عفو بین‌الملل: در جریان ناآرامی‌های سودان ۲۰۰ نفر کشته و ۸۰۰ نفر بازداشت شدند

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز اعتراضات سودان تاکنون بیش از ۸۰۰ فعال سیاسی در این کشور بازداشت و بیش از ۲۰۰ تن نیز کشته شده‌اند. اعتراضات در سودان از ۲۳ سپتامبر و در پی حذف یارانه سوخت توسط دولت و افزایش قیمت انرژی آغاز شده است. بنا بر اعلام منابع بیمارستانی اغلب کشته شدگان از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
سازمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی سودان از آغاز اعتراضات در این کشور تاکنون دست‌کم ۸۰۰ فعال سیاسی را بازداشت کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است: اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد در درگیری معترضان با پلیس بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده اند.
در ادامه بیانیه گفته شده است: در میان بازداشت شدگان، ۱۷ نفر اعضای حزب کمونیسم، ۱۵ نفر اعضای حزب الموتمر و نیز شماری فعالان جنبش های جوانان هستند.

در همین راستا خبرگزاری‌ها گزارش دادند که نیروهای امنیتی سودان «دالیا الروبی» فعال سیاسی این کشور را بازداشت کردند. «عبدالرحمان المهدی» همسر این فعال سیاسی اعلام کرد که هشت افسر امنیتی با یورش به منزل وی دالیا الروبی را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند. در جریان این بازداشت همچنین دوربین وی نیز مصادره شد. این فعال سیاسی به اتهام مشارکت در تظاهرات ضد دولتی بازداشت شده است.

در همین حال روز گذشته عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان به رغم ادامه تظاهرات در این کشور از لغو یارانه مواد سوختی دفاع کرد.
البشیر گفت که سلسله اقدام‌هایی که دولت اتخاذ کرده، برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی است.
البشیر تصریح کرد که تدابیر اقتصادی که اخیرا دولت اتخاذ کرده است پس از بالا رفتن تورم و مشکلات اقتصادی در پی جدایی جنوب سودان و خروج نفت از بودجه، ضروری بود تا اقتصاد این کشور از هم فرو نپاشد.

گفته شده است تظاهرات مردم در اعتراض به گرانی در چندین شهر سودان همچنان ادامه دارد و این تظاهرات به دانشگاه‌های سودان نیز کشیده شده است.

تظاهرات معترضان به سیاست‌های ریاضتی دولت سودان از روز ۲۳ سپتامبر آغاز شد. در آن زمان دولت سودان تصمیم گرفت به دنبال کاهش شدید درآمدهای نفتی و برای مقابله با بحران اقتصادی کشور، سیاست‌های ریاضتی اعمال کند. سودان کشوری با اقتصاد نفتی بود و درآمدهای نفتی‌اش رو به رشد بود تا این‌که سودان جنوبی، از این کشور جدا شد و ۷۵ درصد از منابع نفتی سودان را گرفت. سیاستمداران و از جمله عمر بشیر، رییس‌جمهوری سودان، از سیاست‌های ریاضتی حمایت کرده‌اند و گفته‌اند در غیر این صورت، فروپاشی اقتصادی در انتظار این کشور است.