماه ژانویه با تایید سنا به این مقام رسید. وی به عنوان رئیس سیا، به طور روزانه گزارش‌هایی را درباره مسائل مختلف، از کره شمالی تا امنیت سایبری و فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه به ترامپ تحویل می‌داد.وی به شدت مخالف توافق هسته‌ای ایران است. وی در سال 2016 ادعا کرد توافق هسته‌ای ایران کارایی لازم را ندارد و خواستار «خروج آمریکا از این توافق» شد. او امروز پس از انتخاب از سوی ترامپ اعلام کرد در صورتی که سنا صلاحیت او را به عنوان وزیرامور خارجه آمریکا تایید کند، تمام تلاش خود را برای پیشبرد سیاست خارجی ترامپ به کار خواهد بست. ترامپ هم پس از عزل توییتری تیلرسون در جمع خبرنگاران گفت پمپئو در موضوع توافق هسته‌ای ایران با او هم‌عقیده است.

در این میان به دیدن فیلم کوتاهی از سخنان وی خواهیم نشست.

نخستین زن رئیس سازمان سیا کیست؟

جینا هسپل با بیش از ۳۰ سال سابقه کار اطلاعاتی، مدیریت پروژه‌های برون‌مرزی سیا از جمله نظارت بر زندانی مخفی در تایلند را برعهده داشته است. هسپل به دلیل حمایتش از روش‌های خشن شکنجه، انتخابی مناقشه‌برانگیز به شمار می‌رود. جینا هسپل سال‌ها به عنوان افسر اطلاعاتی سیا فعالیت داشته است. این افسر باسابقه ۶۱ ساله از سوی دونالد ترامپ برای ریاست سازمان سیا پیشنهاد شده و چنانچه کنگره آمریکا این پیشنهاد را تصویب کند، هسپل نخستین زنی خواهد بود که در تاریخ آمریکا ریاست سازمان سیا را به عهده می‌گیرد. گفته می‌شود هسپل در سال ۲۰۰۲ مسئولیت اداره زندان مخفی سیا در نزدیکی بانکوک را که به اسم “چشم گربه” (Cat’s Eye) شناخته می‌شود، بر عهده داشته است. او در آن دوران بر روش‌های خشونت‌آمیز شکنجه که روی مظنونان به عضویت در القاعده اعمال می‌شده، نظارت داشته است.

باز داشت حمید بقایی از یاران احمدی نژاد

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، در زمان ریاست جمهوری، برای اجرای حکم خود به زندان منتقل شده است. به گزارش سایت دادسرای تهران پس از تأیید حکم دادگاه بدوی آقای بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن، مأموران پلیس امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند او را برای اجرای حکم دستگیر کرده‌اند. آقای بقایی به پانزده سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق محکوم شده است.

بررسی استعفای شهردار تهران آقای دکتر نجفی

دکتر نجفی شهردار تهران شاگرد اول دانشگاه صنعتی و آخرین نسل از مدیران سالم و صادق می باشد.از علل استعفای او میتوان به فشارهای جناح تند رو حکومت بر وی و افشاگری ایشان راجع به قالیباف و موافق نبودن رهبری با وی بعلت اینکه او نماینده کروبی در انتخابات بود و تعویض نام خیابان نفت به مصدق و رقص دختر بچه ها در برج میلاد در جشن روز زن و البته بیماری وی اشاره کرد.

با ما همراه باشید وبرنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو