توافق ایران و بریتانیا برای تعیین کاردار

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا، روز گذشته در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت که دولت درصدد برقراری روابط جدید با ایران است. هم‌زمان ایران هم از توافق دو کشور بر سر تعیین کاردار «غیر مقیم» خبر داد. تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای از بسیجی‌های طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای به‌طور سازماندهی شده به سفارت بریتانیا حمله کرده و ساعاتی این سفارتخانه را در اختیار گرفتند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که ایران و بریتانیا در حال انجام اقداماتی برای بهبود روابط و درنهایت بازگشایی سفارت‌های خود هستند.
به گزارش رویترز، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه به پارلمان این کشور گفت: «هر دو کشور یک کاردار غیرمقیم منصوب خواهند کرد که مامور بازسازی مناسبات، و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشایی نهایی سفارت‌های کشورهایمان هستند.»
هیگ با بیان اینکه چنین اقداماتی راه را برای بازگشایی سفارت بریتانیا تسهیل خواهد کرد، گفت: «ما از تماس‌های مستقیم بیشتر استقبال می‌کنیم.»
ویلیام هیگ، هم‌چنین یادآور شد که «لحن ایران پس از انتخاب روحانی تغییر کرده است.»
وی افزود: «با این حال ما نباید به دشواری‌های پیش‌رو، کم بها بدهیم.»
وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا هم‌چنین گفت که دولت متبوعش، از تمام امکانات خود برای سنجش صداقت ایران استفاده خواهد کرد.
به گفته ویلیام هیگ، ماه‌های آینده در مناسبات ایران و بریتانیا، «احتمالا بسیار مهم» خواهند بود.
بر این اساس اهم وظایف کاردارهای دو کشور، پرداختن به موضوعاتی چون تعداد و شرایط کارکنان دو سفارتخانه خواهد بود که پیش از این هم‌ مورد بحث میان مقامات دو کشور قرار گرفته است.

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره ارتقای مناسبات ایران و بریتانیا گفت: «پیرو مذاکرات دو وزیر امور خارجه در نیویورک مقرر شد گفتگوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفتگوها روز دوشنبه آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس طی تماس تلفنی با آقای دکتر ظریف پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت های دو کشور اقدام کنند.»
به گزارش خبرگزاری مهر خانم افخم: «با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح روابط دو کشور در حد کاردار، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق کردند که از امروز(سه‌شنبه) تهران و لندن در سطح کاردار غیرمقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.»

روابط ایران و بریتانیا از سال ۱۳۹۰، در پی حمله‌‌ی سازماندهی شده‌ی گروهی از افراد طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای به سفارت بریتانیا در تهران به پایین‌ترین سطح خود رسید. در پی این حمله، دولت بریتانیا کارکنان سفارت این کشور در تهران را فراخواند و فعالیت خود را در ایران به حال تعلیق درآورد. دولت دیوید کامرون٬ نخست‌وزیر بریتانیا٬ هم‌چنین دستور اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن را صادر کرد. پس از انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری ایران٬ نخست‌وزیر بریتانیا طی نامه‌ای رسمی اعلام کرد که خواهان بهبود روابط تیره‌ی میان تهران و لندن است. کامرون در نامه‌ی خود اظهار امیدواری کرده بود که ایران، مسیر متفاوتی در پیش گیرد و آماده‌ی بهبود قدم به قدم و دو جانبه‌ی روابط تهران و لندن شود. نخست‌وزیر بریتانیا هم‌چنین تاکید کرد بود که بهبود روابط دو‌جانبه، فرایندی تدریجی‌ و مستلزم رسیدگی به موضوعات مختلف است.