پیروزی الهام علی‌اف در انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان

مردم جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه، نهم اکتبر به پای صندوق‌های رای رفتند تا رییس‌جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند. براساس گزارش‌ها، در میان آرای شمرده شده تاکنون، الهام علی‌یف ۵۵۶ هزار و ۸۲۴ رای را کسب کرده و بدین ترتیب پیروز انتخابات خواهد بود. نظرسنجی‌های پس از رای گیری نیز در جمهوری آذربایجان نشان می‌داد که الهام علی‌اف برای یک دوره دیگر به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است. با آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، مخالفان حکومت از تقلب‌های انتخاباتی سخن گفتند و اعلام کردند در حوزه‌های مختلف رأی‌گیری که ناظرانی بر سر آن‌ها نبودند افراد بسیاری چندین بار رأی داده‌اند.

کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان، که اقدام به انتشار مرحله به مرحله آرای شمرده شده نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری کرده است، می‌گوید که تاکنون الهام علی‌یف رهبر حزب حاکم آذربایجان نوین و رییس جمهوری کنونی جمهوری آذربایجان با کسب ۸۴.۹۴ درصد کل آرای شمارش شده پیشتاز انتخابات است.
به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، در میان آرای شمرده شده تاکنون، الهام علی‌یف ۵۵۶ هزار و ۸۲۴ رای را کسب کرده است.
عصر روز چهارشنبه، ساعتی بعد از اتمام انتخابات، چهار موسسه نظرسنجی از جمله یک موسسه آمریکایی آرای داده شده به علی یف را بالای۸۰ درصد پیش بینی کرده بودند.
در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان که چهار شنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد، حدود ۵ میلیون و۱۴ ۵ هزار شهروند واجد شرایط رای دادن بودند که ۷۲ درصد آنها، یعنی بیش از سه میلیون و ۷۲۰ هزار شهروند در رای‌گیری مشارکت کردند.
در این انتخابات نامزد اپوزیسیون، جمیل حسنلی، نماینده ائتلاف شورای ملی نیروهای دموکراتیک، بود که بر اساس آرای شمرده شده ۴.۲ درصد از آرا را به دست آورده و بقیه آرا میان هشت نامزد باقی مانده تقسیم شده است.
شمارش اولیه آرا همچنان ادامه دارد و نتایج نهایی تا ۱۵ اکتبر، رسما اعلام خواهد شد.
نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا و سازمان همکاری و امنیت اروپا که از ناظران انتخابات بودند، قرار است ارزیابی خود از روند انتخابات را فردا اعلام کنند. اما هیات ناظران کشورهای مستقل همسود متشکل از برخی کشورهای استقلال یافته از اتحادیه جماهیر شوروی از روند انتخابات اظهار رضایت کرده‌اند. بیش از ۱۲۰۰ ناظر بین‌المللی بر روند انتخابات نظارت کردند.
با این حال، علی کریلمی رییس حزب جبهه خلق که به همراه حزب مساوات، دیگر حزب اصلی اپوزیسیون دولت از نامزدی حسنلی حمایت کرده بود، در صفحه فیس بوک خود دولت را به «تقلب گسترده» متهم کرده است.
وی گفته است که «حزب حاکم در آرای مردم دست برده است».
در همین حال جمیل حسنلی مدعی شده که در صورت شفافیت در شمارش آرا، وی برنده انتخابات است.
حسنلی در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت که تاکنون ۶ مورد تخلف انتخاباتی به وی گزارش شده و این تخلفات جدی نتیجه انتخابات را زیر سوال می‌برد.
جمیل حسنلی یک روز قبل از انتخابات نیز برای روز ۱۲ اکتبر(سه روز بعد از انتخابات) از شهرداری باکو تقاضای صدور مجوز میتینگ کرده بود، اگرچه درباره علت این اقدام توضیحی داده نشده است.
الهام علی‌اف در اوت ۲۰۰۳ و دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری از سوی حیدر علی‌اف، پدرش به سمت نخست وزیری این کشور منصوب شد. در اکتبر همان سال حیدر علی‌اف به دلیل بیماری از سمت خود کناره گیری کرد و در انتخابات الهام علی‌اف توانست با بیش از هفتاد درصد آرا به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب شود. پدر او از سال ۱۹۹۳ حکومت را در دست داشت. آقای علی‌اف در سال ۲۰۰۹ برای باقی ماندن در قدرت دست به تغییر قانون اساسی زد و محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری را لغو کرد. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند دولت آذربایجان پیش از برگزاری انتخابات، دست به سرکوب شدید مخالفان و منتقدان زد. دیدبان حقوق بشر در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود در باره جمهوری آذربایجان گفت که سال پیش دولت این کشور به سرکوب جامعه مدنی شدت بخشید و چندین قانون برای برخورد با منتقدان تصویب کرد.