وزیر دادگستری: پرونده موسوی و کروبی در دست بررسی است

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، خبر داد که پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در شورای عالی امنیت ملی در دست بررسی است. پیش از این، محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای با ارجاع موضوع آزادی پدرش به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به شورای عالی امنیت ملی موافقت کرده است. با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران و همچنین انتصاب علی شمخانی به دبیری شورای عالی امنیت ملی، امیدهایی در زمینه تغییر وضعیت این افراد و دیگر زندانیان سیاسی به وجود آمده است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران می‌گوید که پرونده موسوی و کروبی دو رهبر معترض به انتخابات جنجالی ۸۸ که در حصر خانگی بسر می‌برند، در دست بررسی است
آقای پورمحمدی در گفتگو با شماره روز دوشنبه ۱۵ مهر روزنامه «ایران» گفت: «داستان عفو در کشورمان یک موضوع جدی و نهادینه شده است. ما قرار نیست انسان‌ها را در زندان‌ها بپوسانیم.»
وی افزود: «ما معتقد هستیم که زندانی نباید زیاد در زندان بماند. زندان برای تادیب، مجازات و اصلاح افراد است و پس از آن بازگشت به جامعه است. این سیاست ادامه دارد و نسبت به زندانیان امنیتی نیز این روند ادامه خواهد داشت.»
آقای پورمحمدی که پیش از این هم گفته شده بود انتخاب وی با هدف رایزنی با قوه قضاییه به‌منظور آزادی زندانیان سیاسی بوده است گفت: «بنده به عنوان وزیر دادگستری جزو اصلی‌ترین رسالت‌هایم تعقیب این‌گونه مسائل است و به طور جدی هم در دولت و هم در قوه قضاییه این مسائل را پیگیری می‌کنم. همچنین پرونده آقایان موسوی و کروبی در شورای عالی امنیت ملی از سوی دوستان بزرگوارمان تحت بررسی است.»
وزیر دادگستری ایران توضیح بیشتری در مورد چگونگی بررسی پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مسئولان بررسی این پرونده‌ها و زمان اعلام نتیجه بررسی‌ها نداد.
محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی، پیشتر گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافقت کرده است موضوع حصر خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی به شورای‌عالی امنیت ملی ارجاع شود.
در همین راستا غلامحسین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، اوایل ماه جاری خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی ۸۰ نفر از محکومان جرایم امنیتی را عفو کرده است که برخی از آنها از متهمان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هستند.
در آخرین تحولات، کریستین امانپور، مصاحبه‌گر شبکه سی‌ان‌ان، روز سوم مهرماه در مصاحبه‌ای با حسن روحانی از او درباره برنامه دولتش برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر زندانیان عقیدتی-سیاسی پرسید.
حسن روحانی در پاسخ گفت: «امیدوارم روزی بیاید که زندان‌های ما خالی شود، من همه تلاشم را در این زمینه انجام می‌دهم که افرادی را که در زندان هستند راه گشایشی برای آنها فراهم شود.»
چندی پیش، حسن روحانی، علی شمخانی میانه‌رو را بجای سعید جلیلی به سمت دبیری شورای امنیت ملی منصوب کرد و با این انتصاب، امیدهایی در زمینه تغییر وضعیت رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان سیاسی به وجود آمد.
مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد معتقد به وجود تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هستند و از بهمن ۱۳۸۹ به دنبال فراخوان آنها برای برگزاری راهپیمایی در حمایت از جنبش‌های موسوم به «بهار عربی»، در خانه‌های خود حبس شده‌اند. پیش از این بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس با سر دادن شعار «مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی»، در بیانیه‌ای خواستار «اشد مجازات» برای آنها شده‌ بودن؛ اما با این حال برخی افراد وابسته به جریان اصولگرا از جمله حبیب‌الله عسگراولادی، ضمن حمایت از رهبران معترضین، از موسوی و کروبی خواسته بودند تا با «توبه» شرایط آزادی خود را فراهم کنند.