سریال روزانه انفجارها در عراق؛ نوری‌المالکی خواستار نشست بین المللی درباره تروریسم شد

بنا بر اعلام مسئولان امنیتی عراق، در حملات ۲۴ ساعت گذشته افراد مسلح در غرب این کشور، دست‌کم ۲۵ نیروی امنیتی و پلیس کشته شدند. براساس این گزارش، در درگیری‌ها و خشونت‌های استان الانبار، همچنین ۳۵ تن نیز زخمی شدند. در طول دو روز گذشته ۴۸ عراقی کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند و عراق خونین‌ترین روزها را سپری می‌کند. تعداد قربانیان عملیات تروریستی و بمب‌گذاری در سه‌هفته ماه جاری عراق از مرز ۵۴۰ نفر گذشته است.

در روز چهارشنبه در یک عملیات انتحاری در شهر الرطبه، واقع در ۱۱۰ کلیومتری مرز سوریه، هشت نفر جان باختند.
به گزارش خبرگزاری‌ها فرد مهاجم کامیون بمب‌گذاری‌شد‌ه‌ای را زیر پل پارک کرده بود و هنگامی که چند کامیون از روی پل می‌گذشتند، انفجار صورت گرفت.
براین اساس چهار تن از کشته‌شدگان مامور پلیس بودند.

در یک ایست بازرسی در حاشیه‌ی الرطبه نیز یک عملیات انتحاری باعث انفجار تانکری حامل مواد آتش‌زا شد و شماری کشته و زخمی برجای گذاشت. تقریبا همزمان در یکی از محله‌های این شهر افراد مسلح یک پاسگاه پلیس را مورد حمله قرار دادند و چند مامور را کشتند و شماری را زخمی کردند.
شامگاه سه‌شنبه نیز در حمله‌ی مسلحانه به یک ایست بازرسی پلیس در شهر رمادی و نیز در انفجاری در یک منطقه‌ی حاشیه‌ای این شهر دست‌کم ۷ مامور پلیس کشته شدند.
در همین راستا انفجارهای بمب در ابوغریب، موصل و بغداد هم چندین قربانی گرفته است.

در همین حال نخست وزیر عراق نیز با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی در کشورش خواستار برگزاری نشست بین المللی درباره تروریسم شد و از آمادگی کشورش برای میزبانی چنین نشستی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت: القاعده دوباره به خونریزی و اقدامات تروریستی و آواره کردن ساکنان از منازلشان درعراق روی آورده است.
نوری المالکی تاکید کرد: نیروهای امنیتی عراق تلاش فزایندiه ای برای شکست طرحهای تروریستی به عمل می آورند.
وی ضمن تمجید از نقش عشایر در برخورد با تروریسم بیان کرد: تشکیل جبهه داخلی وخارجی تنها راه مقابله با تروریسم و سپس سازندگی در کشور است زیرا بدون مقابله با تروریسم سازندگی ممکن نیست.
نخست وزیر عراق به مردم کشورش اطمینان داد که نیروهای امنیتی آماده مقابله با عوامل تروریستی هستند.

وضعیت امنیتی عراق از آغاز سال میلادی جاری تاکنون پیوسته وخیم‌تر شده است. خبرگزاری آلمان ماه‌های اخیر در عراق را «خونین» توصیف کرده، می‌نویسد: «عراق از دوران جنگ داخلی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تاکنون چنین ماه‌های خونینی را تجربه نکرده است.» به گزارش سازمان ملل در ماه سپتامبر در عراق نزدیک به یک‌هزار نفر کشته شده‌اند. تعداد کشته شدگان در سه‌هفته از ماه جاری نیز بیش از ۵۴۰ نفر بوده است. به این ترتیب تعداد قربانیان این کشور در سال جاری میلادی از مرز ۵ هزار و ۲۰۰ نفر گذشته است. بر اساس تحقیقات مشترک چند موسسه در ایالات متحده، کانادا و عراق، از آغاز حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بر اثر عملیات مسلحانه جان باخته‌اند.