تماس تلفنی پوتین با بشار اسد

رئیس جمهوری روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی از بشار اسد خواست در جنگ داخلی سوریه از شهروندان غیرنظامی حفاظت کند. او همچنین از آمادگی دمشق برای شرکت در کنفرانس صلح ژنو تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز دفتر ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه ۲۳ آبان منتشر شده به جزییات گفتگوی تلفنی پوتین و اسد اشاره‌ای نکرده است.
رویترز احتمال می‌دهد هدف از انتشار این بیانیه ارائه‌ی چهره‌ای از بشار اسد به عنوان سیاستمداری اهل مذاکره، و معرفی پوتین به عنوان یک میانجیگر بالقوه برای یافتن راه حلی دیپلماتیک در بحران سوریه باشد.
روسیه در کنار جمهوری اسلامی و اسلامگرایان حزب‌الله لبنان که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند معدود حامیان رژیم بشار اسد محسوب می‌شوند.
مطابق آمار و برآوردهای سازمان ملل متحد جنگ داخلی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تا کنون بیش از ۱۲۰ هزار قربانی گرفته و میلیون‌ها شهروند سوری را در داخل و خارج از کشور بی‌خانمان و آواره کرده است
در همین راستا، خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل دولتی سوریه، از سفر چند سیاستمدار بلندمرتبه سوری، به منظور گفتگوی مقدماتی در مورد کنفرانس صلح ژنو به مسکو خبر داد.

همزمان روزنامه سوری “الوطن” که به دولت این کشور نزدیک است، زمان برگزاری کنفرانس صلح ژنو را که تا کنون بارها به تعویق افتاده،۲۱ آذرماه اعلام کرده است.

دمشق همزمان، شرط ‎نیروهای اپوزیسیون برای شرکت در این کنفرانس را “خیال واهی” خوانده است. نمایندگان ائتلاف ملی سوریه که از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تشکیل شده است پس از نشست دو روزه خود در استانبول، ۲۰ آبان اعلام کردند که در صورت عدم حضور اسد در دولت انتقالی سوریه در کنفرانس ژنو شرکت می‌کنند.