نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات اتمی: سرعت غنی‌سازی در ایران باید کاهش یابد

کمیته روابط خارجی سنا، روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه نشستی درباره برنامه اتمی ایران برگزار کرد و از وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و شماری از کارشناسان خواست درباره آن توضیح بدهند.
اکثر سناتورها در نطق‌های خود ایران را غیرقابل اعتماد، دانسته و خواستار تحریم‌های شدیدتر یا خواستار برچیدن برنامه هسته‌ای ایران بودند.
در همین راستا وندی شرمن، رییس‌ هیات مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ با ایران می‌‌گوید که دولت آمریکا از ایران انتظار دارد تا گام‌های مشخصی را در کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم بردارد و شفافیت بیشتری در فعالیت‌های هسته‌ای خود نشان دهد.
خانم شرمن که در کنگره آمریکا سخن می‌گفت، خطاب به نمایندگان از آنها خواست تا از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در آستانه دور تازه مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی خودداری کنند.
رییس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران افزود: «ما به دنبال گام‌های مشخص از سوی ایران هستیم که به طور کامل دربرگیرنده موضوعات اصلی و نه به صورت محدود باشد؛ از جمله سرعت و دامنه غنی‌سازی و ایجاد شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای این کشور.»
وندی شرمن یادآور شد که در صورت تحقق این خواسته، در مقابل برخی از تحریم‌های همه‌جانبه بین‌المللی که هم اکنون علیه ایران وضع شده، برداشته خواهد شد.
او افزود: «ما صراحتا اعلام کرده‌ایم که تنها گام‌های عملی و قابل تأیید می‌تواند راهی به سوی لغو تحریم‌ها بگشاید.»
رابرت مندز، سناتور دمکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز در این جلسه گفت که برخی از نمایندگان به دنبال تصویب تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه فروش نفت ایران هستند؛ اما چنانچه ایران به وظایف خود در برابر شورای امنیت عمل کند، احتمال رفع تحریم‌ها وجود دارد.
مجلس سنای آمریکا به تازگی بررسی طرح مصوب کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به بعد از مذاکرات ژنو موکول کرد.
دور جدید گفتگوها میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه در شهر ژنو برگزار می‌شود.