روحانی: در خصوص مذاکره با آمریکا نظرسنجی می‌کنیم

به‌دنبال بحث‌ها پیرامون گفتگوی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما که با خشم و انتقاد برخی از فرماندهان سپاه و گروهی از محافظه‌کاران تندرو در ایران مواجه شده است، آقای روحانی در واکنش به این اعتراض‌ها گفت دولت درباره رابطه با آمریکا نظرسنجی خواهد کرد. در رویدادی دیگر هم یک مقام آگاه نزدیک به سنای آمریکا اعلام کرد که تا پیش از دور جدید گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ در میانه ماه جاری میلادی، این مجلس تحریم‌های جدیدی علیه ایران را به‌اجرا نخواهد گذاشت. حسن روحانی در راستای گشودن قفل پرونده هسته‌ای ایران، این روزها راه‌های نرم‌تری را نسبت به گذشته در پیش گرفته که صحبت تلفنی وی با رییس جمهور آمریکا نیز در همین زمینه قابل ارزیابی است.

حسن روحانی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: به دو دستگاه نظرسنجی گفته‌ام که درباره رابطه با آمریکا نظر مردم را بگیرند.
وی افزوده که این نظرسنجی با هدف مشخص شدن نظر مردم درباره گام‌های دولت برای رابطه با آمریکا در دستور کار این دو دستگاه قرار گرفته است.
روحانی همچنین در خصوص سفر خود به نیویورک هم گفت: آمریکایی‌ها قبل از سفرم ۵ بار پیام فرستادند که دیداری بین من و اوباما صورت بگیرد که من نپذیرفتم.
وی افزود: بعد طرح ملاقات کوتاه را مطرح کردند که من خیلی موافق نبودم با ملاقات مخالف نبودیم اما زمینه‌اش فراهم نبود.
روحانی در ادامه هم آغاز مذاکرات با آمریکا را «مسیر دشواری» خوانده که دولت یازدهم بدون حمایت مردم٬ مجلس و خامنه‌ای نمی‌تواند در این گفتگو‌ها به اهداف خود برسد.
رییس جمهور ایران در پایان هم گفت که باراک اوباما در مکالمه تلفنی با وی گفته که در ارتباط با مذاکرات دو جانبه «ما مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم و شما نیز همین‌طور و باید فکری کنیم که از مشکلات عبور کنیم.»
در همین خصوص حسین سلامی٬ جانشین فرمانده کل سپاه هم امروز گفت بهتر بود روحانی با رییس جمهوری آمریکا گفتگو نمی‌کرد تا «اقتدار» ایران «دست نخورده» می‌ماند.

در رویدادی دیگر وزیر امور خارجه لیتوانی روز چهارشنبه دهم مهر گفت دولت‌های غربی این احتمال را بررسی می‌کنند که در چارچوب دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، به ایران اجازه دهند که مقداری از غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد.
لیناس لینکِویسیوس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال امکان ادامه بخشی از غنی‌سازی در ایران گفت: «به باور من بخشی از بازی این است که اگر ایرانیان ثابت کنند کارهایی که انجام می‌دهند صلح‌آمیز است به نظر من امکان ادامه آن را هم خواهند داشت.»
وی افزود: «این البته مشروط است. قول و قراری هم در این مورد گذاشته نشده اما به هر حال جزو امکاناتی است که می‌توان به آن پرداخت.»
این دیپلمات اروپایی در ادامه گفت: «این‌که این تنش‌زدایی چه نتایجی بدهد هنوز معلوم نیست.»
ریاست ادواری اتحادیه اروپا امسال بر عهده لیتوانی است و این بدین معنی است که آقای لینکویسیوس دسترسی مستقیمی به بحث‌های داخلی سیاست خارجه اروپا دارد.

و در تحولی دیگر یک مقام آگاه نزدیک به سنای آمریکا اعلام کرد که تا پیش از دور جدید گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ در میانه ماه جاری میلادی، این مجلس تحریم‌های جدیدی علیه ایران را به‌اجرا نخواهد گذاشت.
به گزارش رویترز، این مقام آگاه گفت که کمیته بانکی سنا قرار بود در ماه سپتامبر بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران که در ژوئیه گذشته توسط مجلس نمایندگان تصویب شده بود را بررسی کند اما در حال حاضر تصمیم بر این است که دست‌کم تا چند هفته آینده چنین اقدامی انجام نشود.
باب کراکر، سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا و عضو کمیته بانکی سنا گفت: “در این‌باره که آیا اکنون که گفتگوهای جدیدی در پیش داریم، زمان مناسبی برای اعمال تحریم‌های جدید است یا خیر، گفتگوهایی انجام شد.”
کراکر تأکید کرد که کنگره به‌طور کلی عمیقا به ایران تردید دارد و طرفدار تحریم‌های بیشتر است.
به‌گفته وی در بحث‌های صورت گرفته، ‌‌سناتورهای آمریکایی تصمیم گرفتند که در شرایط فعلی تحریم‌های بیشتری را بررسی یا تصویب نکنند.

قدرت‌های غربی سال‌ها است که از ایران می‌خواهند تا غنی‌سازی اورانیوم در صد بالا را متوقف کند و اظهارات این دیپلمات غربی در صورت عملی شدن، چرخشی در این موضع غرب به شمار می‌آید. غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد که در ایران جریان دارد به خاطر ظرفیتی که برای ساخت بمب اتم دارد نگرانی‌ها را در غرب برانگیخته اما جمهوری اسلامی می‌گوید که هدفش از این غنی‌سازی استفاده از آن در مصارف پزشکی است. نگرانی‌های غرب از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران باعث وضع تحریم‌های شدید علیه ایران شده و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته‌است که سعی دارد این مناقشه ظرف شش ماه آینده حل و فصل شود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه گفت اگر ایران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گیرد.