اوباما جمهوری‌خواهان را به «باج‌خواهی» متهم کرد

تعطیلی دولت آمریکا وارد دومین هفته خود شده و هنوز گشایشی بر سر تصویب بودجه دیده نمی‌شود. اگر این وضع یک هفته دیگر ادامه یابد پیامدهایی فاجعه‌بار در انتظار آمریکا خواهد بود. در جدیدترین موضع‌گیری در این خصوص، بارک اوباما، رییس جمهور آمریکا نمایندگان جمهوری خواه کنگره را به باج‌خواهی و معطل کردن کارهای دولت برای پیشبرد اهداف‌شان متهم کرد.

بارک اوباما، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را به باج‌خواهی و معطل کردن کارهای دولت برای پیشبرد اهداف‌شان متهم کرد.
اوباما در کنفرانسی خبری گفت که آماده مذاکره با جمهوری خواهان است اما نه زیر تهدید هرج و مرج اقتصادی.
رییس جمهوری ایالات متحده افزود که به جان بینر، رییس مجلس نمایندگان گفته است که اول باید سریعا لایحه افزایش سطح استقراض دولت را به رای بگذارد تا دولت بتواند سررسید قروض خود را بپردازد و بعد از آن او حاضر است درباره اولویت‌های جمهوری‌خواهان مذاکره کند.
پیش از این اوباما هشدار داده و گفته بود، تا زمانی که جمهوری‌خواهان بودجه را تصویب نکرده و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند با آنها گفتگو نخواهد کرد.
آقای اوباما گفته بود که جمهوری‌خواهان با این کار به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند.
هنوز روشن نیست که آیا احزاب آمریکا خواهند توانست، به‌موقع بر سر سقف بدهی‌های آمریکا به توافق برسند یا خیر.
توافق با جمهوری‌خواهان باید تا پنج‌شنبه (۱۷ اکتبر) به دست بیاید؛ چرا که دولت آمریکا احتمالا تا آن زمان به سقف قانونی بدهی‌های خود که بالغ بر ۷/ ۱۶ هزار میلیارد دلار می‌شود خواهد رسید. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد دولت آمریکا مجاز به دریافت بدهی‌های جدید نخواهد بود و نخواهد توانست تعهدات خود در بازارهای مالی جهان را به‌جا بیاورد.
در اظهارنظری دیگر جین اسپرلینگ، مشاور ارشد اقتصادی اوباما نسبت به پیامدهای «وحشتناک» اقدام جمهوری‌خواهان هشدار داد و در عین حال گفت که دموکرات‌ها نباید تنها به این خاطر به درخواست‌های جمهوری‌خواهان تن بدهند؛ چرا که در این صورت این مورد تجربه‌ای خطرناک را ایجاد خواهد کرد.
اسپرلینگ گفت: «اگر ما این روند را به عنوان روندی عادی بپذیریم، در آن صورت دمکراسی و اقتصاد ما و همچنین اعتماد به اعتبار آمریکا ضررهای بزرگی را متحمل خواهد شد.»
طی هفته گذشته، با آغاز بحران بودجه در آمریکا، تاثیرات آن بر بازارهای مالی هم در آن کشور و هم درکشورهای دیگر دیده می‌شود.
این بحران از جمله گفتگوهای مهم میان اتحادیه اروپا و آمریکا را برای دست‌یابی به توافق تجاری‌ای که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجارت آزاد جهان نام برده می‌شود، فعلا متوقف کرده است.
تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا که روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه ای‌بی‌سی نیوز، مشترکا انجام داده‌اند، نشان از نارضایتی ۷۰ درصدی شهروندان از عملکرد جمهوری‌خواهان در کنگره دارد. در حالیکه ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، از عملکرد دمکرات‌ها ناراضی‌اند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری، بهترین نتیجه را گرفته است و نزدیک به نیمی از شهروندان عملکرد او در جریان بحران اخیر را دلیل بحران نمی‌دانند.

تعطیلی اداره‌ها و بخش‌های خدمات عمومی دولت فدرال در آمریکا در اولین روز اکتبر آغاز شد. اختلاف حزب جمهوری‌خواه با دمکرات‌ها و دولت آن کشور بر سر طرح بیمه همگانی سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سرباز زنند. هرچند طرح جدید بیمه در نهایت از روز اول اکتبر اجرایی شد. این موضوع ۸۰۰ هزار کارمند فدرال آمریکا را به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده، محوطه‌های توریستی یا پارک‌های عمومی را بسته، دادگاه‌ها را با خطر نیمه تعطیل شدن روبه‌رو کرده، وام‌های دانشجویی را تا اطلاع ثانوی متوقف و حتی بخش‌هایی از بیمارستان‌ها را نیز به تعطیلی کشانده است.