خانه‌ی آزادی اعلام کرد: ایران رتبه‌ی آخر اینترنت را دارد

خانه آزادی، یک نهاد مدنی مرتبط با آزادی بیان در آمریکا، در جدیدترین گزارش خود درباره آزادی اینترنت در نقاط مختلف جهان می‌گوید که از میان ۶۰ کشور مورد مطالعه، ایران بدترین رتبه را در یک سال گذشته داشته است. بر اساس این گزارش کشورهای ایران، چین و کوبا، بیشترین میزان محدودیت دسترسی به اینترنت را اعمال می‌کنند. خانه آزادی همچنین در گزارش خود نوشته است که این کشورها برای محدود کردن دسترسی به اینترنت، از روش هایی مانند نظارت گسترده، فیلترینگ و بازداشت وبلاگ نویسان و کاربران استفاده می کنند.
گزارش جدید فریدم هاوس یا «خانه آزادی» درباره آزادی اینترنت در نقاط مختلف جهان می‌گوید که از میان ۶۰ کشور مورد مطالعه، ایران بدترین رتبه را در یک سال گذشته داشته است.
این گزارش نشان می‌دهد که حتی کشورهایی مانند کوبا، چین، سوریه، ازبکستان، اتیوپی و بحرین که به عنوان کشورهای نقض‌کننده آزادی‌های اینترنتی شناخته می‌شوند، وضعیتی بهتر از ایران دارند.
این گزارش در نقطه مقابل ایران و دیگر کشورهای غیرآزاد از ۱۷ کشور نام می‌برد که مردم آنها از آزادی اینترنتی برخوردارند.
بر این اساس پس از ایسلند به ترتیب کشورهای استونی، آلمان، ایالات متحده، استرالیا، فرانسه، ژاپن، مجارستان، ایتالیا، بریتانیا، فیلیپین، گرجستان، آفریقای جنوبی، آرژانتین، کنیا، اوکراین و ارمنستان قرار گرفته‌اند.
این گزارش کشورهای مورد مطالعه را به سه دسته آزاد، نسبتا آزاد و غیر آزاد تقسیم کرده است که امتیازات آنان از صفر تا ۱۰۰ متغیر است.
هر کشوری که مردم آن از آزادی بیشتری در حوزه اینترنت برخوردارند، امتیاز آن به صفر نزدیک‌تر است و برعکس، کشوری که بیشترین محدودیت اینترنتی را دارد، به نقطه ۱۰۰ تمایل بسیاری پیدا می‌کند.
بر این اساس، ایسلند با ۶ امتیاز به عنوان آزادترین کشور و ایران با ۹۱ امتیاز به عنوان بدترین کشور از نظر آزادی اینترنت معرفی شده است.

با روی کار آمدن حسن روحانی، انتظار این بود که در راستای رفع فیلترینگ گسترده و آزادی اینترنت در ایران اقداماتی انجام شود که تاکنون البته هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
در همین راستا دو روز پیش حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به پرسش مدیر توییتر درباره‌ی فیلتر بودن این شبکه‌ی اجتماعی در ایران پاسخ داد.
جک دورسی، مدیر و از بنیانگذاران شبکه‌ی اجتماعی تویتر پیش از این در یکی از توییت‌های خود به رییس‌جمهور ایران عصربه‌خیر گفته و از او پرسیده بود «آیا مردم ایران می‌توانند توییت‌های شما را بخوانند؟»
حسن روحانی که حسابی کاربری در توییتر به نام خود دارد، در پاسخ آقای دورسی در توییتر خود نوشته که دسترسی آزاد به اطلاعات جهانی را حق مردم ایران می‌داند و در راه تحقق این حق تلاش می‌کند.
توییتر و فیس بوک، دو شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب هستند که هر دو از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران فیلتر شده‌اند.

فریدم هاوس مهرماه سال گذشته نیز از ایران به عنوان یکی از محدودترین کشورها در زمینه آزادی اینترنت نام برده بود. بجز این، یکی از آخرین‌ گزارش‌های این موسسه درباره آزادی مطبوعات که اواسط اردیبهشت سال جاری منتشر شد نیز، ایران را از میان ۱۹۷ کشور جهان در رتبه ۱۹۱ قرار داده است که مجموع این گزارش‌ها و اخباری که در رسانه‌های جهانی بازتاب پیدا کرده است، باعث شده مقامات دولت جدید ایران به دفعات با پرسش‌هایی درباره وضعیت آزادی اینترنت و مطبوعات در کشور مواجه شوند.