افزایش شدید بحران بیکاری در جنوب ایران

به علت تحریم‌های غرب علیه برنامه‌ی اتمی ایران که به‌طور وسیعی واردات کشور را تحت الشعاع قرار داده؛ مشاغل مرتبط با حوزه‌ی نفت و لنگراندازی و همچنین تعمیرات کشتی در بنادر جنوبی کشور به شدت دچار رکود شده است.
براین اساس بخش قابل توجهی از دست‌اندرکاران مرتبط با این حوزه اقتصادی مانند تعمیرکاران، جوشکاران، مکانیک‌ها، کارگران، و از جمله کارگران بارانداز در این بنادر دچار بیکاری شده و برخی از آنها روی به مشاغل سیاه آورده‌اند.
گفته شده در ماه‌های اخیر در بنادر ایران کمتر کسی به شغل سابق خود مشغول است و اکثرا یا مهاجرت کرده و یا به شغل‌های سیاه روی آورده‌اند.
بحران بیکاری در ایران بسیار گسترده است و پیشتر رییس مرکز آمار ایران، از قرار گرفتن نرخ بیکاری ایران در «منطقه بحران‌زا» خبر داده و گفته بود نرخ بیکاری نزدیک به ۳۰ درصد است.
حسن روحانی اگرچه در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که مشکل بیکاری در کشور را برطرف کند؛ اما وی پس از روی کار آمدن، پیش‌بینی کرد که اگر روند بیکاری به‌شکل کنونی ادامه پیدا کند در چهار سال آینده در ایران ۴ تا ۵ میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار» به کشور اضافه خواهد شد.
همین‌طور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به تازگی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال در شرایط فعلی را غیرممکن دانسته است.