روحانی: تذکر پلیس آخرین مرحله در مساله حجاب است

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز گذشته در مراسمی در دانشگاه علوم انتظامی در مورد نقش پلیس در نظارت بر پوشش زنان در ایران گفت: «در مساله حجاب، اگر تذکری لازم است باید از مدرسه، دبیرستان، دانشگاه، مساجد، علما و حوزه‌ها آغاز شود و آخرین مرحله، به تذکر پلیس انجامد.» روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود در مقوله‌ی فرهنگ «بگیر و ببند جایی ندارد» و در این حوزه نمی‌توان با استفاده از پلیس کاری کرد. وی همچنین در روزهای پایانی شهریور و با افزایش برخوردهای پلیسی با شهروندان در یکی از نشست‌های هیات دولت از نیروی انتظامی خواست در این زمینه اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند.

رییس جمهوری ایران روز گذشته در سی و دومین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان علوم انتظامی گفت: «حضور پلیس تا آنجا که بتواند باید در جامعه کمتر محسوس باشد و بیشتر تاثیر بگذارد و شاید این برای جامعه فرهنگ دوست ما، زیباتر باشد و کمیت‌ها کاسته و کیفیت‌ها بیشتر شود.»
اشاره‌ی آقای حسن روحانی به نیروهای موسوم به «گشت ارشاد» است که پس از استقرار دولت جدید فعالیت خود را برای مقابله با آنچه بدحجابی خوانده می‌شود مجددا آغاز کرد.
رییس دولت یازدهم در مراسم یاد شده تاکید کرد: «پلیس در عین حال که مظهر امنیت است، مظهر اخلاق و ادب در جامعه ایران نیز محسوب می‌شود؛ گرچه نه دولت و نه نیروی انتظامی معلم مردم نیستند و مردم دانش‌آموز نخواهند بود و صاحبان اصلی این سرزمین هستند.»
روحانی به اشاره به این که برای استقرار کامل اخلاق و عفت، باید بیکاری و فقر برچیده شود افزود که برای فراهم کردن محیطی آرام برای رونق کسب و کار پلیس باید در کارهای خود اولویت‌بندی کند.
وی خطاب به نیروهای انتظامی گفت: «یادمان باشد مردم ولی نعمت ما هستند و ما قیم مردم نیستیم و همه ما باید خادمان این ملت بزرگ باشیم و زمینه‌ای فراهم کنیم که مردم، معیشت بهتر داشته باشند و شاهد رونق کسب و کار در جامعه باشیم.»
رییس جمهوری ایران افزود در مساله پوشش اگر تذکری لازم باشد باید ابتدا از سوی مراکز آموزشی و دیگر نهادها داده شود و تذکر پلیس باید آخرین مرحله باشد و پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی بر دوش گیرد.
حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود: «دختران و پسران ایرانی خودشان حجاب‌شان را رعایت می‌کنند و نیازی به کار پلیسی نیست.»
در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما نیروی انتظامی گشت‌های ویژه‌ی خود را در میدان‌ها و گذرگاه‌های اصلی شهرهای بزرگ، مراکز خرید و مراکز تفریحی تقویت می‌کند تا با کسانی که پوشش آنها غیراسلامی خوانده می‌شود برخورد کند. در فصل سرما نیز با پوشیدن چکمه یا پوشاندن موی سر با کلاه توسط زنان برخورد می‌شود. در سال جاری به خاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فعالیت پلیس در این زمینه تا ابتدای شهریور ماه تقریبا متوقف شده بود اما مجددا آغاز شده است. سیاست حجاب اجباری در ایران همواره با انتقاداتی از سوی مدافعان حقوق بشر و آزادی فردی مواجه بوده که به خصوص استفاده از خشونت و کاربرد تنبیه‌های تحقیرآمیز در این زمینه را محکوم دانسته‌اند.