روحانی: در سیاست خارجی به اندازه ۵۰۰ روز قدم برداشته‌ایم

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در سخنانی در جمع «نخبگان» به برخی از اقدامات ۵۰ روز اول دوره‌ی ریاست جمهوری خود اشاره کرد و از اقدامات همکارانش در دولت ایران تمجید کرده است. آقای روحانی در این سخنرانی گفت که دولت او در مدت ۵۰ روزی که از تشکیل آن گذشته است، تنها در عرصه سیاست خارجی به اندازه ۵۰۰ روز کار کرده است.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در سخنرانی در جمع شماری از نخبگان ایرانی از فعالیت‌ها و اقدامات دولت و همکارانش تمجید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس آقای روحانی با اشاره به سیاست خارجی دولت «تدبیر و امید» گفت که دولت او در مدت ۵۰ روزی که از تشکیل آن گذشته است، تنها در عرصه سیاست خارجی به اندازه ۵۰۰ روز کار کرده است.
روحانی به نمونه خاصی از این اقدامات دیپلماتیک دولت خود اشاره نکرده و تنها گفت: «ما با تدبیر می‌توانیم در برابر تمام قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما بخواهند حرکت کنند، ایستادگی و مقاومت کنیم، نه با شعار.»
رییس جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر گفته بود که گفتگوی تلفنی او با باراک اوباما، قدمی کوچک بوده است و دولت او قصد دارد گام‌های بلندتری بردارد.
حسن روحانی در ادامه‌ی سخنان خود گفت که ایران باید خود را باور کند و توان رقابتی با دنیا را داشته باشد.
وی گفت: «ما باید توان رقابتی با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم و البته در کنار آن باید خود را باور کنیم، استقامت و مقاومت داشته باشیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم.»
روحانی هم‌چنین عمل‌کرد گروه اقتصادی دولت خود و به‌ویژه در حوزه کشاورزی را ستود و گفت دولت ایران موفق شده است که تمام بدهی خود به کشاورزان را تا اوایل مهر ماه پرداخت کند.
وی افزود که دولت جدید تنها در ۵۰ روز توانسته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین‌آلات در اختیار کارآفرینان کشاورزی بگذارد و هم‌چنین ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید کود در فصل پاییز اختصاص دهد.
رییس جمهوری ایران هم‌چنین تاکید کرده که دولت او در زمینه صنعت و تولید و همین‌طور دارو و درمان نیز در این ۵۰ روز قدم‌های مهمی را برداشته است.

اظهارات آقای روحانی در شرایطی انجام می‌شود که هم‌چنان بحث درباره حاشیه‌های سفر اخیر او به نیویورک در محافل سیاسی ایران ادامه دارد. سفر روحانی به نیویورک اگرچه به بهانه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، اما در عمل به اتفاقات بی‌سابقه‌ای در تاریخ ۳۴ ساله حیات جمهوری اسلامی انجامید که از جمله آنها مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و ایالات متحده بود، مکالمه‌ای که محور آن را مناقشه هسته‌ای ایران تشکیل می‌داد. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ نیز برگزار شد که در جریان آن وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پس از ۳۳ سال دیدار کردند که این هم تحول دیگری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شد. اما مجموع این اقدامات با انتقادهایی در داخل کشور همراه بود و از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت گرچه از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».