استقبال روسیه و آمریکا از آغاز انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه

وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه روز دوشنبه از آغاز انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه استقبال کردند. جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش، در اندونزی انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه را «شروعی خوب» توصیف کرد و گفت این اقدام به حکومت بشار اسد اعتبار می‌دهد. سرگئی لاوروف نیز گفت که روسیه هرگونه اقدام لازم را برای اطمینان از پای‌بندی سوریه به قطعنامه اخیر سازمان ملل انجام خواهد داد. در همین حال نخست وزیر ترکیه هچنین گفت باور نمی کند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا از حکومت بشار اسد بخاطر همکاری در نابودی سلاح های شیمیاییش به نحوی قدردانی کرده باشد، زیرا که در آنصورت، سخنان قبلی خود را نقض می کند. 

پس از اینکه سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کردند، بخش‌هایی از مواد شیمیایی سوریه و تجهیزات جنگی و صنعتی مرتبط با آن روز یکشنبه تحت نظارت بازرسان این دو سازمان، امحا شد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۱۵ مهرماه در حاشیه نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (APEC) در اندونزی، از آغاز نابودی سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه اظهار خشنودی کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر چه پیشرفت در این زمینه برای چند ماه آینده پیش‌بینی نشده است، اما این شروع خوبی است.
آقای کری تاکید کرد که با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درباره تلاش برای برگزاری مذاکرات صلح در نزدیکترین زمان ممکن توافق کرده است.
وی همچنین اعلام کرد که به احتمال زیاد کنفرانس «ژنو ۲» در هفته دوم نوامبر برگزار خواهد شد.
سرگئی لاوروف نیز ضمن استقبال از آغاز نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت: روسیه تمام اقدامات لازم را برای تضمین پایبندی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به قطعنامه شورای امنیت درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، انجام می‌دهد.
در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بشار اسد را تروریست خواند و گفت که دیگر حاکمیت او را به عنوان حاکمیتی سیاسی برسمیت نمی شناسد.
رجب طیب اردوغان افزود شخصی که ۱۱۰ هزار تن از مردمش را کشته، تروریست است و تفاوتی نمی کند که او با سلاح شیمیایی یا غیرشیمیایی اینکار را کرده باشد.
نخست وزیر ترکیه هچنین گفت باور نمی کند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا از حکومت بشار اسد بخاطر همکاری در نابودی سلاح های شیمیاییش به نحوی قدردانی کرده باشد، زیرا که در آنصورت، سخنان قبلی خود را نقض می کند.
در رویدادی دیگر گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که دولت آلمان پیشنهاد بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه برای میانجی شدن برلین جهت پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه را رد کرده. وی از اسد خواست تا مسئولیت آنچه که در سوریه رخ می‌دهد را بپذیرد.
وزیر امور خارجه آلمان که برای دیدار از نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان به ایالت قندوز این کشور رفته است، در واکنش به مصاحبه بشار اسد با مجله آلمانی «اشپیگل» ضمن انتقاد از او گفت: اوضاع جدی‌تر از این‌گونه مانورهای انحرافی است.
وستروله افزود: انکار و حاشا کردن، مطمئنا ابزار مناسبی برای آماده‌سازی زمینه برای دست یافتن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در سوریه نیست.
بشار اسد در گفتگویی با مجله اشپیگل خواستار میانجی‌گری آلمان در بحران سوریه شده بود.
حمله شیمیایی به حومه دمشق در ۲۱ اوت در سال جاری که صدها کشته برجای گذاشت، واکنش های گسترده بین المللی درپی داشت. به دنبال این حمله، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تهدید کرد که برای جلوگیری از استفاده دوباره از سلاح شیمیایی در سوریه دست به اقدام نظامی خواهد زد. در نهایت وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه بر سر از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند. شورای امنیت سازمان ملل نیز به‌دنبال توافق آمریکا و روسیه، قطعنامه‌ای را علیه سوریه به تصویب رساند.