شرکت ملی گاز ایران ورشکست شد

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در گفتگویی با خبرگزاری مهر ضمن اعلام ورشکستگی شرکت ملی گاز ایران گفته است کسری منابع مالی و اعتباری از مهم‌ترین مشکلات توسعه صنعت گاز در این کشور است.
آقای عراقی افزوده است: «هم‌اکنون معماری منابع مالی شرکت ملی گاز با مشارکت وزارت نفت، معاونت برنامه‌ریزی دولت و مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.»
پیشتر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، «اجرای اشتباه قانون هدف‌مندی یارانه‌ها» را دلیل ایجاد مشکلات در سازوکارهای تولید و پخش انرژی عنوان کرده بود.
او پنجم آبان ماه درباره برداشت از منابع بخش نفت و گاز برای پرداخت یارانه نقدی به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی گفته بود «متاسفانه این موضوع صحت دارد» و تاکید کرده بود که حجم این برداشت هم «زیاد» است.
آقای زنگنه در آن زمان گفته بود «یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به‌خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را به آستانه نابودی کامل رساندند، کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صدها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است؛ این دوستان به‌اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلف از قانون، نابود کردند.. ما برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها خیلی چیزها را از دست دادیم، برای چه؟ که چه بشود؟ خدا را شکر که خداوند جواب این دوستان را داد، چون بنیان این کار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمی‌دهد کار نادرست به ثمر برسد.»
دولت محمود احمدی نژاد در راستای حذف یارانه‌‌ها در بخش های محتلف از جمله بخش حامل‌های انرژی طرح «هدفمندی یارانه ها» را در سال ۱۳۸۹ به اجرا گذاشت.