نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه: هیچ تغییری در مواضع رهبری مشاهده نمی‌شود

واکنش‌ها به سفر حسن روحانی به نیویورک و گفتگوی تلفنی وی با باراک اوباما و همچنین سیاست خارجی دولت یازدهم همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین واکنش‌ها نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه با اشاره به «نرمش قهرمانانه» رهبر جمهوری اسلامی گفت هیچ تغییری در مواضع رهبری مشاهده نمی‌شود بلکه هدف آقای خامنه‌ای تنها نرمش قهرمانانه در مساله هسته‌ای است. از سوی دیگر محمد رضا باهنر هم می‌گوید اصول سیاست خارجی ایران پس از تایید رهبر جمهوری اسلامی لازم الاجرا است و هیچ نهادی نمی‌تواند در آن تغییر به وجود آورد. باهنر همچنین یخ‌های میان ایران و آمریکا را آب‌نشدنی توصیف کرد. 

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به «نرمش قهرمانانه» که پیشتر از سوی خامنه‌ای بیان بیان شده بود گفت منظور از نرمش قهرمانانه، نرمش در مواضع هسته‌ای است.
به گزارش خبرگزاری فارس آقای سعیدی گفت: من معتقدم که با مطرح شدن مساله نرمش قهرمانانه هیچ تغییری در مواضع رهبری مشاهده نمی‌شود بلکه هدف رهبر معظم انقلاب تنها نرمش قهرمانانه در مساله هسته‌ای است.
وی همچنین با اشاره به سوال خبرنگاران غربی از دولت‌مردان ایران راجع به هولوکاست گفت: این مساله نشان می‌دهد که علاوه بر مساله هسته‌ای حتی مساله هولوکاست و شاید مسائل دیگر نیز برای غرب قابل توجه بوده و در این مورد نیز با ایران در تضاد قرار دارند.
در جریان سفر روحانی به نیویورک، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با برخی رسانه‌ها گفت که ایران هیچگاه هولوکاست را نفی نکرده است. وی همچنین افزود که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص هولوکاست به اشتباه ترجمه شده و روی سایت رهبری قرار گرفته است.
علی سعیدی در ادامه‌ی سخنان خود گفت که نفوذ ایران در خاورمیانه و جهان سبب شده تا ایالات متحده اظهار تمایل برای مذاکره داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار کرد: جمهوری اسلامی نباید کوچک‌ترین ضعفی از خود نشان داده چرا که تقابل ما با آمریکا تنها به مساله انرژی هسته‌ای مربوط نمی‌شود.

در همین راستا محمد رضا باهنر، نایب رییس جبهه پیروان هم می‌گوید محورهای اصلی سیاست خارجی ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌شود و پس از تایید آیت‌الله خامنه‌ای لازم الاجرا است و هیچ نهادی قدرت و اجازه تغییر آن را ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر نایب رییس «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در اجلاس سراسری این گروه همچنین گفت تغییرات سیاست خارجی در دولت یازدهم را تغییر لحن و رویکرد خواند و گفت: «اما سیاست‌های راهبردی و اصولی‌مان در کشور هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد.»
محمدرضا باهنر در مورد بهبود روابط ایران و آمریکا، که پس از سفر حسن روحانی و همراهانش به نیویورک خوش‌بینی‌هایی نسبت به آن به وجود آمده هم گفت: «اگر به فکر این باشیم که دوران آب‌شدن یخ‌ها بین ما و آمریکا تمام شده است، اشتباه کرده‌ایم.»
باهنر اختلاف‌های میان ایران و آمریکا را یک داستان ۵۰ ساله عنوان کرد که به گفته‌ی او حل نخواهد شد.
نایب رییس مجلس در ادامه افزود که با آمریکا می‌توانیم دشمن باشیم و در عین حال حداقل زیان را از دشمن ببینیم.

باتوجه به سخنان مقامات نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای در روزهای اخیر به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی دست دولت را برای پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق با آمریکا چندان باز نگذاشته است. از سوی دیگر حسن روحانی هفته گذشته در مورد اقدام‌های دولت برای کاهش تنش با آمریکا گفت، از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته نظر مردم را بگیرند تا مشخص شود چند درصد با حرکت دولت موافق و چه میزان مخالف‌اند. روحانی همچنین گفت که دولت او قدم کوچکی را برداشته و گام‌های بلندتری را نیز برخواهد داشت. در جریان حضور هیات ایرانی در نیویورک برای نخستین بار در ۳۴ سال گذشته رییس جمهور دو کشور تلفنی گفتگو کردند و وزیران خارجه با هم دیدار داشتند. گفتگوی روحانی با بارک اوباما و دیدار محمدجواد ظریف با جان کری با انتقاد شدید نظامیان و اصول‌گرایان تندرو روبرو شد و رهبر جمهوری اسلامی نیز آنها را اقدام‌هایی «نابجا» دانست.