بنیامین نتانیاهو: کاهش فشار بر ایران «اشتباهی تاریخی» است

در آستانه مذاکرات ایران با شش کشور غربی در ژنو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پارلمان این کشور گفت کاهش فشار به ایران «اشتباهی تاریخی» خواهد بود. بنیامین نتانیاهو افزود که جمهوری اسلامی و دولت روحانی قصد دارند با دادن امتیازاتی کوچک، امتیازات بزرگ، اگرنه همه چیز را بدست آوردند و هدف‌شان وقت‌کشی تا رسیدن به اهداف‌شان است. آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه گذشته نیز در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم اروپایی گفته بود که رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است.

نخست وزیر اسراییل هشدار داده کاهش فشار علیه ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور اشتباهی تاریخی خواهد بود
بنیامین نتانیاهو در افتتاح جلسات نیمه دوم سال پارلمان کشورش گفت اسراییل باید در شرایط فعلی فشار علیه ایران را حفظ کند.
وی خطاب به پارلمان اسراییل گفته است هر اقدامی برای کاهش فشار بر دولت ایران عوامل سرسخت درون حکومت را قوی تر خواهد کرد و پیروز میدان آیت‌الله خامنه ای خواهد بود.
آقای نتانیاهو گفته است لغو تحریم های بین المللی فعلی علیه ایران اشتباهی تاریخی خواهد بود.

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز که در ژنو به‌سر می‌برد گفته است که ایران و کشورهای ۱+۵ برای دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای نیاز دارند جلسه‌ای در سطح وزیران امور خارجه تشکیل دهند.
محمدجواد ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که پس از مذاکره ژنو «حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا، احتمالاً به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.»
اما در واکنش به سخنان ظریف، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که تشکیل جلسه در سطح وزیران «نیاز به پایه‌ای قوی» دارد و هنوز برای این کار زود است.
به نوشته خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای ریابکوف افزود: «باید بدانیم که چنین جلسه‌ای نیاز به زمینه‌سازی دارد تا آن دسته از حوزه‌های بحث که ارزش توجه وزیران خارجه را داشته باشند مشخص شود.»

دو روز پیش نیز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به باز بودن پنجره دیپلماسی در قبال ایران گفته بود که توافق نکردن با ایران، بهتر از یک مصالحه ضعیف و ناکافی با این کشور است.
همچنین در آستانه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵، شماری از سناتورهای کنگره ایالات متحده دیروز در نامه‌‌ای به باراک اوباما اعلام کردند که آنها موافق تعلیق تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، اما در صورتی که تهران سرعت برنامه اتمی خود را کاهش دهد.

در روزهای منتهی به مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۱+۵، بنیامین نتانیاهو بارها نسبت به خوش‌بینی در مورد پرونده هسته‌ای ایران هشدار داده بود. وی هفته‌ی گذشته در مورد دستیابی یک توافق بد و نصف و نیمه هشدار داده و گفته بود:‌ رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است. آقای نتانیاهو گفته بود که ایران در مذاکرات جدید تلاش خواهد کرد تحریم‌های برقرار شده علیه خود را کاهش دهد، اما همزمان می‌خواهد که برنامه هسته‌ای خود را هم در نهان پیشرفت دهد.» در همین حال نیروی هوایی اسرائیل هم مانور بزرگی را در مسیرهای دور برای احتمال «گزینه نظامی» در مورد ایران به انجام رساند. اسرائیل برچیدن تاسیسات غنی‌سازی فردو، بستن کوره آب سنگین اراک و بیرون بردن کل ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، در کنار قطع کامل غنی‌سازی با هر غلظتی را به عنوان چهار شرط اصلی خود در قبال برنامه اتمی ایران درخواست کرده است.