فرمانده نیروی انتظامی: اعتراف‌گیری غیرقانونی خلاف است

در حالی که گزارش‌های متعددی از سوی زندانیان سیاسی و غیرسیاسی درباره‌ی استفاده مکرر از روش‌های خشونت‌آمیز در زندان‌های جمهوری اسلامی برای وادار کردن متهمان به اعتراف گزارش شده، اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید اعتراف‌گیری در زندان با روش‌های غیرقانونی، خلاف قانون» است. این اظهارات در حالی است که سال گذشته، گمرک آلمان یک محموله سرم اعتراف‌گیری را که به قصد ایران بارگیری شده بود توقیف کرد.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ضمن تمجید از ماموران پلیس به آنها توصیه کرد که همواره قانون را در اعمال و رفتارشان مدنظر داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی‌مقدم با بیان اینکه پلیس در اجرای عدالت اسیر نفس نمی‌شود گفت اصل اساسی برای نیروی انتظامی قانون و رعایت شرع است.
وی همچنین قانون و شرع را معیار رابطه کاری پلیس با مردم اعلام کرد.
فرمانده نیروی انتظامی همچنین اظهار کرده که هنگام دستگیری متهمان باید با آنها طوری رفتار کنند که آبروی خانواده‌ی آنها حفظ شود.
وی در این خصوص گفت: «اگر خبر وقوع انفجار در جایی را به من بدهند اینقدر ناراحت نمی‌شوم که وقتی خبر انجام ظلم از سوی ماموری به گوشم می‌رسد، چرا که انفجار از سوی دشمن بوده اما ما از ماموران چنین توقعی را نداریم.»
این اظهار نظر در شرایطی است که هنگام دستگیری شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی با آنها و خانواده‌شان رفتارهای توهین‌آمیز شده است.
احمدی‌مقدم در ادامه به زندانیان اشاره کرده و گفته اعتراف گرفتن از آنها با روش‌های به گفته‌ی او غیرقانونی خلاف است.
وی همچنین مجددا گفت که آیت‌الله خامنه‌ای بارها در مورد رفتار پلیس به وی تذکر داده است.
دو روز پیش نیز آقای احمدی‌مقدم گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی خواستار بهبود وضعیت پلیس است.
آقای احمدی‌مقدم در پایان هم گفته که ماموران پلیس باید مامورانی آگاه به حقوق شرعی، قانون و وظایف خود باشند.

سخنان فرمانده نیروی انتظامی در شرایطی عنوان می‌شود که شماری از زندانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بارها با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای به صراحت به برخوردهای غیرقانونی و توهین‌آمیز ماموران و بازجویان برای تحت فشار گذاشتن متهم به اعتراف بر اساس خواسته‌های مقام‌های زندان و بازجویان اشاره کرده‌اند. بسیاری از زندانیان سیاسی به خاطر اعتراف‌هایی که به همین شیوه در زندان‌های ایران اخذ شده حکم حبس گرفته‌اند و برخی از آنها هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند. همچنین سال گذشته نیز گمرک آلمان در بن از صادرات ۵/ ۲ کیلو داروی اعتراف‌گیری «تیوپنتال» به ایران جلوگیری کرد. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شد، در بازجویی و اعتراف‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا در ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ نیز جمعی از خانواده‌های بازداشت شدگان حوادث ۸۸ در بیانیه‌ای به استفاده از دارو برای درهم‌شکستن و اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان اشاره کرده‌اند.