جنجال‌ها پیرامون خاطره‌ی هاشمی از آیت‌الله خمینی همچنان ادامه دارد

جنجال‌ها پیرامون خاطره‌ی هاشمی از آیت‌الله خمینی همچنان ادامه دارد؛ هاشمی: مسئولان سایتم با من هماهنگ نکرده بودند

یک هفته پس از اینکه وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی به نقل قسمتی از اظهارات او در سال‌های گذشته پرداخت که حکایت از آن داشت خمینی با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» موافق بوده است، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که بازنشر بخشی از خاطرات او در وب‌سایت رسمی‌اش «اقدامی نادرست و بدون هماهنگی» بوده‌است. در همین حال روز گذشته سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه با شعار «مرگ بر آمریکا» ناتمام ماند.

خبرگزاری مهر گزارش کرده که اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز دوشنبه ۲۲ مهر در مراسم بزرگداشت «چهارمین شهید محراب» سخنرانی می‌کرد که گروهی با سر دادن شعار‌هایی مانع ادامه سخنرانی وی شدند.
بر اساس این گزارش سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» منجر به بر هم خوردن نظم سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
هاشمی رفسنجانی نیز با این شرایط ترجیح داد سخنرانی خود را با این جمله که «فشردگی مراسم زیاد است و به همین دلیل سخنرانی خود را همین جا به پایان می‌برم» به اتمام رساند.
هاشمی چندین بار از مردم خواست که شعار‌ها را متوقف کنند تا وی بتواند به سخنرانی خود ادامه بدهد که این‌گونه نشد و وی تصمیم به اتمام سخنانش گرفت.
سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری و نیز خبرگزاری فارس از تشکل های منتقد اکبر هاشمی رفسنجانی، کسانی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر داده اند را «مردم»؛ و وب‌سایت آقای رفسنجانی آنها را «گروهی ۱۰- ۱۵ نفره که سازماندهی شده بودند» نامیده است.

شعار «مرگ بر آمریکا» از اوایل انقلاب ۵۷ به این‌سو همواره از شعارهای اصلی هواداران نظام جهوری اسلامی بوده است، با این حال هفته گذشته محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان، در مصاحبه‌ای با روزنامه «قانون» گفت: «آیه قرآن نازل نشده که شعار مرگ بر آمریکا را همیشه سر دهیم و همان‌طور که آن روزها با روس‌ها برخورد کردیم و دیگر شعار ندادیم، با آمریکا نیز همان‌طور برخورد می‌کنیم.»

واکنش‌ها به سخنان هاشمی رفسنجانی به‌دنبال نقل خاطره‌ی وی با آیت‌الله خمینی است که در آن رهبر پیشین ایران به آقای هاشمی گفته بود موافق حذف شعار «مرگ بر آمریکا» بوده است. انتشار این اظهارات، که به فاصله کمی پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و گفتگوهای خبرساز مقام های دو کشور با یکدیگر انجام شد، واکنش منفی گروهی از محافظه کاران را در ایران به دنبال داشت. یکی از شدیدترین واکنش ها توسط محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران صورت گرفته بود. سرلشکر جعفری با انتقاد از «افرادی که در مسیر ایجاد انحراف در بیانات آیت‌الله خمینی و ادعا می کنند که حضرت امام موافق تعطیلی شعار مرگ بر آمریکا بودند» گفته بود: «مردم دست آنها را خوانده اند و فریب فضاسازی های آنان را به نفع دشمن نخواهند خورد.» فرمانده سپاه بود: «بعد از فتنه سال ۸۸ دیگر حنای آنها برای مردم رنگی ندارد و بدانند که مردم انقلاب ما محکم تر از این حرف ها هستند و حاضر نیستند ایستادگی روی ارزش ها و اصول انقلاب خود را که حاصل خون شهیدان است از دست بدهند.»