اوباما «وضعیت اضطراری» در قبال ایران را تمدید کرد

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، مطابق با ۱۲ نوامبر، فرمان وضعیت اضطراری در قبال ایران را که نخستین بار در نوامبر سال ۱۹۷۹ صادر شد به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
در پیام مکتوب آقای اوباما به کنگره آمریکا که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده آمده است از آنجا که روابط ایالات متحده با جمهوری اسلامی هنوز به حالت عادی بازنگشته، او تصمیم گرفته است که لازم است این وضعیت اضطراری ادامه یابد.
در این زمینه یکی از مقام‌های رسمی واشنگتن در این باره گفته است که این روندی است که هر ساله انجام می‌شود و به هیچ عنوان مساله جدیدی نبوده و به مذاکرات ژنو هم ارتباطی ندارد.
در نوامبر سال ۱۹۷۹ جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا برای اولین بار این وضعیت اضطراری را وضع کرد. در آن سال، عده ای از انقلابیون ملقب به دانشجویان پیرو خط امام، به تصرف ساختمان سفارت آمریکا در ایران پرداخته و دیپلمات های آمریکایی را به گروگان گرفتند. از آن سال تا کنون، آمریکا هر سال وضعیت اضطراری را تمدید کرده که روابط تجاری عادی میان دو کشور را غیر ممکن می سازد.
این فرمان وضعیت اضطراری در قبال ایران در حالی تمدید می‌شود که دولت آقای اوباما از سوی دیگر در مورد تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران و تاثیر آنها بر تلاش‌های دیپلماتیک در قبال تهران به قانون‌گذاران کنگره آمریکا هشدار داده است.