براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول: در سال ۲۰۱۳، ایران رکورددار تورم می‌شود

بر اساس تازه‌ترین برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، با ادامه وخامت اوضاع اقتصادی ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۳ میلادی در میان ۱۸۸ کشور جهان رکورددار تورم جهان می‌شود. ایران در حالی با تورم بیش از ۴۲ درصدی رکورددار جهان خواهد شد که تنها سه کشور دیگر با تورم بیش از ۲۰ درصد سروکار دارند. در جدول صندوق بین‌المللی پول، ونزوئلا با ۳۸، سودان با ۳۵ و مالاوی با اندکی بیش از ۲۵ درصد تورم جایگاه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس تازه‌ترین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول میزان تورم در ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ /۴۲ می‌رسد و از این نظر در میان ۱۸۸ کشور جهان مقام نخست را به خود اختصاص می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها پیش‌بینی می‌شود کشور بلاروس که سال ۲۰۱۲ با تورم ۵۹ درصدی رکورددار بود میزان تورم را به ۵/ ۱۷ درصد کاهش دهد.
در جدول صندوق بین‌المللی پول، ونزوئلا با ۳۸، سودان با ۳۵ و مالاوی با اندکی بیش از ۲۵ درصد تورم جایگاه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.
برابر آمار مشابهی که فروردین ماه سال جاری منتشر شد ایران با در نظر گرفتن میزان تورم در اسفندماه ۹۱ (۶/ ۳۰ درصد) در سال ۲۰۱۲ در جایگاه چهارم قرار داشت.
همچنین از ۱۸۸ کشوری که در این فهرست قرار دارند تورم در ۱۶۵ کشور کمتر از ۱۰ درصد و در بیش از نیمی از آنها کمتر از ۵ درصد گزارش شده است.
در سال ۸۸، نخستین سال از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، گزارش مشترکی از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای ایران جایگاه هشتم را با تورم ۱۸ درصدی ثبت کرده بود.
در قیاس با دیگر کشورهای منطقه، ایران در سال‌های اخیر همواره دارای بیشترین تورم و کمترین رشد اقتصادی بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که بهمن ماه سال ۹۱ منتشر شد ایران را رکورددار میزان تورم در منطقه معرفی کرده بود. مطابق این گزارش در ماه پایانی سال ۲۰۱۲ میزان تورم در ایران ۸ /۲۱ درصد و بالاترین در منطقه بود. در این زمان بحرین با اندکی کمتر از یک درصد کمترین تورم را داشته و پس از این کشور امارات، گرجستان و اسرائیل قرار داشتند که میزان تورم در آنها کمتر از دو درصد بوده است.