مصاحبه‌ی لاریجانی درباره‌ی «اورانیوم مازاد» و تکذیب مجلس

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران که در ژنو به‌سر می‌برد در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس از آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با غرب بر سر اورانیوم غنی‌شده مازادی که در اختیار دارد خبر داد. اما ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای لاریجانی، روابط عمومی مجلس ایران، سخنان علی لاریجانی درباره تولید بیش از نیاز اورانیوم غنی‌شده را تکذیب کرد. جمهوری اسلامی تاکنون در باره‌ی اورانیوم مازاد خود صحبتی نکرده بود. ژنو دو هفته‌ی دیگر میزبان دور بعدی گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ خواهد بود و انتظار می‌رود این مذاکرات در خصوص توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران باشد.

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس از آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با غرب بر سر اورانیوم غنی‌شده مازادی که در اختیار دارد خبر داد.
بر اساس این گزارش آقای لاریجانی با اشاره به مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ اظهار داشت: «همان‌ طور که می‌دانید، ما مقداری اورانیوم غنی‌شده مازاد در اختیار داریم که به آن احتیاج نداریم. ما در این باره می‌توانیم بحث کنیم.»
رییس مجلس ایران همچنین گفت که در خلال مذاکرات می‌توان درباره توقف غنی‎سازی ۲۰ درصدی اورانیوم نیز بحث کرد.
لاریجانی همچنین گفت ایران خود اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کند زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تأمین نمی‌کند.
ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای لاریجانی، روابط عمومی مجلس ایران بخشی از گفتگوی آسوشیتدپرس با علی لاریجانی در مورد تصمیم ایران برای گفتگو درباره اورانیوم غنی‌شده مازاد در مذاکرات هفته آینده ژنو را تکذیب کرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت در اطلاعیه روابط عمومی مجلس ایران آمده است: «بخش‌هایی از مصاحبه دکتر علی لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشتیدپرس که در آن تأکید شده بود ایران بیش از نیاز خود اورانیوم غنی‌شده دارد و قصد دارد از آن در گفتگوهای هفته آینده در ژنو به‌عنوان برگ برنده استفاده کند، خلاف واقع است و از اساس صحت ندارد.»
پیش از این حسن روحانی هم در مصاحبه با کریستین امانپور که از وی پرسیده بود که آیا ایران حاضر است، اورانیوم ۲۰ درصد فعلی غنی‌سازی شده را بدهد و از خارج آن را تهیه کند، گفته بود: «اینها بحث‌هایی است که روی میز مذاکرات قرار می‌گیرد تا طرفین با هم بحث کنند.»
رییس جمهور ایران با این حال گفته بود که حق غنی‌سازی برای ایران قابل مذاکره نیست. دیگر مقامات ایران هم در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که حق‌ غنی‌سازی اورانیوم قابل مذاکره نخواهد بود.
غنی‌سازی ۲۰ درصدی که غربی‌ها بیشتر روی آن حساسیت دارند، یکی از موضوعات گفتگوهای هسته‌ای است. ایران می‌گوید برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی امیرآباد و مصارف پزشکی غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهد. مقام‌های ایرانی گفته‌اند پس از آنکه کشورهای غربی از فروش سوخت رآکتور امیرآباد به ایران خودداری کردند، تهران تصمیم گرفت اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کند. با این حال غربی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که ایران با غنی‌سازی ۲۰ درصدی به ظرفیت ساخت بمب اتم نزدیک‌تر می‌شود. با این حال سخنان اخیر مقامات ایران در نیویورک امیدها نسبت به حل مساله و دستیابی به توافق میان طرفین را افزایش داده است، چنان‌چه حسن روحانی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که تهران می‌خواهد این مناقشه در مدت زمانی بین سه تا شش ماه حل شود. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی را با هدف بازداشتن ایران از برنامه اتمی آن تصویب کرده‌اند.