رییس‌ قوه قضائیه: آزادی زندانیان سیاسی ربطی به انتخابات ندارد

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران می‌گوید آزادی برخی از زندانیان سیاسی در هفته‌های اخیر ارتباطی به تغییر فضای سیاسی کشور پس از انتخابات اخیر ندارد. وی همچنین تهدید کرد که با هرگونه «فتنه‌گری» برخورد خواهد شد. در هفته‌های گذشته چند تن از زندانیان سیاسی، از جمله نسرین ستوده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن امین‌زاده، مهسا امرآبادی و محبوبه کرمی بدون اعلام قبلی از زندان آزاد شدند و گفته شد که در عید غدیر نیز تعداد دیگری از زندانیان سیاسی آزاد خواهند شد. دوم آبان ماه سال جاری، عید غدیر است.

آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران روز چهارشنبه گفت که آزادی برخی از زندانیان سیاسی ارتباطی به تغییر فضای سیاسی کشور ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در این زمینه کار خود را می‌کند گفت: «در طول سه سال اخیر در سه نوبت تعدادی از محکومان امنیتی مربوط به فتنه ۸۸ مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده‌اند و روند بررسی عفو و آزادی اخیر محکومان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.»
آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «ما نیز قبول داریم که فضای کشور عوض شده است» افزود: «رای مردم برای عوض شدن فضای عمومی کشور در نتیجه برخی بی‌تدبیری‌ها و بد‌اخلاقی‌های دولت گذشته و افراطی‌گری‌های آن دوره بود و مردم نیز برای عوض شدن آن فضا به عقلانیت و تدبیر و اعتدال رأی دادند و حماسه سیاسی آنها البته ربطی به فتنه‌گران ندارد.»
وی در واکنش به برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها مبنی بر اینکه قوه قضاییه به زندانیان آزادشده «اتهام‌های غلطی» وارد کرده٬ گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم که این شما مسببان فتنه ۸۸ هستید که با رفتار خلاف قانون و مجرمانه خویش اخلال در امنیت کشور نمودید و حال به غلط قوه قضاییه را به صدور احکام نادرست متهم می‌کنید.»
لاریجانی در ادامه اظهاراتش گفت که «برخی از فتنه‌گران برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان برنامه دارند.»
وی به این افراد هشدار داد: «مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه‌گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیرسوال بردند اکنون نمی‌توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم‌اند.»
لاریجانی ادامه داد که «اینگونه حرف‌ها در واقع خیال‌هایی واهی است و شورای محترم نگهبان محکم در مقابل آنان خواهد ایستاد.»
رییس قوه قضاییه در پایان هم گفت: «فتنه‌گران سال ۸۸ و تمام کسانی که خیال فتنه‌گری دوباره دارند، بدانند که دستگاه قضایی در مقابل آنان خواهد ایستاد و اجازه تحرک به آنان نخواهد داد.. فتنه‌گران اکنون به این خیال واهی افتاده‌اند که عوض شدن فضای جامعه به معنی رویکرد دوباره مردم و نظام به آنان است.»
«فتنه» نامی است که مقامات ایران بر اعتراضات مردم به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ می‌گذارند.

نرمش در سیاست خارجی ایران در هفته‌های اخیر این گمانه‌زنی را تقویت کرده که امکان دستیابی به یک تفاهم میان غرب و ایران فراهم شده است. البته سیاست داخلی حکومت ایران نیز از این تحولات بی‌بهره نبوده و همزمان با آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی، درخواست برای رفع حصر رهبران جنبش سبز و سایر زندانیان سیاسی نیز افزایش یافت. در روزهای گذشته برخی روحانیون بلندپایه خواستار رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و همچنین آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند. از آیت‌الله موسوی اردبیلی نقل شده که او با ابراز نگرانی از «تداوم حصر رهبران جنبش سبز» گفته بود: «استمرار حتی یک روز حصر خانگی ایشان و حبس زندانیان سیاسی خلاف شرع است.» آیت‌الله صانعی نیز گفته بود: «حصر و حبس‌ها را خلاف شرع می‌دانم و آنگاه که وجدان عمومی جامعه خواستار رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی است یعنی عرف عامه با این اقدامات مخالف است و طبعا خلاف عرف، خلاف شرع هم هست.»