رییس مجلس و وزیر اقتصاد: وضع بودجه خوب نیست؛ بیکاری و تورم داریم

رییس مجلس و وزیر اقتصاد ایران در اظهارات جداگانه‌ای تاکید کردند که شرایط اقتصادی ایران «اشتثنایی» است و باید تمهیداتی اندیشیده شود. علی لاریجانی، رییس مجلس با اعلام اینکه در حال حاضر نقدینگی موجود در ایران ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت وضعیت بودجه ‌خوب نیست. وی همچنین گفت کهدر حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه «کلنگ‌زده شده» در کشور وجود دارد. همزمان با تصویب کلیات طرح حذف یارانه‌های سه دهک بالای درآمدی در مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با بیان اینکه رشد پایین اقتصادی مهمترین چالشی است که اقتصاد ایران با آن روبرو است، گفت: «ما در سال‌های برنامه سوم توسعه به رشد بالای شش درصد نیز رسیدیم اما امروز این رشد به صفر رسیده است.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرد که اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی طیب‌نیا اعلام کرد که در دوره ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد بخشی از این کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و خزانه صورت گرفته است، اما دولت کنونی قطعا برای پرداخت‌ها به استقراض از بانک مرکزی روی نمی‌آورد و به منابع دیگری می‌اندیشد.
طیب‌نیا با بیان اینکه رشد پایین اقتصادی مهمترین چالشی است که اقتصاد ایران با آن روبرو است، گفت: «ما در سال‌های برنامه سوم توسعه به رشد بالای شش درصد نیز رسیدیم اما امروز این رشد به صفر رسیده است.»
وزیر اقتصاد همچنین گفت که در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون بیکار داریم و با توجه به این‌که تعداد زیادی از دانشجویان به زودی فارغ‌التحصیل شده و به جمع جویای کارها اضافه خواهند شد این جمعیت به زودی به بیش از ۸٫۵ میلیون نفر خواهد رسید.
وی تورم را دیگر چالش جدی پیش روی وزارتخانه تحت ریاست خود عنوان کرد و گفت: «با اعلام بانک مرکزی تورم نقطه‌ای ما به بیش از ۴۵ درصد رسیده و با توجه به رکودی که ما در اقتصادمان شاهد آن هستیم درحال حاضر در مرحله رکود تورمی به سر می‌بریم.»
طیب‌نیا با بیان این‌که اقتصاد ایران در حال حاضر در حالتی استثنایی قرار گرفته که هم با تورم مواجه است و هم با رکود تصریح کرد: این مشکل دو سویه باعث شده دولت برای ارائه راهکار مناسب برای حل تورم با مشکل مواجه شود، از یک طرف ما اگر قصد داشته باشیم با سیاست‌های پولی و یا مالی انقباضی تورم را کنترل کنیم رکود افزایش می‌یابد و در مقابل اگر بخواهیم با سیاست‌های انبساطی رکود را از بین ببریم به تورم کمک کردیم به همین دلیل نیازمند این هستیم که با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها سعی کنیم در وهله اول تورم را از این شتاب خارج کنیم و با کمک‌های خود اقتصاد ایران را از حالت رکود در بیاوریم.

در همین راستا و در اظهاراتی دیگر علی لاریجانی، رییس مجلس ایران نیز گفت وضعیت بودجه ‌خوب نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی در شورای اداری استان قم گفت که وضعیت بودجه طی سال گذشته و امسال چندان خوب نیست و این مشکل به همه استان‌ها سرایت کرده است.
وی افزوده است: «با وضعیت اقتصادی موجود بعید می‌دانم به سادگی بتوان همه پروژه‌های موجود در استان‌ها را با کمک‌های دولتی اجرایی کنیم.»
لاریجانی نیز با بیان اینکه شرایط اقتصادی تمهیدات بیشتری را می‌طلبد عنوان کرده در حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده شده و افتتاح نشده در کشور وجود دارد.

اظهارات رییس مجلس و وزیر اقتصاد ایران در حالی است که حسن روحانی دوشنبه، ۲۹ مهرماه گفت که حجم بدهی‌های دولت گذشته به بانک‌ها و بخش‌های خصوصی و پیمانکاران بر اساس بررسی‌های مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد در یکی از آخرین گفتگوهای خود با تلویزیون دولتی ایران ادعا کرده بود که او تمام بدهی تاریخی دولت را صفر کرده است. احمدی‌نژاد گفته بود: «کشور بدهی خارجی دارد و مردم نیز به بانک‌ها بدهی دارند اما دولت و بانک‌های دولتی بدهی ندارند» و این که حسن روحانی «دولتی را تحویل می‌گیرد که هیچ بدهی ندارد». با این حال علاوه بر اظهارات لاریجانی و طیب نیا؛ کارشناسان نیز معتقدند اقتصاد این در شرایط بسیار وخیمی‌ست.