واعظی؛ وزیر ارتباطات و فن‌آوری: فیس‌بوک و توییتر رفع فیلتر نخواهد شد

صبح روز گذشته ابتدا محمود واعظی، وزیر ارتباطات گفت شبکه‌های اجتماعی مجازی فیسبوک و توییتر در ایران رفع فیلتر نمی‌شوند و تحت همان شرایطی که بوده‌اند خواهند ماند. اما ساعاتی پس از اظهار نظر وزیر ارتباطات درباره‌ی فیس بوک و توییتر، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری ایران اطلاعیه ای صادر کرد و در آن نوشت که موضوع رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی اینترنتی در کارگروهی خارج از این وزارتخانه در حال بررسی است. پیش از این برخی مقامات از امکان رفع فیلتر مشروط صحبت کرده بودند.

پس از مدت‌ها اخبار ضدونقیض درباره‌ی امکان رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، واعظی تاکید کرد که قرار نیست وضعیت فیلترینگ این سایت‌ها تغییری کند.
وزیر ارتباطات درباره حضور مقام‌های دولت حسن روحانی در فیس بوک و توئیتر و وضعیت عضویت آنها، تنها گفته است که «از خودشان سوال کنید».
ساعاتی پس از اظهار نظر وزیر ارتباطات درباره‌ی فیس بوک و توییتر، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری ایران اطلاعیه ای صادر کرد و در آن نوشت که موضوع رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی اینترنتی در کارگروهی خارج از این وزارتخانه در حال بررسی است.
این اطلاعیه افزوده است که محمود واعظی، وزیر ارتباطات حرفی از ادامه یا رفع فیلتر شبکه فیس بوک نزده است!
در همین راستا گفتنی است که آقای واعظی روز جمعه ۲۹ شهریور گفته بود که وزرا از این امکان برای بیان نظرات خود استفاده می‌کنند و «دوست دارند نظرات مردم را هم از این طریق بشنوند.»
وزیر ارتباطات و فن‌آوری ایران همچنین تاکید کرده بود که اگر شبکه‌ای «سالم» باشد، از نظر او عضویت در آن هیچ اشکالی ندارد.
در شهریور ماه نیز محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای اعلام کرده بود که رفع فیلتر مشروط فیس‌بوک بررسی خواهد شد.
این مسئول فیلترینگ در ایران گفت: «رفع فیلتر در درازمدت و با تفکیک محتوای مجرمانه از محتوای مفید این شبکه اجتماعی توسط نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند میسر است.»
آقامیری با تاکید بر این‌که بخشی از محتوای تولیدی در فیس‌بوک “مجرمانه” است گفت:«جدای فعالیت مجرمانه‌ی برخی کاربران که اعتقاد و پایبندی به قوانین نظام ندارند، فیس‌بوک مجالی را فراهم کرده است که می‌توان با استفاده از آن در جهت ترویج دین، بیداری اسلامی و اشاعه‌ی فرهنگ اسلامی قدم‌های مثبتی برداشت.»
آقامیری پایبند شدن فیس‌بوک به قوانین مصوب دولت جمهوری اسلامی برای فعالیت در ایران را امکان دیگری برای رفع فیلترینگ از این شبکه‌ی اجتماعی محبوب عنوان کرد.
اظهارات ضد و نقیض مقامات ایران در خصوص رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی در حال مطرح می‌شود که پس از روی کار آمدن حسن روحانی، گمانه زنی‌های زیادی درباره احتمال رفع فیلتر از برخی شبکه‌های اجتماعی بویژه فیس‌بوک و توئیتر بر سر زبان‌ها افتاده بود. این شبکه‌های اجتماعی، به‌رغم ممنوعیت‌های دولتی، میلیون‌ها عضو در ایران دارد. برخی از وزرای دولت همچون محمد جواد ظریف وزیر خارجه، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز عضو فیس‌بوک هستند. حسن روحانی هم دارای یک حساب کاربری در سایت توییتر است که بویژه در روزهای سفر حسن روحانی به نیویورک در هفته گذشته خبرساز شد. حساب کاربری آقای ظریف در فیس‌بوک که تا پیش از انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه به مدت سه سال راکد بود، ظرف دو ماه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار لایک خورده است.