علی لاریجانی: پارلمان‌های کشورها دولت‌ها را ملزم به رعایت «ان‌پی‌تی» کنند

علی لاریجانی از مجالس کشورها خواست با تصویب قوانینی، دولت‌ها را ملزم به رعایت «ان‌پی‌تی» کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رییس مجلس ایران که برای شرکت در یک‌صد و بیست و نهمین اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو به سر می‌برد، با حضور در این اجلاس طی سخنانی در کمیته صلح و امنیت بین‌المللی از پارلمان‌های کشورها خواست تا چناچه تاکنون قانونی برای منع تولید سلاح‌های کشتار جمعی تصویب نکرده‌اند، آن را به تصویب برسانند و از این طریق، دولت‌های‌شان را ملزم به رعایت «ان.پی.تی» کنند.
لاریجانی گفت: در اکثر کشورها، پارلمان‌ها از قدرت برخوردارند و این پارلمان‌ها باید قانون منع تولید و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی را چناچه تصویب نکرده‌اند، به تصویب برسانند.
رییس مجلس ایران افزود: پارلمان‌ها همچنین باید اگر کشوری دارای سلاح هسته‌ای است، مطابق معاهده «ان.پی.تی» در جهت تحقق ماده ششم آن، دولت‌های‌شان را وادار کنند ظرف مدت معینی با کمک IAEA آن‌ها را معدوم کنند و جلوی تولید سلاح‌های خطرناک جدیدی که اخیرا مطرح است که برخی قدرت‌ها کشف کردند را بگیرند.
اظهارات لاریجانی در شرایطی بیان می‌شود که ایران بیش از یک دهه است درگیر پرونده‌ی هسته‌ای خود است و کشورهای غربی ظن قوی دارند که این کشور به‌دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. در همین راستا شورای امنیت نیز تاکنون چهار قطعنامه‌ی تحریمی علیه ایران صادر کرده است.